کد خبر: ۶۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
شیرازه از بازار قالیشویی و نظافت منزل گزارش می دهد؛

خانه تکانی شب عیـــد چقدر آب می خورد؟

مدیر یک شرکت معتبر خدمات منزل می گوید: در ایام پایانی سال آگهی های گوناگون نظافت و انجام امور منزل بر روی در و دیوار شهر نصب می شوند یا در نیازمندی های روزنامه ها چاپ می شوند که بعضا افراد و شرکت های بی صلاحیت و بدون مجوز هستند، یا کار را درست انجام نمی دهند یا منزل صاحب کار را مورد سرقت قرار می دهند.

به گزارش شیرازه؛ در آستانه نوروز نگاهی به بازار قالیشویی و نظافت منزل در شیراز داشته ایم؛ یک قالیشویی معروف و یک شرکت خدماتی امور منزل سوژه های این گزارش شده اند، اما قهرمانان اصلی این گزارش اصغر کارگر قالیشویی و خانم طارمی کارگر شرکت خدماتی هستند.

جا برای پهن کردن فرش های شسته شده کم داریم

گزارش میدانی از بازار قالیشویان در شیراز نشان می دهد هزینه شستشوی هر متر قالی در شیراز 2000 تومان می باشد. اصغر کارگر فصلی یکی از کارگاه های قالیشویی معروف مرکز شیراز با خبرنگار شیرازه درد دل می کند و از این می گوید که چون ماه های پایانی سال شلوغ ترین زمان بازار قالیشویی در شیراز است، برای همین او برای ماه های بهمن و اسفند به صورت ساعتی در این کارگاه مشغول بکار شده است. اصغر درباره حقوق و مزایای خود می گوید: روزانه تا 20 هزار تومان حقوق می گیرد و بیمه هم ندارد. او همچنین گفته است با توجه به حجم زیاد قالی هایی که برای شستشو به کارگاه می آورند گاهی جا برای پهن کردن فرش های شسته شده کم داریم و پیش آمده که قالی های شسته شده را به حاشیه برخی خیابان های جنوب شیراز که آفتاب خوبی دارند برده و زیر آفتاب پهن کرده ایم.

خانه تکانی، از 25 تا 50 هزار تومان

بوی عید نوروز که می آید خانه تکانی و نظافت منزل یکی از کارهایی است که حتما باید انجام شود، روزهای پایان سال روزهای شلوغ شرکت های خدمات امور منزل نیز هست. به دفتر یکی از شرکت های باسابقه و معروف خدمات امور منزل که چندین شعبه در شیراز دارد مراجعه می کنیم. با 4 منشی روبرو می شویم که زنگ تلفن ها امانشان را بریده است! در یکی از اتاق ها چند تن از بانوان نشسته اند و بساط چایی نیز بر روی زمین پهن است. انگار از کارگران خدماتی همین شرکت هستند. با این که به یکی از شعبه های محلی این شرکت در شهرک گلستان شیراز مراجعه نموده ایم اما انگار حجم درخواست ها و تلفن ها کمتر از شعبه مرکزی نیست. اسدی مدیر این شعبه به خبرنگار ما می گوید: هزینه نظافت منزل از 1 تا 3 ساعت 25 هزار تومان و برای هر ساعت بیشتر از آن 5 هزار تومان به این مبلغ اضافه می شود، البته 8 ساعت کامل نظافت منزل، 50 هزار تومان هزینه دارد. اسدی اضافه می کند: مشتریان ما اعلب قشر مرفه جامعه هستند، البته این روزها سالمندان نیز مشتری های دائمی ما شده اند.

خانه تکانی شب عیـــد چقدر آب می خورد؟

اسدی همچنین با نشان دادن مجوزهای شرکت به شیـــرازه می گوید: در ایام پایانی سال آگهی های گوناگون نظافت و انجام امور منزل بر روی در و دیوار شهر نصب می شوند یا در نیازمندی های روزنامه ها چاپ می شوند که بعضا افراد و شرکت های بی صلاحیت و بدون مجوز هستند، یا کار را درست انجام نمی دهند یا منزل صاحب کار را مورد سرقت قرار می دهند، او از شهروندان می خواهد برای انجام امور منزل حتما به شرکت های دارای مجوز و با سابقه مراجعه نمایند.

کارگزان این شعبه شرکت همگی از بانوان هستند، طارمی یکی از این بانوان است که از قرار گرفتن در مقابل دوربین ما اِبا دارد، او می گوید سرپرست خانواده است و یک فرزند 9 ساله دارد، او هم برای گذران زندگی در این شرکت مشغول بکار شده است. او از رفتار برخی صاحب کارها گلایه می کند و می گوید مشتری ها اغلب از قشر پولدار و به اصطلاح بالای جامعه هستند اما احترام کارگران را نگه نمی دارند. البته نه همه، پیش آمده است که عیدی هم گرفته ایم.

این خانم نان آور خانه همچنین می گوید: برخی از صاحب کارها فرزندان قشر سالمند هستند که انجام شخصی ترین امور و نظافت منزل پدر و مادرهایشان را به شرکت می سپارند. طارمی می افزاید: قشر سالمند از بهترین صاحب کارها هستند وقتی که مادران برایش از خاطره هایشان می گویند!

خانه تکانی شب عیـــد چقدر آب می خورد؟

خانم طارمی زیر لب زمزمه می کند: یعنی در آینده فرزند من نیز این گونه با من رفتار خواهد کرد؟ او همچنین از سختی و حجم زیاد کار در ایام پیش از نوروز می گوید و ادامه می دهد: گاهی تا ساعتی پیش از سال تحویل نوبت نظافت داریم، درد دست ها و پاها و کمر درد هم که دیگر جای خود دارد، با این همه خانم طارمی از روزگار راضی است و پس از هر جمله یک "خدا را شکر" می گوید.

دست پینه بسته و پاهای خسته

از همهمۀ زنگ های تلفن دفتر خدماتی که بیرون می زنیم تنها چیزی که در ذهنمان مانده است تصویر دست های پینه بستۀ اصغر کارگر قالیشویی و خانم طارمی کارگر شرکت خدماتی است، در روزهایی که بوی عید زیر مشام ماست، آرزو می کنیم بازار کار برای هر دو نفر آن ها سکه باشد، راستی سکه سین چندم هفت سین شماست؟


نظرات بینندگان