کد خبر: ۶۷۳۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

پلنگ شیرازی قربانی چه کسی شد؟ + عکس

گزارش کالبدشکافی ماده پلنگ مصدومی که در دانشکده دامپزشکی شیراز تحت عمل جراحی فک قرار گرفته بود و پس از بازگشت به تهران در همان ساعات اولیه جان سپرد، منتشر شد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمد مهدی دهقان استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، که عمل جراحی فک این پلنگ زخمی، را در دانشکده دامپزشکی تهران عهده دار شده بود در گزارش عمل جراحی خود می نویسد: "در هفتم اسفند ماه ساعت 13:40 یک قلاده پلنگ ماده چهارساله در وضعیت بیهوش برای تثبیت شکستگی سیمفیز فک پایین و بخیه پارگی CTScan سطح پشتی زبان به بخش جراحی بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارجاع شد."

 

این جراح در گزارش خود با اشاره به حضور پینی که در دانشکده دامپزشکی شیراز به صورت عرضی در ناحیه جلویی فک پایین کارگذاشته شده و ریشه های دو دندان نیش فک پایین را درگیر کرده بود، در معاینه بالینی این پلنگ، جدا شدگی کامل لب از قسمت جلویی استخوان فک پایین و وجود یک پارگی عمیق در سطح پشتی زبان را تایید کرده است.

 

 

در این گزارش آمده است: حیوان بلافاصله تحت لوله گذاری داخل نایی قرار گرفت و تداوم بیهوشی با ایزوفلوران انجام و علایم حیاتی شامل تعداد تنفس، ضربان قلب، درجه حرارت حیوان طی جراحی مونیتور شد.

محمدمهدی دهقان در پایان این گزارش یادآور شده است : پس از پایان جراحی با برگشت رفلکس بلع، حیوان از دستگاه بیهوشی استنشاقی جدا، لوله داخل نایی خارج و حیوان برای روت کانال تراپی حیوان به بخش  CTScanارجاع شد.

 

 

محمود مرعشی دامپزشک و کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره بیهوشی این حیوان نیز به خبرگزاری فارس گفت: پلنگ را با دارت بیهوشی در دانشکده دامپزشکی تهران بیهوش کردم، این بیهوشی حداکثر دو ساعت می توانست دوام داشته باشد اما پس از انتقال حیوان به اتاق عمل از ورود من ممانعت بعمل آمد. در اتاق عمل تیم جراحی، با روش استنشاقی بیهوشی را تمدید کردند ولی بعد از دو ساعت جراحی متاسفانه این پلنگ هرکز به هوش نیامد.

ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش که در گزارش کالبدگشایی خود علت مرگ این پلنگ را سپتی سمی (عفونت سیستمیک) عنوان کرده در گفت‌وگو با فارس گفت: اقدامات انجام گرفته روی این پلنگ از همان لحظه آغاز یکی پس از دیگری اشتباه صورت گرفت.

به گفته این دامپزشک نحوه نارست عمل جراحی و شرایط بد بیهوشی انجام گرفته در دانشکده دامپزشکی شیراز، آسیبهای ناشی از تزریق کورتون، بیهوشی‌های مکرر، ضربات وارد شده به پلنگ پس از فرار یه منظور گرفتن مجددش در موزه پارک ملی بمو، قفس نامناسب و از طرفی اقدام عجولانه مسئولان سازمان محیط زیست در تهران جهت انتقال این پلنگ مصدوم به دانشکده دامپزشکی و عدم آشنایی مسئول بیهوشی پلنگ در تهران به داروهای بیهوشی مخصوص گونه های حیات وحش، همگی مرگ این گونه با ارزش جانوری را تسریع کردند.

گزارش کالبدگشایی این پلنگ با جمله زیر پایان می یابد: "لازم به ذکر است این تنها گزارشی از کالبد گشایی حیوان بوده که پس از مرگ به این مرکز ارجاع شده است و در مورد روند بیهوشی و درمان های مختلف با استروئید ها و سایر موارد درمانی مسئولان این مهم باید گزارشات لازم را ارائه نمایند."

مسئولینی که تا این لحظه هیچکدام مسئولیت بیهوشی ابدی پلنگ شیراز را نپذیرفتند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
0
جالبه كه پلنگ با هوشياري كامل و فعاليت طبيعي از دانشكده دامپزشكي شيراز به اصرار محيط زيست براي تكميل درمان به تهران منتقل و ساعتها تحت بيهوشي مجدد و جراحي هاي متعدد قرار گرفته و مرده است.انوقت دانشگاه شيراز مقصر اعلام ميشود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
0
....."در هفتم اسفند ماه ساعت 13:40 یک قلاده پلنگ ماده چهارساله در وضعیت بیهوش..... مرد مومن پلنگ توسط شما در تهران بيهوش شده و در متن هم همين موضوع تاييد شده.مسيوليت مرگ چه ربطي به شيراز دارد!!!!!؟؟؟؟؟/