کد خبر: ۶۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۳

جهرمی‌ها چقدر "طلای‌کثیف" تولید می کنند؟

گرچه "طلای کثیف" به عنوان یک اقتصاد جذاب در دنیا شناخته می شود اما کشور ما در این زمینه بسیار عقب بوده و لازم است.

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، پسماند یا به اصطلاح عام زباله و آشغال، یعنی تمام مواد زاید حاصل از فعالیت‌های انسان و حیوان که غیرقابل استفاده و بی‌مصرف باشد.

امروزه با توسعه علم و صنعت، دنیا به سمتی حرکت کرده که از بدترین ضایعات و زباله‌ها، بهترین استفاده را می‌کند به گونه‌ای که بازیافت زباله به عنوان یکی از اقتصادی ترین کارها شناخته شده و از زباله به  "طلای کثیف" تعبیر می‌شود.

آنچه از تعریف بازیافت مشخص است، استفاده از مواد مصرف شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگر است. به طور مثال هر بطری نوشابه را می‌توان 15 بار برای مصارف خوراکی بازیافت کرد.

صرفه جویی در منابع طبیعی برای تولید محصولات نو با استفاده از مواد بازیافتی، صرفه جویی در انرژی و نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله از فواید و ویژگی‌های بازیافت است.

گرچه "طلای کثیف" به عنوان یک اقتصاد جذاب در دنیا شناخته می‌شود اما کشور ما در این زمینه بسیار عقب بوده و لازم است با ترویج و آموزش تفکیک زباله به شهروندان و راه‌اندازی کارخانه پسماند گامی در راستای ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار (به ویژه برای شهرداری‌ها) برداشته شود.

توجه به این مقوله باید مد نظر مسئولان خدمات شهری جهرم نیز قرار بگیرد چرا که تولید ماهانه 1500 تُن زباله در این شهر می‌تواند در تحول عظیم بخش مدیریت پسماند و همچنین ایجاد اقتصاد پایدار برای مردم و شهرداری حائز اهمیت باشد.

این میزان زباله در پسماندهای خانگی، خاک و نخاله‌های ساختمانی، پارک‌ها و فضای سبز، صنعتی، تجاری، بهداشتی و غیره روزانه در جهرم در حال تولید است که جمع آوری آن هزینه‌های بسیاری را برای شهرداری در بر دارد.

سیاوش قزلی شهردار جهرم، با اشاره به اینکه روزانه حداقل 50 تُن زباله در جهرم جمع آوری می‌شود، به خبرنگار پسین جهرم گفت: در حال حاضر شهرداری حداقل ماهانه 250 میلیون تومان صرف جمع آوری زباله در سطح شهر جهرم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال جذب سرمایه گذار برای ایجاد کارخانه بازیافت زباله و تولید کمپوست در جهرم هستیم، بیان کرد: با تحقق این امر جهرم به عنوان نخستین شهر در استان فارس بعد از شیراز است که در آن کارخانه بازیافت راه اندازی می‌شود.

شهردار جهرم با بیان اینکه در صورت جذب سرمایه گذار، این امر در سال آینده تحقق می‌یابد، خاطرنشان کرد: بازیافت زباله علاوه بر درآمدزایی به جلوگیری از آلودگی محیط زیست کمک شایانی می‌کند.

نظرات بینندگان