کد خبر: ۶۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

جنایات داعش به روی پرده سینما میرود+ عکس

عباس رافعی: شخصاً سعی کردم به اندازه خودم و در حد توانم درباره افراطی گری به مسلمانان اطلاعات ارائه کنم.
شیرازه: به گزارش فرهنگ‌نیوز، عباس رافعی کارگردان ایرانی نخستین کسی بود که در حیطه سینمای بلند به سراغ تصویرسازی از جنایات داعش رفت و فیلمی با عنوان "آوازهای سرزمین من" را کارگردانی کرد. فیلمی که البته مراحل فنی آن طوری انجام شد که به جشنواره هم برسد اما به دلایل مختلف فیلم به جشنواره راه نیافت و حالا رافعی به دنبال پیدا کردن زمانی مناسب برای اکران است.
 
"آوازهای سرزمین من" محصول مشترک ایران و لبنان است و به سفارش مرکز بین‌الملل صداوسیما و به زبان عربی و با بازیگران لبنانی، سوری و مصری ساخته شده است. فیلم بناست برای اکران داخلی دوبله فارسی شود. 
 

جنایات داعش به روی پرده سینما میرود
 
بخش زیادی از فیلمبرداری این فیلم در جنوب لبنان انجام گرفته است ولی بخش‌هایی از فیلم، شامل صحنه‌های بزرگ انفجار، در ایران و در شهرستان رباط کریم فیلمبرداری شده است. با رافعی درباره دلایلش برای ساخت فیلم و البته مضمون اثر صحبت کرده ایم.
 
فرهنگ نیوز: اصلی ترین دلیل رفتن به سراغ سوژه ای با مضمون افراطی گری حوادث اخیر منطقه بود یا ریشه هایش به پیشتر بازمی گردد؟
رافعی: همواره یک حس کنجکاوی راجع به تکفیریها در میان مردمان مسلمان وجود داشته و متاسفانه سینمای کشورهای مسلمان چنان که باید نتوانسته اند در این باره ادای دین کنند. شخصا سعی کردم به اندازه خودم و در حد توانم درباره افراطی گری به مسلمانان اطلاعات ارائه کنم. امیدوارم که کنجکاوی مخاطبان نسبت به این رفتارهای افراطی سبب ساز آن شود که فیلم در گیشه هم پرمخاطب باشد.

جنایات داعش به روی پرده سینما میرود 
 
فرهنگ نیوز: در "آوازهای سرزمین من" دقیقا تصمیم گرفتید به کدام بخش از افراطی گیری بپردازید؟ ریشه هایش یا اثراتش؟
رافعی: هر دو مورد. سعی کردم جواب بسیاری از سوالاتی که در بخشهای مختلف خبری-رسانه ای کشور ما به آنها پاسخ داده نمیشود را پاسخگو باشم. تازه ترین محصول افراطی گری جریان داعش است که می بینید چه بلایی بر سر آدمها و میراث فرهنگی آورده! در "آوازهای سرزمین من" هم درباره آبشخور این جریان که دول غربی هستند سخن گفته شده و هم درباره تاثیرات رفتارهای آنها بر منطقه.
 
فرهنگ نیوز: درباره وابستگی این گروه به غربیان چگونه به مخاطب اطلاعات می دهید.
رافعی: برای نگارش فیلمنامه کار یک تحقیق مفصل را انجام دادیم و به محل حضور این گروه هم مسافرت داشتیم. در آنجا متوجه شدیم که بخشی از مدرن ترین سلاحهای آمریکایی دست اینهاست. ترابری و حمل و نقل آنها نیز با حمایت آمریکا و از خاک ترکیه صورت می گیرد. درباره یارگیری آنها نیز که به اندازه کافی شنیده ایم که چگونه از کشورهای غربی نیرو می گیرند.
 
فرهنگ نیوز: اهدافی که از شکل گیری داعش وجود دارد چگونه در "آوازهای..." تشریح شده است؟
رافعی: نظرم این است که داعش بنا شده برای اینکه تمرکزی که مسلمانان نسبت به فلسطین و قدس دارند به سمت نقاطی مانند کوبانی کشیده شود. طبیعی است که این گروه ساخته شده اند برای یک بازه زمانی کوتاه و تاریخ مصرف دارند؛ هدفشان هم قبل از هر چیز تغییر مسیر اخبار رسانه های سیاسی جهان از کشتار مسلمانان توسط صهیونیستها در اراضی اشغالی و آوردن نگاهها به سمت عراق و سوریه است. دول غربی می خواهند ماجرای شهرک سازی اسرائیل که مدتهاست تیتر یک رسانه های کشورهای مسلمان است تغییر کرده و همه درباره داعش بشنوند و اینکه چطور داعش بر موصل تسلط پیدا کرده!
 
فرهنگ نیوز: ...درباره اسلام هراسی که به واسطه ترویج نگاه غلط داعش ایجاد شده چه داده ای در "آوازهای..." ارائه شده؟
رافعی: سناریوی اسلام‌هراسی هم سناریویی است که توسط غربیان نوشته شده. آنها هستند که از قدرت گیری جریانهای اسلامی و اسلام آوردن مردمان خود واهمه دارند  و می خواهند به دروغ جریانهای تکفیری مانند داعش را به اسلام ربط دهند. طبیعی است که چون سررشته رسانه های مطرح جهانی نیز دستشان است سعی می کنند از این رسانه ها هم برای اسلام هراسی استفاده کنند.

جنایات داعش به روی پرده سینما میرود 
 
فرهنگ نیوز: برای تولید فیلم کم و کسری نداشتید؟ آیا ارگانهای دولتی برای حمایت از کار پیشقدم شدند؟
رافعی: راستش را بخواهید هیچ کدام از ارگانهای سینمایی دولتی به ما کمک نکردند. نه در مرحله ساخت و نه بعدتر برای دیده شدن فیلم. حتی فیلم را به جشنواره راه ندادند که لااقل مخاطبان جشنواره با آن آشنا شوند. به هر حال این هم تاوان مستقل کار کردن در سینماست. متاسفیم که بخشهای دولتی سینما به جای عمل به وظایف خود در زمینه حمایت از آثار مبتنی بر آسیب شناسی جریانهای افراطی مرتب شعار می دهند.
 
فرهنگ نیوز:  ...با این حال بخش بین الملل صداوسیما از تولید حمایت کرد؟
رافعی: بله و مطمئنا اگر حمایت دوستان نبود فیلم نمی توانست به مرحله تولید برسد. خوشحالیم که بعد از مدتها مدیریتی در رسانه ملی حاکم شده که به فکر فعالیت فرهنگی در حوزه بین الملل است. سرافراز به واسطه اینکه پیش از این هم در امور بین الملل فعالیت داشته است آشنایی کامل با اوضاع و احوال منطقه و خاورمیانه دارد و این کمکی است برای فیلمسازانی که میخواهند مشکلات و مصائب موجود در منطقه را به زبان تصویر درآورند.
نظرات بینندگان