کد خبر: ۶۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

ادامه واکنش‌ها به جنایت «چپل‌هیل»/ وقتی «رویترز»، «سی.ان.ان» و «بی.بی.سی» کر و کور و لال می‌شوند!

سکوت رسانه‌های غربی گویا این بار خیلی پرسروصدا بوده است
به گزارش شیرازه، حادثه تیراندازی به سه جوان مسلمان در چپل‌هیل در ایالت کارولینای شمالی که ابتدا با سکوت رسانه‌های غربی روبرو شد، در رسانه‌های کاربرمحور نمودی دیگر داشته و به بهانه‌ای برای انتقاد مردم از نحوه جهت‌دار پوشش اخبار بدل شده است.

مردی سفیدپوست که سابقه ابراز تنفر از ادیان را هم داشته، رو سه‌شنبه به خانه همسایگان جوان مسلمان خود رفت و با گلوله‌ای در سر، آنها را کشت.

رسانه‌های غربی ابتدا سکوت کردند ولی با باز شدن پای ماجرا به فضای مجازی، سکوت را شکستند و اخبار مربوط به این حادثه را پوشش دادند، اما تلاش کردند تا این تیراندازی را به دور از انگیزه‌های فرقه‌ای و مذهبی جلوه دهند.

اکثریت غالب شبکه‌های خبری و خبرگزاری‌ها و حتی دانشنامه ویکی‌پدیا که پرچم بی‌طرف بودن در دست می‌گیرد، واقعه را به صورت دعوا میان دو همسایه بر سر «جای پارک» جلوه دادند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی اما دیدگاه و البته تحلیل دیگر داشتند.

مسلمان، زمان اشتباه در مکان اشتباه = مقتول

«تاز احمد» به گفته‌های جالب وکیل مهاجم قاتل اشاره کرده که گفته بوده «قربانیان در زمان اشتباه در مکان اشتباه بودند»؛ تاز با تعجب و با حروف بزرگ می‌نویسد که «آنها در خانه‌شان بودند.»

 تیراندار سفیدپوست «یک مرد» بود

کاربر دیگری سلیقه بیشتری به خرج داده و واکنش رسانه‌های غربی به حوادث تیراندازی را بر اساس مذهب قاتلان به تصویر کشیده. در این تصاویر می‌بینیم که شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز، برای اشاره به عامل تیراندازی در فرانسه از واژه «تروریست» و برای قاتل چپل‌هیل از واژه «یک مرد» استفاده کرده‌اند.

 طبقه‌بندی انواع تیراندازها بر اساس رنگ پوست و مذهب

کاربران شبکه‌های مجازی دست به کار شده‌اند و یک تصویر کارتونی مقایسه‌ای هم برای نشان دادن تبعیض رسانه‌ای میان قاتلان بر اساس دین و رنگ پوستشان کشیده‌اند. در این تصویر می‌بینیم که تیرانداز سفیدپوست، یک فرد تنها و بدون رابطه با هر گروه تروریستی (گرگ تنها) معرفی شده که حتی شاید تروریست هم نبوده باشد و به خاطر مشکلات احساسی و عاطفی دست به سلاح برده.

تیرانداز سفیدپوست حرفه‌ای هم در این تصویر عنوان جالبی دارد، به وی می‌گویند «قهرمان ملی» و احتمالا این همان سربازانی هستند که در خاورمیانه بر روی اهداف زنده تمرین می‌کنند.

تیرانداز سیاه‌پوست هم مجرمی معرفی شده که حتماً با باندهای تبهکار در ارتباط است و بالاخره تیرانداز مسلمان؛ تیرانداز مسلمان در این تصویر یعنی «1.3 میلیارد مسلمان در این حادثه مقصراند.»

 رسانه‌های خاموش، نابینا و ناشنوا

در این تصویر، نماینده تمثیلی رویترز، دست بر روی دهان گذاشته، نماینده سی‌ان‌ان دست بر روی چشم گذاشته تا نبیند و نماینده بی‌بی‌سی به دوردست نگاه می‌کند و گوشش را گرفته تا فعلاً صدایی نشنود.

 جنازه مسلمان خبر دندان‌گیری نیست

سکوت رسانه‌های غربی گویا این بار خیلی پرسروصدا بوده و کاربران عکس‌های کارتونی جالب و تکان‌دهنده‌ای در این خصوص کشیده‌اند.

در یک کارتون می‌بینیم که فیلم‌بردار رسانه‌های مشهور غرب، سوت زنان پای خود را کمی‌ بیشتر می‌کشد تا وقتی بی‌تفاوت از روی جنازه قربانیان چپل‌هیل می‌گذرد، کفش سفیدش خونی نشود.

فیلم‌بردار «جریان غالب رسانه‌ای» هم بعد از رسیدن به محل حادثه، بلند داد می‌زند و می‌گوید: «3 جوان مسلمان کشته شده‌اند؟ خوب اینجا از خبر فوری خبری نیست.»

 همه حملات تروریستی یک جور دعوا بوده

رضا ندیم کاربری است که واقعه چپل‌هیل را با طنزی تلخ روایت کرده؛ این کاربر گفته که اگر واقعه چپل‌هیل، یک دعوا بر سر جای پارک بود، پس حمله به دفتر هفته‌نامه «شارلی» دعوایی بین هنرمندان بوده، حمله 11 سپتامبر هم دعوا بر سر تعیین مسیر هواپیما بوده و بمب‌گذاری 7 جولای 2005 لندن یک دعوا بین مسافران اتوبوس بوده است.

وی در ادامه نوشته است: «می‌بینید چقدر بی‌معنی به نظر می‌رسد؟ این چقدر توهین آمیز است؟ خوب پس چرا باید با قتل سه مسلمان بی‌گناه به دست یک فرد مسلح بی‌خدا، باید طور دیگری برخورد شود؟ تیراندازی چپل هیل اقدامی تروریستی بود و انکار این امر، انگار فضای مملو از تفنری است که مسلمانان هر روز باید با آن دست و پنجه نرم کنند.»

 متهم‌سازی از مسلمان، سند نمی‌خواهد

کاربری به نام «رمی کانازین» گفته که رسانه‌ها با نداشتن حتی یک سند، در خصوص نقش مسلمانان در یک جرم گمانه‌زنی می‌کنند ولی در خصوص انگیزه پشت تیراندازی چپل‌هیل، حتی گمانه‌زنی هم نمی‌کنند.

نظرات بینندگان