کد خبر: ۶۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۳
حکم مهدی هاشمی هفته آینده اعلام می شود

واکنش آملی لاریجانی به اظهارات هاشمی درباره «مهدی»؛ القای تبرئه یک متهم سخنی خلاف است

توقع این است، افراد براساس موازین و در جهت احقاق حق سخن بگویند
رئیس قوه قضاییه به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی در گفتگو با یکی از روزنامه های اصلاح طلب واکنش نشان داد و گفت القای تبرئه یک متهم، سخنی خلاف و قابل پیگیری قضایی است.

به گزارش شیرازه، رئیس قوه قضاییه روز چهارشنبه در جلسه عالی مسئولان دستگاه قضایی با بیان اینکه «تا به حال نشان داده‌ایم که در رسیدگی به پرونده‌ها کاری به گرایش‌های مختلف سیاسی نداریم» گفت: متأسفانه برخی شخصیت‌ها در عین اینکه می‌گویند نمی‌خواهیم در کار قضایی دخالت کنیم اما با سخنان خود به  نوعی دخالت در کار قاضی می‌کنند و بر وی فشار وارد می‌کنند. خصوصاً القای این نکته که ممکن است متهم تبرئه شود ولی به نحو دستوری او را محکوم کنند. این سخن خلاف است و نشر این سخنان قابل پیگیری قضایی است.

به نوشته رجانیوز، آملی لاریجانی افزود: توقع این است، افرادی که از شخصیت‌های نظام هستند براساس موازین و در جهت احقاق حق سخن بگویند و اینگونه نباشد که اگر پرونده‌ای علیه ما یا بستگان ما است، دستگاه قضایی را متهم کنیم.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: روش ما و مسئولان عالی قضایی حفظ استقلال دستگاه قضایی است و آنچه مهم است احترام و اقتدار نظام اسلامی فراتر از شخصیت‌های نظام است.

رئیس قوه قضاییه در حالی به القای تبرئه متهمان واکنش نشان داده و آن را خلاف قانون دانسته است که در روزهای اخیر رسانه های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی در گزارش ها ویا گفتگو با وکیل مهدی هاشمی مدعی شدند که دادگاه حکم به تبرئه مهدی هاشمی داده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در گفتگو با یکی از روزنامه های اصلاح طلب از تبرئه فرزندش خبر داده بود.

وی در این گفتگو اظهار کرد:  چون دادگاه علنی نیست، نمی‌توانم حرف‌های آنجا را بزنمولی ماحصلی که به من اطلاع داده شده، این است که اینها بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام درست کرده بودند. مثلا همین قضیه استات‌اویل قبلا سه‌بار مطرح شده بود و هر سه‌بار گفتند که هیچ ردی از مهدی هاشمی در آن نیست و هیچ اسمی از مهدی هاشمی در قراردادی که عباس یزدان‌پناه بست، دیده نمی‌شود.

اگر جرمی نکرده، این در شأن جمهوری اسلامی نیست که انسانی را که جرم ندارد، به دلیل مسایل سیاسی، متهم یا محکومش کنند. من باید از جمهوری اسلامی دفاع کنم. نظر من این است. بنابراین در دادگاه هیچ دخالتی نکردم. با اینکه قاضی روحانی است، من اصلا ندیده‌ام و نخواسته‌ام ببینم.

عضو مجلس خبرگان در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه آقای اعلمی (نماینده مجلس) از اظهارات وزیر نفت درباره عدم اتهام مهدی در پرونده استات اویل قانع شده بود، استدلال کرد که فرزندش نقشی در این پرونده نداشته است. هاشمی رفسنجانی با بیان این مطلب افزود: بقیه (اتهامت) هم عین همین‌ها بود. یعنی هیچ چیز نداشتند. تا به حال دادگاه دلیلی برای جرم مهدی پیدا نکرده است. البته هنوز حکم نداده است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه اما به صورت تلویحی اظهار کرد قاضی پرونده مهدی از بالا دستور می گیرد: «من نمی‌خواهم دخالت کنممن از اول به رهبری و رییس قوه‌قضاییه و همه گفته‌ام. قاضی را نمی‌شناسم و هیچ وقت ندیده‌ام. به اینها گفتم اگر مهدی جرمی کرده باشد، ترجیح من این است در دنیا جزایش را ببیند و به آخرت نیفتد. چون آخرت خیلی سخت است و اگر جرمی نکرده، این در شأن جمهوری اسلامی نیست که انسانی را که جرم ندارد، به دلیل مسایل سیاسی، متهم یا محکومش کنند. من باید از جمهوری اسلامی دفاع کنم. نظر من این است. بنابراین در دادگاه هیچ دخالتی نکردم. با اینکه قاضی روحانی است، من اصلا ندیده‌ام و نخواسته‌ام ببینم. الان دادگاه تمام شده و مهدی و وکلایش آخرین دفاعشان را به‌صورت لایحه نوشتند که نزدیک دوهزار صفحه و خیلی‌خواندنی است و بعدها می‌تواند یک کتاب شود. ما هم نمی‌خواهیم در کار قوه‌قضاییه دخالت کنیم. حرف من با همه اینها این است که از بالا دستور ندهید و اگر از بالا دستور دادید، خلاف موازین قضایی و شرع است.»

با این حال اظهارات هاشمی رفسنجانی که به عقیده کارشناسان استقلال قاضی و دستگاه قضا را زیر سئوال میبرد امروز با واکنش رئیس دستگاه قضا مواجه شد.

این در حالی است که  دادگاه انقلاب تهران حکم پرونده مهدی هاشمی را صادر کرده است و احتمالاً اوایل هفته آینده این حکم ابلاغ می‌شود.


نظرات بینندگان