کد خبر: ۶۶۹۸۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳

فارس را گلستان کنید، مدیریت برون مرزی اتباع بیگانه پیش‌کش

حدود 60 هزار تبعه غیرمجاز در استان تا اواخر آذر و اوایل دی‌ماه سال جاری جمع‌آوری و به مرزها منتقل شده اند در حالی که در برنامه‌ای اجرا نشده باید روزانه بیش از 500 تبعه افغان از استان فارس جمع‌آوری و طرد می‌شدند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مهاجرت نیروی جوان و یا متخصص به نقطه‌ای، کاهش هزینه‌های آموزشی در مقصد را در پی دارد و به‌صورت منطقی صرفه‌‌هایی را در هزینه کرد منابع به‌دنبال می‌آورد و به نوعی می‌توان گفت از سرمایه‌گذاری خارجی آن هم از نه بعد فیزیکی بلکه از بعد انسانی بهره برد.

از سویی مهاجرت تبعات منفی را نیز در بر دارد چرا که هزینه فرصتی موضوعی است که در انجام هر اقدامی با مقایسه نقاط خالی و پر لیوان، تحلیل شده و قاعدتا در تحلیل حضور اتباع بیگانه و یا به‌عبارات دیگر مهاجران حائز اهمیت است و از جمله این موارد می‌توان به حضور نیروی کار غیرماهر، غیرمجاز و گریزان از قانون اشاره کرد.

اما سرقت، تجاوز، انتقال بیماری‌ها، قتل، ازدواج‌های غیرقانونی با اتباع ایرانی و کودکان بدون شناسنامه از جمله مسائل و جرائمی است‌ که در این سال‌ها اگرچه آمار دقیق و رسانه‌ای در مورد آنها در دسترس نیست اما می‌تو‌ان با تحقیقی میدانی و ضرورتا هم نه چندان پیچیده، آنها را مورد مداقه قرار داد.

فارس را گلستان کنید، مدیریت برون مرزی اتباع بیگانه پیش‌کش

میهمان نوازی ایران و از جمله استان فارس که خود درجه‌ای مضاعف از میهمان نوازی بر پیشانی دارد این‌بار و در موضوع اتباع بیگانه نه به عنوان یک مزیت بلکه به عنوان یک آسیب گریبان‌گیرش شده است و شاهد حضور میهمانانی خود دعوت کرده است که ابتدایی‌ترین ضوابط قانونی را خدشه‌دار کرده‌اند و می‌توان به‌گونه‌ای ادعا کرد که وجود اتباع بیگانه غیرمجاز هم چالشی دیگر برای استان رقم زده است.

اتباع غیرمجازی که به ادعای علاالدین کراماتی، مدیر نه چندان غریبه نسبت به استاندار و مدیركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري فارس تاکنون بیش از دو برابر سهم اعلام شده استان،‌ ساماندهي و از استان خارج شده‌اند.

او در جایی می‌گوید: سهم تعيين شده براي فارس 25 هزار نفر بوده كه تاكنون نزدیک 60 هزار نفر را ساماندهي و با استفاده از شيوه‌هاي قانوني موجود به مرزها منتقل كرده‌ايم.

آماری که تنها اتباع شناسایی شده را شامل می‌شود و تنها 25 درصد از تخمین 200 هزار نفری اتباع بیگانه غیرمجاز برآورد شده در استان فارس را در برمی‌گیرد (2)؛ اتباع غیرمجازی که به ادعای مقامات امنیتی استان و از جمله سید احمد احمدی‌زاده، مدیرکل سیاسی و امنیتی استانداری فارس خود منشاء 20 درصد جرائم خشن در استان فارس هستند.

اما مانور تبلیغاتی بر رقم 50 هزار نفری اتباع بیگانه غیرمجاز در استان از سوی کراماتی، مدیر نه چندان غریبه نسبت به استاندار و مدیرکل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري فارس در حالی صورت می‌گیرد که ذبیح‌الله خدائیان، معاون حقوقی فعلی قوه قضائیه و رئیس کل پیشین دادگستری فارس در اردیبهشت ماه امسال به طرحی اشاره می‌کند که با اجرای آن، باید روزانه 500 تبعه در استان جمع‌آوری و از استان خارج شوند و در عین حال از عملیاتی نشدن این طرح خبرمی‌دهد.

طرحی که در صورت اجرا با حسابی سرانگشت، ماهانه حدود 15 هزار تبعه غیرمجاز و تا پایان بهمن‌ماه جاری حدود 165 هزار نفر تبعه غیرمجاز را شامل می‌شد و این خود بیانگر عملکرد نامطلوب در حوزه اتباع بیگانه غیرمجاز در استان فارس است.

اما فارغ از اجرای این طرح که اشاره‌ای به چرایی اجرای آن نشده است و نیز بی‌توجه به تفاوت فاحش رقم تخمینی در صورت اجرای طرح و نیز وضعیت موجود، ادعایی است که علاالدین کراماتی، آشنای استاندار و مدیرکل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري فارس در خصوص مدیریت نوین در افغانستان از خود صادر کرده است.

