کد خبر: ۶۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳
مسکن روی اعصاب/2

گزارش میدانی شیرازه از اجاره بهای مسکن در شیراز؛ یک متر سرپناه، سیری چند؟!

به نظر خانوارهایی که مسکن ندارند، باید به سیاست‌های کنترل و نظارت دولت بر اجاره‌بهای مسکن، دل ببندند. البته از این سیاست هم فعلا خبری نیست!
شیرازه – سرویس اقتصادی؛ بخش قابل توجهی از درآمد ماهیانه خانوارهایی که مسکن ندارند، به اجاره بها اختصاص پیدا می‌کند. این مساله عملا باعث شده تا هزینه‌کرد این خانوارها در حوزه‌های دیگر از جمله خوراک، پوشاک و حتی سبد فرهنگی، تحت الشعاع قرار بگیرد. دولت قبل برای حل این معضل، طرح مسکن مهر را اجرا کرد؛ طرحی که با همه ضعف‌هایش در اجرا که عمدتا به دلیل عدم نظارت بر کار پیمان‌کاران بود، توانست جمیعت قابل توجهی را صاحب مسکن کند. این طرح البته حالا از سوی وزیر مسکن و شهرسازی دولت تدبیر و امید، «مزخرف» نامیده شده است. با این وجود افکار عمومی هم‌چنان منتظرند تا دولت روحانی از طرح «مسکن اجتماعی» که وزیر پیش‌تر وعده‌اش را داده بود، رونمایی کند. اما تا این انتظار به سر آید، به نظر خانوارهایی که مسکن ندارند، باید به سیاست‌های کنترل و نظارت دولت بر اجاره‌بهای مسکن، دل ببندند. البته از این سیاست هم فعلا خبری نیست!

شیرازه در قسمت نخست این گزارش به بررسی آماری اجاره بها در شیراز طی سال‌های گذشته پرداخت. آن‌چه اکنون مورد بررسی است، گزارش‌های میدانی از اجاره بها در سطح شیراز است؛

شش ماه قبل، نرخ رهن و اجاره آپارتمان 2 خوابه در شهر صدرا واقع در شمال شهر شیراز از رهن 3 میلیون با اجاره 400 هزار تومان شروع شده و تا رهن 30 میلیون تومان با 200 هزار تومان اجاره، ادامه پیدا می‌کرد در صورتی که ملک مشابه در نقاط شمال و شمال غربی شهر شیراز همچون معالی آباد، فرهنگ شهر، چمران و... از رهن 20 میلیون با اجاره 900 هزار تومان شروع شده و تا رهن 70 میلیون تومان با 2 میلیون تومان اجاره، در دسترس بود. این در حالی است که مورد مشابه در جنوب شهر از جمله سرداران، مدرس، شریف آباد نرخ از رهن 5 میلیون با اجاره 500 هزار تومان شروع شده و تا رهن 40 میلیون تومان با 400 هزار تومان اجاره نیز می‌رسید. همچنین چنین اپارتمانی در محدوده مرکز شهر همچون چهار راه 15 خرداد، سینما سعدی، حافظیه، جمهوری و ... از 50 الی 70 میلیون تومان رهن کامل شروع شده و تا رهن 60 میلیون تومان با 400 هزار تومان اجاره ادامه پیدا می‌کرد.

فارغ از این اعداد و ارقام که مربوط به شش ماه قبل است، به نظر نمی‌آید طی دو فصل پائیز و زمستان تغییر قابل توجهی در آن‌ها صورت گرفته باشد. اما بررسی‌های موردی شیرازه از برخی منازل مسکونی در نقاط مختلف شهر به شرح زیر است؛

یک منزل مسکونی با متراژ 117 متر و دو خوابه، با ودیعه 10 میلیون تومان و ماهیانه 750 هزار تومان در بلوار مدرس شیراز اجاره داده می‌شود. این منزل، دارای کاغذ دیواری، بالکن، کولر، شوفاژ مرکزی و موکت است.

در منطقه میانرود شیراز، یک منزل دو خوابه با متراژ 100 متر، با 35 میلیون تومان، رهن کامل می‌شود. این واحد آپارتمانی دارای پارکینگ، آسانسور، آیفون تصویری و شوفاژ بوده و 2 سال ساخت است.

یک واحد آپارتمانی دیگر در همین منطقه با متراژ 113 متر، در قبال ماهانه 200 هزار تومان و ودیعه 20 میلیون تومانی واگذار می‌شود.

در کوی الزهرا، منزلی با متراژ 90 متر و دو خوابه، با 30 میلیون تومان رهن کامل می‌شود.

منزلی با همین مشخصات در صنایع(میرزای شیرازی) در ازای 50 میلیون تومان رهن کامل می‌شود.

اما در بلوار رحمت، یک واحد 50 متری و یک خواب، در قبال ماهانه 100 هزار تومان و ودیعه 20 میلیون تومانی اجاره داده می‌شود.

یک واحد آپارتمانی دو خوابه با متراژ 85 متر در ریاستی شیراز (خیابان فیض) در ازای 33 میلیون تومان به صورت رهن واگذار می‌شود.

در خیابان ارم، برای رهن یک آپارتمان 100 متری و دوخوابه، مبلغ رهن کامل، 100 میلیون تومان اعلام شده است.

این ارقام در حالی ارائه می‌شود که اساسا افزایش اجاره بها الگوی مشخصی ندارد. به عنوان مثال، یک مشاور املاک در شهریور امسال در این خصوص به مهر گفته بود: «منزل دو خوابه در یکی از نقاط مطرح شهر تا سال قبل حدود 10 میلیون ودیعه با ماهی حدود 800 هزار تومان اجاره داده می‌شد اما این رقم در حال حاضر به 50 میلیون ودیعه با ماهی حدود یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره افزایش پیدا کرده است!»

به نظر می‌رسد در حالی که در دولت کنونی، طرح مسکن مهر از سوی وزیر «مزخرف» نامیده می‌شود، حداقل انتظار مردم این است که سیاست‌های نظارتی بیشتری از سوی نهادهای مسئول بر روند افزایش اجاره بها اعمال شود.

نظرات بینندگان