کد خبر: ۶۷۱۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
تحلیلی بر لایحه عوارضی شهرداری در سال94

افزایش بی‌ضابطه عوارض ساختمانی در شیراز؛ بر دوش مردم، به کام شهرداری

آیا اعضای محترم شورای شهر و مدیران شهرداری، پاسخگوی این افزایش بی ضابطه و ظلم مضاعف به مردم شیراز و اقتصاد شهر خواهند بود؟
شیرازه - سرویس اقتصادی؛ با ارائه دیرهنگام لایحه عوارضی در بهمن ماه سال جاری و بررسی و تصویب فوریتی و فوق العاده آن توسط شورای اسلامی شهر شیراز، از سال آتی مبنای محاسبه عوارض ساختمانی در شهر شیراز تغییر اساسی یافته است. طبق اعلام شهردار محترم، « ساده سازی محاسبه عوارض از محسنات این لایحه بوده و در سال آتی عوارض احداث بنا، حداکثر افزایش 10 تا 15 درصدی داشته و حتی در برخی موارد نیز با کاهش روبرو خواهد بود.» طبق اظهارات ایشان از بودجه 2400 میلیاردی سال 94، 946 میلیارد تومان از عوارض ساختمان تامین خواهد شد. هر چند که سهم این محل درآمدی از کل بودجه نسبت به سال جاری کاهش یافته است اما به لحاظ رقم دارای افزایش نسبی چشم گیری است.

با توجه به اعلام قبلی مبنی بر کاهش متراژ و تعداد صدور پروانه ساختمانی و در نتیجه کاهش درآمد ناشی از پرداخت عوارض، اینکه شهرداری افزایش درآمد از محل عوارض ساختمانی را چگونه تامین خواهد کرد، محل سؤال و ابهام جدی است. با بررسی لایحه عوارض سال 94 مشخص می شود که این شیوه جدید بسیار ساده و برای هر فردی با سواد اندک نیز قابل محاسبه است. ضمن اینکه این اقدام دیرهنگام، پسندیده و مطلوب ارزیابی می شود و بسیاری از ابهاماتی که تا کنون موجب اجحاف به مردم و زمینه ساز بروز مفاسد ساختاری بود، را بر طرف می نماید؛ اما به گونه ای تنظیم شده که در راستای تأمین درآمد پیش بینی شده شهرداری باشد. به عبارت دیگر شهرداری یک طرف معادله را مبلغ مورد نیاز خود از محل وصول عوارض ساختمانی، ثابت فرض کرده و طرف دیگر معادله را به گونه ای تنظیم کرده که این درآمد تأمین گردد.

946 میلیارد تومان= (عوارض ساختمان های دارای اضافه تراکم نسبت به طرح تفصیلی مصوب) + (عوارض سایر ساختمان ها)

برای بررسی صحت این فرضیه با نمونه گیری تصادفی از پلاک های ساختمانی واقع در برخی مناطق شهر شیراز، عوارض تقریبی احداث بنا بر اساس شیوه سال جاری و همچنین با فرض ثابت بودن متراژ زیربنا، عوارض سال آتی بر اساس شیوه جدید محاسبه شد. نتایج نشان می دهد که در برخی موارد کاهش عوارض وجود دارد اما در بسیاری نمونه ها، عوارض افزایش چشم گیر و حتی چند برابری خواهد داشت. تحلیل موارد کاهشی نیز نشان می دهد که کاهش عوارض مربوط به پلاک هایی بوده که دارای افزایش تعداد طبقات و زیربنا نسبت به طرح تفصیلی مصوب (سال73) هستند و با توجه به عدم تصویب بازنگری طرح تفصیلی، اضافه تراکم ناشی از تفاوت طرح تفصیلی و بازنگری آن، افزایش عوارضی با شیب زیاد را رقم زده است. به عبارت دیگر تاکنون شهرداری از عدم تصویب بازنگری طرح تفصیلی درآمد ناسالم خود را تأمین می نمود و در صورت محاسبه عوارض با شیوه متر مربع زیربنا (شیوه جدید) قطعا درآمد شهرداری از پلاک های مشابه نسبت به سال جاری کاهش می یابد.

