کد خبر: ۶۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

بازی انتخاباتی با نمادهای ملی؛ اسکناس پنج هزار تومانی «بنفش» شد!

آیا می‌توان باور کرد که انتخاب رنگ بنفش برای این سردر، تصادفی و یا صرفا بر اساس ارزش‌های زیبایی‌شناختی است؟!

شیـــرازه – سرویس سیاسی؛ سکه و اسکناس در کشورهای مختلف، همیشه نشانه‌ای از نمادهای ملی، افتخارات و یا حتی آرمان‌‌های آن کشور را دربردارد. هنوز که هنوز است، چشم جهان‌بین روی اسکناس دلار، مورد تحلیل قرار می‌گیرد؛ چشمی که نشان از فراماسونری دارد و البته سیاست‌های اقتصادی جهانی آمریکا.

در ایران نیز این‌گونه بوده است. فارغ از این‌که نظام ستم‌شاهی چه نمادها و تصاویری را روی اسکناس‌ها و سکه‌های خود می‌زد، در ایران انقلابی این نشانه‌ها خیلی زود تغییر کرد. برای اطلاعات بیشتر از این نشانه‌ها و روند تغییر و تحول آن اینجا را بخوانید.

حرم مطهر امام رضا، حافظیه، دانشگاه تهران، تصویر امام خمینی، نماز جماعت، تظاهرات انقلابیون قبل از سال 57، جهاد سازندگی، مسجد الاقصی، ماهواره امید، نماد انرژی هسته‌ای و ... همه طی سال‌های اخیر روی سکه‌ها و اسکناس‌های جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شد و می‌شود.

جهت‌گیری دولت‌ها نسبت به این موارد اما عمدتا متناسب با مسائل ملی بوده است و کم‌تر تلاش شده تا جهت‌گیری‌های جناحی را به آن وارد سازند.

اما طی روزهای اخیر و هم‌زمان با سالروز تاسیس دانشگاه تهران، اسکناس پنج هزار تومانی جدیدی در این دانشگاه رونمایی شد که محل تامل است. نماد هسته‌ای از پشت این اسکناس حذف شده و به جای آن تصویر سر در دانشگاه تهران قرار گرفته است. اگرچه می‌توان در این خصوص از دولت پرسید که چرا در شرایطی که ایران داغ‌ترین روزهای هسته‌ای خود را طی می‌کند، دست به چنین کاری زده؟ چرا سر در دانشگاه تهران را که روی اسکناس‌های پنجاه تومانی نیز هست، دوباره در این جا قرار داده؟ و چرا ... اما با همه این انتقادات، می‌توان با تقلیل انتظار از دولت و تاکید بر نماد علم بودن دانشگاه تهران، این اقدام او را درک کرد و تا حدی پذیرفت. اما ماجرا زمانی قابل‌ تامل‌تر می‌شود که در این نماد، جهت‌گیری جناجی دولت آشکار می‌شود.

رنگ سر در دانشگاه تهران که به تازگی به جای نماد هسته‌ای، روی اسکناس پنج هزار تومانی نقش بسته، «بنفش» است؛ رنگ تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92. دولت روحانی که تنها با هفت دهم درصد بیش از نصف آرا، توانست در مرحله اول انتخابات پیروز شود، حالا علاوه بر حذف قابل تامل نماد هسته‌ای، سر در دانشگاه تهران را به رنگ بنفش روی پول هشتاد میلیون ایرانی چاپ کرده است. تا کنون تمامی نمادهایی که روی اسکناس‌های ایرانی چاپ شده است، به دور از جهت‌گیری‌های سیاسی جناحی بوده و از این بابت، دولت روحانی اولین محسوب می‌شود. آیا می‌توان باور کرد که انتخاب رنگ بنفش برای این سردر، تصادفی و یا صرفا بر اساس ارزش‌های زیبایی‌شناختی است؟!


تغییرات سیاسی در اسکناس ایرانی+ تصاویر

گفتنی است روحانی در اواخر آبان 92 وقتی به مجلس رفته بود تا وزیر کنونی ورزش و جوانان را برای تصدی این سمت به مجلس معرفی کند، خطاب به نمایندگان گفت: «مردم در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خود‌رایی، تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رای دادند.» این اظهار نظر او با واکنش برخی از نمایندگان و کارشناس مسائل سیاسی مواجه شد. آن‌ها می‌گفتند چگونه روحانی با اختلاف آرای کمی که باعث پیروزی او در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری شده، به خود اجازه می‌دهد تا همه کسانی را که به او رای ندادند، «بله گو» به افراط و خشونت قلمداد کند؟

نظرات بینندگان