کد خبر: ۶۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳

کمک مالی شورای شهر به برگزاری دو همایش در شیراز

اگر باب شود که هر کسی برای هر برنامه‌ای از شورا و شهرداری مطالبه پول کند صحیح نیست.
به گزارش شیرازه، عضو شورای اسلامی این شهر امشب در هشتاد و هفتمین جلسه عادی شورای اسلامی شیراز و در روند بررسی پیشنهاد مساعدت در برگزاری همایش کاهش سوانح ترافیکی اظهار داشت: هر همایشی که در راستای ارتقای دانش فنی و اجرایی کارکنان شهرداری و شورا باشد قابل قبول است اما برخی همایش‌ها سودی برای شهرداری و شورا ندارد.

به نوشته خبرگزاری فارس، سید کمال پاک فطرت افزود: چندی قبل شهرداری همایش حمل‌و‌نقل را برگزار کرد که کمترین استقبال از آن انجام شد.

این عضو شورا ادامه داد: در مورد همایش «کاهش بار سوانح ترافیکی» نیز سؤال این است که از مفاد این همایش و مقالات و پژوهش‌های آن قرار است چه کسانی استفاده ببرند و اگر قرار است کارشناسان شهرداری از آن استفاده کنند چرا شهرداری با هزینه کمتر این همایش را به‌صورت کارگاهی برگزار نمی‌کند.

پاک‌فطرت اضافه کرد: اگر بنا است شورا و شهرداری در چنین همایش‌هایی هزینه کنند و مقالاتی تکراری و غیر‌بومی با حضور افرادی معدود ارائه و چندی بعد فراموش شود، معنایی جز بر باد دادن بیت‌المال ندارد.

این عضو شورا متذکر شد: برخی که در زمین پول بیت‌المال و جیب شهر مدعا دارند باید در این‌گونه موارد هوشیاری به خرج دهند.

وی با اشاره به مرقومه‌ای که رهبر معظم انقلاب در مورد همایش ملی «ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» صادر کردند، اظهار داشت: آنچه که رهبری در مورد آن سمینار فرمودند باید نصب‌العین مسئولان قرار گیرد که در موارد بسیاری ما نیاز به همایش نداریم بلکه نیاز به عمل به قوانین و تلاش اجرایی در ارتقای امور داریم.

پاک فطرت بیان کرد: برخی از صحبت‌های مقام معظم رهبری تنها در حد شعار استفاده می‌کنند و برگزاری چنین همایش‌هایی با فرمایشات ایشان هماهنگ نیست.

وی ابراز داشت: اگر باب شود که هر کسی برای هر برنامه‌ای از شورا و شهرداری مطالبه پول کند صحیح نیست.

در این جلسه نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا اما گفت: سمینار بین‌المللی کاهش بار حوادث ترافیکی امسال با محوریت عابر پیاده برگزار می‌شود و مدعوان خارجی از اساتید معتبر دانشگاهی در آن حضور دارند.

سید احسان اصنافی افزود: طبق سنوات گذشته که این همایش چند دوره در شیراز برگزار شده کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مبلغ 15 میلیون تومان هزینه برگزاری و شام برای 100 نفر از مدعوان همایش را تصویب کرد.

سید محسن معین دیگر عضو شورا نیز در این زمینه اظهار داشت: دکتر لنکرانی یک چهره ملی است و همواره در راستای منابع کشور و خدمت به مردم تلاش کرده و منشأ خیر بوده است و شورا باید این کمترین حمایت را از ایشان انجام دهد.

زین‌العابدین عرب نیز به عنوان عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا و موافق مصوبه، در همین زمینه گفت: کارشناسان شهرداری در این همایش حضور دارند و نام شهرداری به عنوان حمایت‌کننده در لوگو و ورودی همایش درج می‌شود.

سعید سیف نیز در مقام عضو شورا توصیه کرد که کارشناسان شورا و شهرداری به‌صورت جدی از مطالب این‌گونه همایش‌ها که مبتلا‌به شهر است استفاده کنند.

ابراهیم شعرا رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اظهار داشت: تهران مشابه این همایش حمل‌ونقل را برگزار می‌کند و چند روز با بهترین امکانات در برج میلاد از مدعوان پذیرایی می‌کند.

