کد خبر: ۶۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

نصب پنجره‌های ضریح جدید حرم حضرت عباس(ع) + تصاویر

آخرین بخش از پنجره‌های ضریح جدید حرم مطهر حضرت عباس(ع) بر روی سازه چوبی نصب شد.
به گزارش شیرازه به نقل از ابنا، با تلاش مستمر و شبانه روزی دست اندرکاران و هنرمندان کارگاه ضریح سازی حرم مطهر حضرت عباس(ع)، آخرین بخش از پنجره‌های ضریح حرم مطهر بر روی سازه چوبی آن نصب گردید.

پرسنل و هنرمندان کارگاه ضریح سازی وابسته به آستان مقدس حرم حضرت عباس(ع) با نصب العین قرار دادن دستورات تولیت حرم مطهر مبنی بر ساخت ضریح مطهر در حداقل زمان ممکن با حفظ کیفیت آن، تمام تلاش خود را بکار گرفته و علیرغم تمامی مشکلات پیش رو، آخرین بخش از پنجره‌های ضریح جدید را روی سازه چوبی آن نصب نمودند.

لازم به توضیح است ضریح جدید پس از آماده شدن محل نصب، در این کارگاه مجددا مونتاژ شده و برای نصب بر روی مرقد مطهر، به داخل حرم منتقل خواهد شد.

هر پنجره (دهانه) از این ضریح از 238 کره، 36 نیم کره، 501 عدد دستگیره به ارتفاع 23 ردیف و عرض 12 ستون از این کره‌ها ساخته شده و ضخامت هریک از آن‌ها 3 میلی متر می‌باشد. ضخامت هر یک از دستگیره‌های ساخته شده برای این ضریح 6 میلی متر بوده و این ضریح مجموعا 6500 دستگیره دارد که همگی از نقره با عیار 999 با دو درصد طلا ساخته شده‌اند.

ضریح جدید مرقد مطهر حضرت عباس(ع) اولین ضریح در سطح عتبات عالیات عراق بشمار می‌رود که بدست هنرمندان عراقی و در داخل کشور ساخته می‌شود. طرح ضریح جدید،‌‌ همان طرح ضریح فعلی با اندکی اضافات و اصلاحات می‌باشد که با دقت بالا ساخته و به زودی رونمائی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد الصافی تولیت آستان مقدس عمر ضریح فعلی را بیش از 40 سال اعلام نمود و افزود: با توجه به قدمت ضریح فعلی و آسیب‌های وارده به این ضریح و عدم کفایت مرمت‌های صورت گرفته، تصمیم بر ساخت ضریحی جدید با‌‌ همان طراحی و ویژگی‌های ضریح فعلی با توجه به دقت بالا و هنرنمایی فنی موجود در آن با مشارکت تمامی زائران و با نذورات و هدایای تقدیم شده به حرم مطهر گرفته شد. به طوری که امروز شیعیان عراقی، ایرانی، هندی، پاکستانی و ساکنان کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای جهان در ساخت این ضریح سهیم هستند.

ضریح فعلی مرقد مطهر حضرت عباس(ع) با بودجه مرجع وقت جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم (قدس سره) در شهر اصفهان ساخته شد و در آذرماه سال 1342 هجری شمسی به عراق جهت نصب منتقل گردید.

 

 

 

نظرات بینندگان