او که در جلسه شورای اداری شهرستان جهرم میهمان بود، به انتقاد از جایگاه ضعیف ایران در شکل گیری افغانستان نوین می‌پردازد و می‌گوید: اکنون مدیریت افغانستان به دست اففانی‌های تربیت شده آمریکا است.

کراماتی می‌افزاید: افغانی‌هایی که در ایران کارگر آمده بودند به همان شکل رفتند در صورتی که باید صدها مهندس افغانی به دست ایرانی‌ها تربیت می‌شد تا در مدیریت افغانستان نقش داشته باشند.

انتقاد کراماتی به مدیریت افغان‌ها در حالی صورت می‌گیرد که رتق و فتق امور اتباع بیگانه در استان مانده است و حتی کراماتی مدعی است که اداره کل متبوعش وظیفه‌ای در خصوص شناسایی و جمع‌آوری اتباع بیگانه غیرمجاز نداشته و ندارد.

وی می‌گوید: جمع‌آوری اتباع بیگانه غیرمجاز وظیفه ذاتی نیروی انتظامی و شناسایی آنان نیز در حدود اختیارات دستگاه‌های مشخص شده در قانون است.

به هر روی توجه به چالش‌هایی که از حضور اتباع بیگانه متوجه استان است به‌گونه‌ای شدید و غیرقابل تحمل شده است که صدای نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز را نیز درآورده است.

آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های هشتم اسفندماه نماز جمعه شیراز می‌گوید: اتباع بیگانه در کشور ما و مخصوصاً در استان فارس، طبق گزارش تعداد جوان های بیکار استان حدود 300 هزار نفر است و 300 هزار نفر هم اتباع بیگانه در این استان مشغول به‌کار هستند.

او می‌افزاید: چرا ما نمی‌توانیم این‌ها را مدیریت بکنیم، این‌ها که اعتبار نمی‌خواهد و مدیریت لازم دارد.

به اعتقاد آیت‌الله ایمانی، اتباع بیگانه مسائل امنیتی، اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و هزار مسئله برای ما ایجاد می کند و در بعضی از استان های دیگر این بدبختی استان فارس نیست، گزارشی که به ما داده اند تعدادی که اینجا هست در هیچ جای دیگر غیر از استان های شرقی مشاهده نمی‌کنیم.


بنابراین می‌توان به جرأت ادعا کرد که حضور اتباع بیگانه و در درجه نخست، اتباع بیگانه غیرمجاز مشکلی است که متاسفانه تدبیری برای حضورشان در استان اندیشیده نشده است.

عقلا آنچه ضروری می‌نماید تدبیر استاندار دیپلمات دولت تدبیر و امید فارس برای حل مشکلاتی است که در حوزه مدیریت اتباع بیگانه وجود دارد، مدیریتی که مسئولیتش در درجه نخست به‌عهده فردی نه چندان غریبه‌ نسبت به سید محمد احمدی قرار دارد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
0
متاسفانه در شهرک سعدی افغانی ها خلاف زیادی میکنند و هر روز تعدادشان بیشتر میشود
جویای فرهنگ
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
0
کاش کمی با اطلاعات دقیقتر درخصوص مشکلات امروز جامعه اظهار نظر می کردیم به عنوان فردی که تا حدودی اطلاع دارم قضاوت نویسنده در این خصوص کاملا نادرست است .
عبدالله
چرا شما که اطلاعات دقیق تره چیزی نمیگید ... صدای بشکه خالی زیاده، نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
0
متاسفانه برای بعضی از راننده ها قاچاق و جابجایی افغانی ها شده بازار کار منبع درآمد چرا ؟؟؟؟؟؟؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
0
اگر به صورت واقع بینانه بخواهیم به حضور اتباع خارجی در جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم مسائل مختلفی از جمله تعاملات بین دو کشور ایران و افغانستان-تشابهات مذهبی- دفاع از مظلوم در آموزههای دینی -مرز مشترک و.....باعث شده است تا جمهوری اسلامی ایران انگونه که باید نتواند اجرای ماده 10 قوانین مربوط به ورود و خروج اتباع خارجی به صورت اخص (اتباع افغانستان) اجرائ نماید هر چند نیروی انتظامی بر اساس وظایف ذاتی و توان و پتانسیل موجود به صورت روزانه اتباع خارجی را جمع آوری و از طریق اردوگاه مراقبتی شیراز از کشور اخراج می نماید ولیکن زیاده خواهی کارفرمایان در به کارگیری اتباع خارجی غیر مجاز ، نوع حس ترحم و مهمان نوازی و اگذاری مشاغل به اتباع خارجی غیر مجاز توسط مردم شیراز و منفعت قاچاق بران در انتقال اتباع خارجی غیر مجاز به استان و نبود قانون بازدارنده قضائی در برخورد با راننده متخلف و...موجب گردیده تا حضور اتباع غیر مجاز افزایش یابد