در ادامه این جلسه اعضای شورا به پیشنهاد کمک 15 میلیون تومانی در برگزاری همایش کاهش سوانح ترافیکی رأی مثبت داده و کمک 100 میلیون تومانی به همایش ملی مقررات ساختمان را در دستور بررسی قراردادند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورا نخستین فردی بود که در مورد همایش مقررات ساختمان اظهارنظر کرد و گفت: برگزاری همایش‌ها در شیراز به نفع شهر است اما این‌که دو روز مانده به همایش از شورا تقاضای مساعدت شود نشان می‌دهد که تدابیر دیگری نیز در این زمینه اندیشیده شده است.

بهرام پارسایی افزود: علاوه بر آن تأمین هزینه شام برای 2 هزار نفر در هتل شیراز به مبلغ 100 میلیون تومان هزینه زیادی است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در همین مورد بیان کرد: بازگشت دبیرخانه همایش به شیراز در ارتقای جایگاه مهندسی این شهر مؤثر است و اثر مطلوبی در تمرکززدایی و توزیع متناسب و متوازن دانش خدمات فنی و مهندسی دارد.

رضا محمدیان تصریح کرد: اگر این کمک، تصویب شود شهردار شیراز می‌تواند با دست‌ پر به رایزنی وزیر راه و شهرسازی بپردازد و در ازای امتیاز داده شده برای کمربندی و بام شیراز امتیاز بگیرد.

سید احسان اصنافی اما در مورد این همایش دوم چنین اظهارنظر کرد: در این همایش هیچ عضو شورا دعوت نشده و بنابر آنچه مسئولان برگزاری اعلام کردند اعضای شورا باید ثبت‌نام کنند تا بتوانند در همایش شرکت کنند و ازاین‌رو احساس می‌کنیم برخی هر زمان نیازی به شورا پیدا می‌کنند به یاد ما می‌افتند.

هزینه همایش یک میلیارد تومان بود باید می‌پرداختیم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا اما در این زمینه خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش با موضوع مقررات ملی ساختمان به معنای اصلاح وضعیت ساخت‌وساز و کاهش هزینه‌هایی است که اکنون دارد بر مردم فشار می‌آورد و حتی اگر یک میلیارد تومان برای این همایش صرف شود از نابودی سرمایه‌های کشور در اثر عدم رعایت اصول و قوانین و عمر کم ساخت‌وسازها جلوگیری می‌کند.

محمد حق نگر تصریح کرد: 100 میلیون توان رقمی نیست و خود شهرداری باید این همایش را برگزار می‌کرد و اکنون‌که دیگران زحمت آن را متقبل شده‌اند باید موردحمایت شورا باشد.

شهردار شیراز در جمع‌بندی سخنان بیان‌شده، گفت: هزینه همایش مقررات ملی ساختمان بیش از یک میلیارد تومان است و تنها یک هتل 420 میلیون تومان از برگزارکنندگان درخواست کرده است.

علیرضا پاک‌فطرت ادامه داد: این همایش‌ها باعث ارتقای ساخت‌وساز در شهر می‌شود، ارتقای دانش علمی مهندسان را در پی دارد و وزیر در آن حضور می‌یابند و بناشده بحث کمربندی را حل کنند.

وی اضافه کرد: 350 میلیون تومان بودجه همایش از محل ثبت‌نام مدعوین تأمین‌شده، مقادیری نیز نظام‌مهندسی، استانداری و سایر نهادها کمک کرده‌اند و درنهایت 100 میلیون تومان برای شام 500 نفر به‌صورت نقدی و همچنین حمل‌ونقل مدعوان و تبلیغات بر عهده شهرداری نهاده شده است.

وی متذکر شد: این همایش مانند همایش‌های دیگر نیست و اگر دبیرخانه همایش در شیراز تثبیت شود جایگاه نظام‌مهندسی شیراز و جایگاه شهرداری این شهر در کشور ارتقا پیدا می‌کند.

پس از تصویب پیشنهاد کمک به هر دو همایش، در پایان جلسه از اعضای مهندس شورا و همچنین چند تن از برترین‌های جامعه پرستاری استان فارس تجلیل به عمل آمد و اعضای شورای شهر جهت سرکشی از خانواده معظم شهدا، عازم منزل شهید آیت‌الله حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی شدند.
نظرات بینندگان