چنانچه گفته شد با فرض ثابت بودن یک طرف معادله (درآمد 946 میلیاردی) و کاهش یکی از متغیر های طرف دیگر معادله، می بایست متغیر دیگر یعنی عوارض پلاک های فاقد اضافه تراکم (بر اساس تفاوت طرح تفصیلی مصوب و بازنگری) افزایش یابد! به عبارت دیگر شهرداری کسب درآمد از محلی نامشروع را برای خود حقی مسلم تلقی کرده و فرمول محاسبه عوارض را به گونه ای تنظیم کرده که با حذف این درآمد نامشروع، با کاهش درآمد روبرو نشود! و با کمال تعجب این افزایش بی ضابطه در سایه تغییر روش محاسبه از چشم اعضای محترم شورای شهر دور مانده و در جلسه فوق العاده مورد تایید شورای شهر واقع شده است. بدین ترتیب به مصداق ظلم بالسوبه عدل است! شهرداری برای جبران حذف درآمد ناشی از فقدان فروش تراکم، این کسری درآمد را بین ساختمان های فاقد افزایش ضابطه در بازنگری طرح تفصیلی، توزیع کرده است! و این بار ظلم را بر بخشی دیگر از مردم شیراز روا داشته است! جدول زیر به خوبی نمایانگر افزایش چند برابری عوارض در بسیاری از پلاک ها و مناطق و کاهش قابل توجه در بعضی دیگر از مناطق شهری است. آیا اعضای محترم شورای شهر و مدیران شهرداری، پاسخگوی این افزایش بی ضابطه و ظلم مضاعف به مردم شیراز و اقتصاد شهر خواهند بود؟

جدول مقایسه عوارض سال 93 و 94 بر اساس نمونه گیری تصادفی

ردیف

منطقه

شهرداری

مساحت زمین
مترمربع


مساحت زیربنا
متر مربع

عوارض تقریبی سال 93
ملیون تومان

عوارض تقریبی سال 94
ملیون تومان

1

1

300


900

198

88

2

1

500


1950

365

290

3

1

650


2120

425

290

4

1

425


1400

285

200

5

1

480


1600

165

200

6

1

320


1050

100

170

7

2

450


1400

150

100

8

2

540


1600

115

72

9

2

790


1920

135

91

10

2

250


650

15

18

11

2

370


920

46

60

12

2

330


810

14

22

13

2

450


1350

29

60

14

3

490


1850

250

190

15

3

400


1250

68

78

16

3

250


1050

42

120

17

3

410


1200

70

57

18

3

230


760

49

65

19

3

270


915

29

56

20

4

330


1100

147

116

21

4

526


1700

160

116

22

4

180


380

2.5

11.5

23

4

300


810

33.5

40

24

4

200


700

44

54

25

5

240


760

81

52

26

5

460


1800

65

134

27

5

440


1700

63

130

28

5

400


1500

56

115

29

5

150


250

2.5

16

30

7

240


460

2

8

31

7

250


500

2

9.5

32

7

260


500

2.5

8.5

33

9

200


400

12.5

9.5

34

9

200


580

46

28

35

9

400


1300

69

82

36

9

240


650

26

24

37

9

400


1000

27.5

35.5

38

9

420


1600

88

140

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
0
والا کاری کردند که نیمی از خانه ای شیراز بدون پایان کار باشد.
من رفتم واسه پایان کار دیدم از خود ساختن ساختمان طبقه دوم بیشتر پام آب میخوره بیخیال شدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
0
با تشکر از شیرازه بخاطر ارایه گزارشهای فنی و دقیق لطفا ادامه دهید
جواد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
0
شهرداری منطقه 9 عوارض غیر مسکونی سال 94 را نسبت به 93 به میزان 536 درصد افزایش داده است. با تشکر بسیار فراوان از شورای شهر شیراز