کد خبر: ۶۶۵۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
فیلمی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند

«تک‌تیرانداز آمریکایی»؛ قهرمان‌سازی از قاتل 255 عراقی به سبک یانکی‌ها + فیلم

شاید مهم‌ترین صحنه فیلم، صحنه‌ای باشد که او یک زن و کودکش را به قتل می‌رساند و این کار برای تماشاگر با زیبائی‌شناسی هنری به طور کامل توجیه می‌شود.

شیرازه – سرویس سیاسی؛ «همین فیلم «تک‌تیرانداز» که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق میکند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیر مسلمان را که تا آنجایی که میتواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق میکند این معنا را؛ آن‌طور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم.» این‌ها بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در شش بهمن امسال در جمع نمایندگان اقلیت‌های مذهبی کشور در مجلس شورای اسلامی است. اما فیلم «تک تیرانداز» که مورد اشاره رهبری قرار گرفته، چیست؟

تک تیراندازِ رکورددارِ آدم کشی

فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی» (American Sniper) به کارگردانی کلینت ایستود از ژانویه‌ی سال ۲۰۱۵ اکران شده است. این فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته‌ی «کریس کایل» ساخته شده و داستان زندگی واقعی نویسنده‌ی کتاب است. او عضو واحدهای کماندویی نیروی دریایی آمریکا معروف به سیل بود. کایل در چهار دوره حضور خود در عراق در فاصله سال‌های 2003 تا 2009، به روایتی 255 عراقی را به قتل رسانده است. برخی نیز می‌گویند حدود 160 نفر را. هرچه هست اما از کایل به عنوان تک تیرانداز رکورددار کشتن انسان‌ها یاد می‌شود. کایل در سال 2013 در یک درگیری کشته شد.

«تک تیرانداز آمریکایی»، تک تیراندازی به قلب مسلمانان

فیلم به صورت معناداری در پی القای اسلام‌هراسی و ضرورت برخورد با مسلمانان است. اما با این وجود، طی مدت اخیر بسیاری از آمریکایی‌ها حاضر شده‌اند برای دیدن آن، احتمالا با اشتیاق به سینما بروند. این فیلم از 6 ژانویه 2015 یعنی 16 دی به طور گسترده اکران شده و رکوردهای متعدد فروش ابتدایی در گیشه را شکسته است. این فیلم که در شش بخش نامزد دریافت اسکار شده بود، حالا در پی تصویرسازی یک قهرمان ملی دل‌رحم و وطن‌پرست از تک تیرانداز برای مردم آمریکا است. به نظر می‌رسد این هدف تا حدی محقق شده باشد. آن‌گونه که روزنامه گاردین گزارش داده، در صفحه توئیتر مربوط به تبلیغ فیلم «تک تیرانداز آمریکایی»، عده زیادی از کاربران عنوان کرده‌اند که این فیلم باعث شده تا دلشان بخواهد یک فرد مسلمان یا عرب را به قتل برسانند.

شاید مهم‌ترین صحنه فیلم، صحنه‌ای باشد که او یک زن و کودکش را به قتل می‌رساند و این کار برای تماشاگر با زیبائی‌شناسی هنری به طور کامل توجیه می‌شود. در ادامه تریلر دوبله شده این فیلم که روایت‌گر همین صحنه است را می‌بینید؛

آزادی که هیچ، مسلمانان امنیت جانی هم ندارند

روند اسلام‌هراسی (اسلام فوبیا) و اسلام‌ستیزی طی سال‌های اخیر در غرب رشد بسیار داشته. هالیوود به عنوان یک کمپانی فیلم‌سازی برتر در جهان که مجری سیاست‌های تئوری پردازان آمریکا است، در تشدید این روند نقش پررنگی ایفا می‌کند. چنین سیاستی، چند روز قبل عملی شد؛ یک آمریکایی سه دانشجوی مسلمان در کالیفرنیای آمریکا را به قتل رساند و طبق معمول، واکنش دولت آمریکا صرفا در حد محکومیت بود. برخی می‌پرسند که اگر یک مسلمان سه شهروند غیرمسلمان آمریکایی را کشته بود، آیا باز هم اوباما فقط به محکوم کردن بسنده می‌کرد؟ رهبر انقلاب در سخنانی در جمع نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص فرموده‌اند: «قدرتها و دولتهای مدّعی انصاف و عدالت، هیچ انصاف و عدالتی را جز در دایره‌ی سیاستهای تنگ و محدود و ظالمانه‌ی خودشان ملاحظه و مراعات نمیکنند. شما امروز می‌بینید در اروپا، در آمریکا، علیه مسلمانها چه تبلیغاتی انجام میگیرد. بحث این نیست که چرا مسلمانها آزادی لازم را در بسیاری از این کشورها ندارند؛ بحث بر سرِ این است که چرا امنیت جانی ندارند!»

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
0
بیشتر از کار هالیوود و امریکایی ها در اسلام هراسی ، از بی خیالی ، غفلت و خوش بینی زیادی برخی مسئولین کشور خودمون در رابطه ی با چنین مسائلی و امثالهم در تعجبم....