کد خبر: ۶۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در گفتگو با شیرازه:

فرهنگ‌سازی در موضوع قاچاق اولویت اصلی است/ تنها 15درصد کالاهای قاچاق کشف می‌شود

سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، ائمه جمعه به ما کمک کنند.
سید احمد احمدی زاده در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه با بیان اینکه بحث قاچاق در استان ریشه دار و پیشینه ای دیرینه دارد، گفت: در موضوع قاچاق، فارس را جزء استان های سوم چهارم و بعضا دوم در کشور نیز معرفی می کنند.

وی با ناکارآمد خواندن مقابله با قاچاق در مقایسه با فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی، تصریح کرد: به منظور اجرایی کردن این اولویت کارگروهی به ریاست معاونت پیشگیری دستگاه قضا در استان فارس زیر مجموعه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است.

فرهنگ سازی در موضوع قاچاق اولویت اصلی است/ تنها 15 درصد کالاهای قاچاق کشف می شود

مقابله نتیجه نداده است

احمدی زاده با بیان اینکه بیشترین تأکید ما بر پیشگیری و فرهنگ سازی است، افزود: تجربه نشان داده است که در موضوع قاچاق کالا، مقابله نتیجه نداده است و عمده کار نیروی انتظامی و دستگاه قضا بر این موضوع قرار گرفته که ارزش چندانی ندارد.

وی از افزایش 350 درصدی کشف مشروبات الکلی، 250 درصدی کشف گیرنده های ماهواره و نیز 150 درصدی کشف دخانیات در استان در 11 ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: این افزایش نشان دهنده فعالیت مناسب دستگاه نیروی انتظامی در راستای برنامه ریزی کمیسیون استانی دارد.

احمدی زاده افزود: کشفیات قاچاق کالا با افزایش همراه بوده است اما به اعتقاد ما و ارزیابی کارشناسان این کشفیات تنها 10 تا 15 درصد قاچاق را شامل می شود و بقیه به بازار مصرف وارد می شود و این موضوع نشان دهنده اهمیت رویکرد پیشگیری در برنامه های مبارزه با قاچاق کالا است.

فرهنگ سازی اولویت اصلی است

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فارس با اشاره به برنامه ستاد مرکزی این کمیسیون در اولویت برنامه های پیشگیرانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصریح کرد: پیشگیری و فرهنگ سازی بر مقابله اولویت دارد.

احمدی زاده در تأیید ادعای خود به برخی عاملان قاچاق کالا اشاره کرد که از تقید برخوردار هستند و گفت: مقایسه عملکرد و اعتقادات این افراد نشان دهنده این است که این افراد نسبت به ممنوعیت شرعی و قانونی قاچاق کالا بی اطلاع هستند و این موضوع برای آنها تبیین نشده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تیرماه سال 81 برای مقابله با قاچاق کالا و حتی بیان عنوان واجب در انجام این فعالیت برای همه دستگاه ها، تصریح کرد: متأسفانه در این زمینه کاری انجام نشده است حال آنکه سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، ائمه جمعه و جمعات می توانند ورود کنند.

احمدی زاده تأکید کرد: رویکرد ما به سمت پیشگیری و اطلاع رسانی و آشنایی همگانی با زشتی پدیده قاچاق کالا است.

وی در پاسخ به این پرسش که فرهنگ سازی فرآیندی زمان بر است و برای مقابله چه تدبیری در پیش گرفته اید، اظهار کرد: اولویت ما در مقابله با قاچاق کالا، کالاهای سلامت محور، بهداشتی و دارویی است و پس از آن و در بعد کلان مقابله با لایه های پنهان، سرپل ها سرشاخه ها است نه اینکه برخورد تنها با کسی باشد که دو تا یخچال و تلویزیون داشته باشد.

احمدی زاده در پاسخ به پرسشی در مورد وجود قاچاق کالای سازمان یافته در استان نیز گفت: این موضوع در حال بررسی است اما عمده سازمان قاچاق در استان های ساحلی و مرزی است و به اعتقاد ما برای پیشگیری باید از مبدأ و دریا اقدامات لازم صورت گیرد؛ همان گونه که در در سوخت انجام شد و اتفاقات مهمی در استان فارس و نیز استان های ساحلی افتاده است.

بضاعت نیروی انتظامی پاسخگو نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی عملکرد نیروی انتظامی استان فارس در مقابله با قاچاق کالا نیز تصریح کرد: ماموریت های نیروی انتظامی متعدد اما امکانات متناسب با ماموریت ها نیست که در این زمینه فرمانده انتظامی فارس برای جذب امکانات در حال تلاش است.

احمدی زاده با بیان اینکه در گلوگاه های استان با مشکل مواجه هستیم، افزود: تا تجهیزات کامل و متناسب استان فاصله داریم و استاندار و رئیس شورای تأمین استان نیز بر این نکته تأکید و رایزنی ها را نیز در دستور کار دارند اما مشکلات زیاد است چرا که قاچاقچیان بهترین اتومبیل و امکانات را دارند اما نیروی انتظامی مأموریت های زیاد و امکانات نامتناسب دارد.

بیکاری در جنوب استان مساله ساز است

وی در پاسخ به این پرسش شیرازه که نیروی انتظامی در برخورد با قاچاق کالا ناتوان ظاهر شده است، بار دیگر به افزایش کشفیات کالای قاچاق در استان نبست به سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این کشفیات نشان دهنده عزم جدی نیروی انتظامی است اما در شهرستان لامرد و شهرهای جنوبی استان نبود اشتغال و صنعت مطلوب و نیز وجود خشکسالی دست به دست هم داده تا مشکل قاچاق افزوده شود و لذا باید در همه زمینه ها ورود کرد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فارس با بیان اینکه اگر بتوانیم در آموزش همگانی و استفاده از ظرفیت همه دستگاه های تبلیغی وارد شویم، دستگاه های امنیتی نیز بهتر عمل می کنند، خاطرنشان کرد: هم در مقابله عزم جدی است و هم در پیشگیری، برنامه ریزی می کنیم و نباید تنها نیروی انتظامی مد نظر باشد.

نظرات بینندگان