کد خبر: ۶۷۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۳

موزه تخت جمشید به‌طور کامل گشایش می‌یابد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از بازگشایی کامل موزه تخت جمشید برای نوروز امسال خبر داد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، این روزها اگر سری به مجموعه جهانی تخت جمشید بزنید شاهد فعالیت تیم‌های مختلفی خواهید بود که مشغول خانه‌تکانی و آماده‌سازی مجموعه جهانی برای استقبال از نوروز و مهمانان نوروزی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در مورد آماده‌سازی مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: امسال تلاش کردیم با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته از مسافران در نوروز سال گذشته نسبت به رفع مشکلات و کاستی‌ها اقدام و مجموعه را ساماندهی کنیم.

مصیب امیری از بازگشایی کامل موزه تخت جمشید برای نوروز امسال نیز خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر موزه تعطیل شد و سال گذشته نخستین فاز موزه راه‌اندازی و امسال با تلاش انجام‌گرفته نسبت به ساماندهی اشیا موزه و ویترین‌های موزه‌ای و همچنین فضای موزه شاهد گشایش دوباره تمام موزه هخامنشی خواهیم بود.

وی احیا ساختمان تشریفات در مجموعه پردیس را از دیگر اقدامات مهم دانست و گفت: این ساختمان درگذشته کاربری تشریفاتی داشته که سال‌ها به شکل متروک رها شده بود که هم‌اکنون در حال تعمیر و بهسازی سقوف، بدنه، کف و ساخت و نصب درب و پنجره‌های این ساختمان هستیم تا به‌عنوان یک مرکز خدماتی و رفاهی در ایام نوروز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

امیری افزود: با توجه به ازدحام جمعیت در تخت جمشید به‌ویژه در ایام نوروز که گاهی به ورود نزدیک به 100 هزار نفر در روز نیز رسیده است، وجود سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی از پیشنهادت مردم بوده که در عین‌حال تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته که تعداد چشمه‌های موجود در تخت جمشید تا 300 چشمه افزایش یافت اما همچنان نیاز به سرویس‌های بیشتر و البته مناسب‌تر احساس می‌شد که برای نوروز امسال با افزایش 100 چشمه سرویس بهداشتی هم‌اکنون مجموعه دارای 400 چشمه سرویس است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفرهای فارس گفت: تجمع سرویس‌های سیار بهداشتی در محوطه سمت راست ورودی تخت جمشید باعث ازدحام جمعیت در یک مکان، طی مسافت طولانی از نقاط مختلف تخت جمشید برای

دسترسی به سرویس‌ها و با توجه به وسعت مجموعه خستگی مردم می‌‌شد که امسال سرویس‌های بهداشتی در چند نقطه توزیع و دسترسی برای مردم بسیار آسان‌تر شده است.

امیری گفت: تمام محوطه پیرامون مجموعه از وجود علف‌های هرز و خاروخاشاک پاک‌سازی و از یک کیلومتر پیش از ورودی تخت جمشید نیز جنگل‌های پیرامون از وجود زباله و علف و خاشاک در حال پاک‌سازی است.

وی افزود: بیش از 400 سطل زباله موجود در محوطه تخت جمشید بهسازی و رنگ‌آمیزی شده، گل‌کاری و بهسازی فضای سبز محوطه و پاک‌سازی و بهسازی باغ‌های پیرامون مجموعه و هرس کردن درختان مجموعه ازجمله این اقدامات بوده است.

امیری گفت: در پنج نقطه مختلف مجموعه، آبخوری‌های جدید احداث‌ شده و آبخوری‌های قدیمی نیز بهسازی و مورداستفاده قرار می‌گیرد و مسیرهای دسترسی به سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌ها ایجاد و در رفت و آمد بازدیدکنندگان تسهیل شده است.

به گفته این مقام مسئول تأسیسات برقی کل مجموعه مورد بازنگری و رفع نقص قرارگرفته و تمام تیرهای برق موجود در مجموعه پاک‌سازی و رنگ‌آمیزی شده است و دوربین‌های مداربسته بهسازی و به‌منظور مراقبت از مکان در ایام نوروز تعداد مراقبان مجموعه افزایش خواهند یافت.

وی در ادامه به استقرار 70 نفر از راهنمای گردشگری مسلط در مجموعه به‌منظور ارائه توضیحات و اطلاع‌رسانی مناسب به بازدیدکنندگان نیز خبر داد و گفت: کلاس‌های توجیهی آموزش ویژه و کاربردی و آشنایی با قوانین و مقررات مجموعه جهانی برای این راهنمایان در هفته گذشته برگزار شد.

امیری گفت: احیا و آماده‌سازی نمازخانه‌های مجموعه، بهسازی مبلمان، اصلاح مسیر عبور و مرور اتومبیل‌ها در پارکینگ تخت جمشید، تسطیح و چمن‌کاری باغچه‌ها ازجمله این اقدامات است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان