کد خبر: ۶۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

خانه تکانی غار شاپور کازرون + تصاویر

غار شاپور کازرون که مجسمه شاپور ساسانی درون آن است در آستانه ایام نوروز با هدف آماده سازی برای حضور مهمانان،پاکسازی شد.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از  کازرون خبر، غار شاپور کازرون که مجسمه شاپور ساسانی درون آن است در آستانه ایام نوروز با هدف آماده سازی مناطق گردشگری این شهرستان برای حضور مهمانان، پاکسازی شد.

سحرگاه روز جمعه هشتم اسفند ماه همایشی مردمی به همت گروه کوهنوردی آزادگان و انجمن میراث سبز پریشان در غار تاریخی شاهپور با هدف پاکسازی این مکان برگزار شد.

در این برنامه که «طبیعت پاک ،میراث ماندگار» نام داشت اقشار مختلف مردم از پیرمرد 80 ساله تا نوزاد 40 روزه، جانباز و معلول، زن و مرد و مسئول و غیر مسئول حضور داشتند و عشق و علاقه ی خود را نسبت به طبیعت و میراث تاریخی شهرشان ثابت کردند.

مسیر و غار شاهپور پاکسازی شد+ عکس

برنامه با تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی آغاز و پس از خوش آمد گویی مردم به طرف غار حرکت کردند.در مسیر حرکت گروه کوهنوردی آزادگان و مهرگان با نمایشگاه عکسی از مناظر و کوهستان های کازرون و همچنین با تقدیم بروشور هایی در مورد غار و مجسمه ی شاهپور از آن ها استقبال کردند.همچنین گروه کوهنوردی پویندگان نیز با ایجاد کمپی آموزشی در بین مسیر به آموزش نکات کوهنوردی و تبلیغ این ورزش مفرح پرداخت.شرکت کنندگان در این همایش  مسیر حرکت و همچنین درون غار را پاکساز کردند تا این مکان یکی از قطب های گردشگری فارس و ایران است را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده کنند.پس از اینکه جمعیت وارد غار شدند، جمع کثیری از شرکت کنندگان مقابل مجسمه ی شاهپور جمع شدند و با هم سرود ای ایران را خواندند و عکس و فیلم یادگاری گرفتند.

در پایان برنامه نیز گروه پاراگلایدر سیمرغ بر فراز منطقه ی شاهپور پرواز کردند.علاوه بر کازرونی های حاظر در این همایش حضور گروه های کوهنوردی و محیط زیستی که از دیگر شهرستان ها آمده بودند شور این همایش را دوچندان کرد.

مسیر و غار شاهپور پاکسازی شد+ عکس

گفتنی است که شهرداری و شورای شهر و اداره ی میراث فرهنگی کازرون و همچنین شرکت کام آوران و بهشد شهر سبز حامیان این برنامه ی زیبا و پرشور بودند.

در این پاکسازی فرماندار کارزون به اتفاق رییس اداره میراث فرهنگی کازرون و چند نفر از مسوولان شرکت کردند.

شهرستان کازرون به دلیل موقعیت آب وهوایی و وجود بیش از 200 آثار تاریخی ثبت شده یکی از شهرستان های تاریخی با قدمت بسیار بالا است.

از جمله آثار تاریخی منحصر بفرد به جا مانده ازدوران ساسانی مجسمه شاپور است که درغار شاپور قرار گرفته است.

ساسانیان نام دودمانی ایرانی است که از سال 224 تا 651میلادی بر ایران فرمانروایی کردند.

مسیر و غار شاهپور پاکسازی شد+ عکس

فرماندار کازرون گفت: روزانه 120 گردشگر خارجی از مجموعه تاریخی بیشاپور بازدید می کنند وما با ید امکاناتی فراهم کنیم تا گردشگران بتواند براحتی از آثار با ارزش بازدید کنند.

حمیدرضا گرامی در گفت و گو با ایرنا افزود: برای آماده سازی زیر ساخت ها از تعدادی سرمایه گذار دعوت شده است که درحال پیگیری برای محلی برای اقامت گردشگران در مجموعه بیشاپور هستیم ومقدمات کار هم فراهم شده است .

غار شاپور در کوهی مشرف به منطقه تنگ چوگان و با مسافت 2800 متر از روستای تنگ چوگان علیا و در ارتفاع 800 متری زمین قرار گرفته است.

دهانه این غار 30 متروارتفاع 15 متر است. در این غار مجسمه سنگی شاپوراول به وزن 30 تن وارتفاع هفت متر قرار دارد. در سال 1336این مجسمه یک بار مرمت شد.

محمدرضا معینی مدیر میراث فرهنگی کازرون هم گفت:این اداره با انرژی خورشیدی داخل غار شاپور و مجسمه را نورپردازی کرده است و به طور شبانه روزی از غار شاپور حفاظت می شود.


نظرات بینندگان