کد خبر: ۶۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
بازار داغ ماهی قرمز در شیراز

ماهی گلی؛ عضو جدانشدنی سفره هفت‌سین + تصاویر

بازار داغ خریدوفروش ماهی قرمز این روزها حال و هوای خاصی به بازار شب عید در شیراز داده است.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، ماهی قرمز یکی از نخستین ماهیان آکواریومی است که توسط بشر نگهداری شده و خاستگاه اولیه آن کشور چین است که به خوبی جای خود را در سفره هفت سین ایرانی باز کرده و روزهای پایانی سال و در آستانه عید نوروز خریدوفروش این نوع ماهی بازار پر رونقی در ایران دارد.

این عضو جدانشدنی سفره هفت‌سین ایرانی بیشتر رهگذران به‌ویژه کودکان را برای خرید جذب می‌کند، کودکانی که با لبخند زیبا و مشتاقانه به تماشای این ماهی‌ها ایستاده و والدین خود را خواسته و ناخواسته مجبور به خرید ماهی می‌کنند.

پیرمردی که به همراه دو نوه خود برای خرید ماهی آمده است، با خنده می‌گوید: ما هم مثل نوه‌هایمان برای خرید ماهی شوق‌وذوق داریم چون سفره هفت‌سین بدون «ماهی گلی» اصلا رونقی ندارد.

خانم جوانی که آن‌طرف‌تر ایستاده، رو به سمت پیرمرد می‌کند و می‌گوید: برعکس ما که هیچ علاقه‌ای به خرید ماهی قرمز نداریم و تا چند سال پیش سفره هفت‌سین را بدون ماهی قرمز پهن می‌کردیم اما امسال حریف پافشاری دخترم کوچکم نمی‌شویم.

در کنار زیبایی ماهی قرمز باید به این نکته نیز توجه داشت که این ماهی زینتی هرچند مهمان چندروزه سفره هفت‌سین ماست اما نیاز به مراقبت دارد.

محمد دهداری، کارشناس شبکه دامپزشکی فسا، درباره طول عمر ماهی قرمز به خبرنگار تسنیم گفت: طول عمر این ماهیان بین 10 تا 50 سال است و زود مردن آن‌ها ناشی از مراقبت ضعیف است.

وی بابیان اینکه دمای نگهداری ماهی قرمز بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد است، می‌افزاید: تغییر دمای سریع و استفاده از آب کلردار سبب مرگ این نوع ماهی می‌شود بنابراین باید آب یک شبانه‌روز در ظرف دیگری بماند تا کلر آن از بین برود.

دهداری درباره ظرف مناسب نگهداری ماهی قرمز نیز می‌گوید: بیشتر تنگ‌های ماهی که به فروش می‌رسد، کوچک و نامناسب است زیرا ماهی برای ادامه حیات به اکسیژن نیاز دارد و هرچه ظرف کوچک‌تر باشد، اکسیژن کمتری به ماهی می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه آب ظرف ماهی باید در طول هفته یک یا نهایتاً دو بار تعویض شود، ادامه می‌دهد: آب ظرف ماهی نباید کثیف شود زیرا سبب ایجاد بیماری و کوتاهی عمر ماهی می‌شود.

کارشناس شبکه دامپزشکی فسا درباره نحوه غذا‌دهی این نوع ماهی نیز می‌گوید: زیاد غذا دادن و ماندن غذا در ظرف سبب آلودگی آب می‌شود بنابراین باید سعی شود یک یا دو بار در روز آن‌هم به مقدار بسیار کم‌ غذای مخصوص ماهی به آن‌ها داده شود.

وی ماهی قرمز سالم را دارای تحرک مناسب و شنای متعادل می‌داند و به مردم توصیه می‌کند که از خرید ماهیانی که دارای علائمی چون جمع شدن و تا خوردن باله‌ها، وجود لکه‌های پنبه مانند در اطراف دهان، وجود زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز در بدن هستند، به‌طور جدی خودداری کنند.

دهداری می‌افزاید: افراد حساس و باسابقه آلرژی و کودکان از دست زدن به ماهی قرمز خودداری کنند زیرا ممکن است سبب ایجاد آلرژی یا انتقال بیماری ‌شود.


نظرات بینندگان