کد خبر: ۶۶۹۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

وصله ناجوری که به شیراز چسبیده است! + تصاویر

یکی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در این باره می گوید: «متأسفانه حدود 60 تا 70 درصد خانه‌های قدیمی و ارزشمند بافت تاریخی شیراز با مشکل تجمع معتادان در آن‌ها مواجه‌اند»
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، « 44 باب خانه تاریخی فرهنگی در بافت تاریخی شیراز که در مالکیت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد با رعایت قوانین و مقررات جاری و حفظ مالکیت میراث فرهنگی در اختیار شهرداری شیراز قرار می گیرد». این آخرین خبری است که خبرگزاری فارس از وضعیت بافت فرسوده و تاریخی شیراز منتشر کرده است.

گرچه جزئیات دقیق واگذاری این تعداد خانه تاریخی برای حفاظت، احیا و مرمت و همچنین بهره برداری به شهرداری شیراز هنوز مشخص نشده است اما در جای خود می تواند اقدام درخوری برای برگرداندن هویت به خانه های تاریخی باشد چرا که به گفته آیت الله ایمانی «با ثبت برخی خانه‌های قدیمی به عنوان خانه‌های میراثی و عدم رسیدگی به آن مکانی امن برای معتادان درست شده است».

یکی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی هم در این باره می گوید: «متأسفانه حدود 60 تا 70 درصد خانه‌های قدیمی و ارزشمند بافت تاریخی شیراز با مشکل تجمع معتادان در آن‌ها مواجه‌اند»

واقیعت اما این است واگذاری چند خانه به شهرداری تنها راه حل بافت فرسوده و تاریخی چند صد هکتاری شیراز نیست! بافت فرسوده شیراز آن قدر فرسوده است که هنگام عبور از کوچه تنگ و تاریک آن، دیوارهای ترک برداشته، بوی نامطبوع و تهوع آور و ترس از غارت شدن توسط ارازل و اوباش و معتادین دل هر عابری را می لرزاند. فرتوتی این بافت به حدی است که اگر زمین فقط اندک ریشتری بلرزد، چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

چاره کار اما چیست؟ فراهم آوری زمینه حضور سرمایه گذار در این مناطق، افزایش میزان تسهیلات به نوسازی بافت فرسوده، ساخت کتابخانه و مراکز خود اشتغالی، تجمیع خانه های کوچک، تخفیف عوارض و مالیات به ساخت و سازها می تواند مسکنی بر این مشکل چندین ساله باشد، ولی باید برای بافت‌های فرسوده شهر شیراز این وصله ناجور، فکری اساسی و ریشه‌ای شود. بافت فرسوده به یک طراحی بزرگ و جامعی نیاز دارد و در این صورت است که شهر از این دغدغه‌ها و منکرات نجات می‌یابد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
ها بحثه بحث شیرین کیسه دوختن هست