کد خبر: ۶۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس:

آغاز طرح امداد و نجات نورزی هلال احمر فارس/ ۱۵هزار معلم امدادگر می‌شوند

بیمارانی که نسخه‌های ضروری دارند در تعطیلات نوروز با شماره ۳۲۳۳۴۴۴۴ تماس بگیرند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس از آغاز طرح امداد و نجات نوروزی هلال احمر فارس از 25اسفندماه خبر داد و گفت: در این طرح ۴۳ پایگاه امداد و نجات ثابت و موقت تا ۱۵ فروردین ماه سال ۹۴ به مسافران نوروزی خدمات ارائه می‌دهند.

فیض اله جعفری در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروزی جمعیت هلال احمر فارس، گفت: امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان فارس، ۲۲ پایگاه امداد و نجات بین شهری ثابت و ۱۱ پایگاه موقت در محورهای مواصلاتی استان، به همراه ۹ پایگاه امداد و نجات کوهستان امداد و نجات، خدمات امدادی ۲۴ ساعته به هموطنان در ایام نوروز ارائه خواهند نمود.

جعفری با بیان اینکه امسال بانوان امدادگر جمعیت هلال احمر شیراز در قالب یک تیم توانا در کیلومتر ۱۵ محور شیراز مرودشت مستقر شده و به ارائه خدمات امدادی خواهند پرداخت، تصریح کرد: هزار و ۱۲۰ نفر از داوطلبان استان برای حضور در طرح امداد و نجات نوروزی ۹۴ درجه بندی شده‌اند.

وی با اشاره به اجرای بازآموزی ویژه طرح امداد و نجات نوروزی ۹۴ و با هدف توانمندسازی نجاتگران شرکت‌کننده در پایگاه‌های امدادی در سطح ۲۶ شهرستان استان، یادآور شد: روزانه ۲۱۰ نجاتگر داوطلب و ۱۲۰ نیروی کادر با به کارگیری ۸۹ دستگاه خودرو عملیاتی شامل آمبولانس، وانت و خودرو نجات به صورت ۲۴ ساعته، در طول طرح امداد و نجات نوروزی ۹۴ به مسافران ارائه خدمت خواهند داشت.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس از استقرار یک فروند بالگرد لجستیکی برای پشتیبانی عملیات‌های امدادی در سطح استان در طول طرح امداد و نجات نوروزی خبر داد و اضافه کرد: ۲۶ کشیک دائم در سطح شعب شهرستانی و یک مرکز کنترل عملیات (EOC) در حوزه معاونت امداد و نجات جمعیت استان در جریان این طرح فعالیت شبانه روزی دارند.

فعالیت ۳۳ پست ایمنی و سلامت نوروزی در استان فارس

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس با بیان اینکه جوانان داوطلب این جمعیت هر ساله در ایام نوروز به زائران سومین حرم اهل بیت(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند، تصریح کرد: امسال در ایام نوروز به صورت روزانه ۸۲ عضو داوطلب جوان در کنار ۲۶ تن از کارکنان با برپایی ۳۳ پست ایمنی و سلامت مسافران نوروزی، از ۲۷ اسفند ماه در نقاط مختلف استان فارس، با شعار «بی‌گدار به جاده نزنیم؛ ظریف برانیم» به مسافران برای انجام سفری ایمن و آرام در جاده‌ها کمک می‌کنند و فعالیت خود را تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۲ پست از مجموع پست‌های نوروزی جوانان به صورت ۱۲ ساعته و ۲۱ پست به صورت ۲۴ ساعته به مسافران نوروزی خدمات ارائه خواهند کرد، اظهار کرد: در شهرستان‌های مرودشت، خرمبید، جهرم، فسا، شیراز، لارستان، سپیدان و کازرون، شاهد فعالیت ۸ پست سیار خواهیم بود.

جعفری همچنین از برپایی ۲۴ خیمه نماز در محل استقرار پست‌های ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی ۹۴ خبر داد و افزود: ۴ ایستگاه سلامت ثابت و سیار در شهرستان‌های آباده، شیراز، مرودشت و لارستان ایجاد خواهد شد و در صورت ضرورت و بنا به درخواست مراجعین و مسافرین، به صورت ۲۴ ساعته خدمات سلامت ارائه خواهند نمود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس با تاکید بر اهمیت رفتار و برخورد شایسته دست‌اندرکاران جوان پست‌های ایمنی و سلامت، با مسافران نوروزی در طول طرح یاد آور شد: جوانان داوطلب طرح نوروزی، سفیران و نمایندگان جمعیت هلال احمر هستند و باید با تعامل مناسب با مسافران، شخصیت منحصربه فرد خود و جایگاه و قابلیت‌های فرهنگی استان و شهرستان را در معرض نمایش بگذارند.

ارائه خدمات داروخانه هلال احمر فارس به بیماران در تعطیلات نوروز

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس در ادامه به تشریح نحوه ارائه خدمات داروخانه این جمعیت به بیماران در ایام نوروز پرداخت و گفت: در روزهای تعطیل رسمی، نسخ ضروری و موردی با تماس تلفنی صاحب نسخه با مسئول کشیک و حضور وی در داروخانه، پیچیده خواهد شد و در روزهای غیر تعطیل نیز داروخانه باز است و روند پاسخگویی به بیماران و مراجعان به صورت حضوری می‌باشد.

جعفری از تعطیلی داروخانه این جمعیت در روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند ماه جاری به منظور انجام فرآیند انبارگردانی خبر داد و اظهار کرد: در روزهای ۲۹ اسفند ماه ۹۳، یکم، هفتم، دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم فروردین ماه سال ۹۴، ارائه خدمات موردی به بیماران دارای نسخ ضروری، از طریق تماس تلفنی صاحب نسخه با مسئول کشیک و حضور وی در داروخانه برای تحویل دارو به اشخاص متقاضی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در روزهای غیر تعطیل نوروز نیز، داروخانه هلال احمر فارس باز است و نسخ ارجاعی به صورت حضوری پیچیده خواهد شد، شماره تماس مستقیم این داروخانه را ۳۲۳۵۲۷۱۸ اعلام و اضافه کرد: بیمارانی که دارای نسخه‌های ضروری هستند در این ایام می‌توانند با مراجعه به نگهبانی جمعیت هلال احمر شیراز واقع در بلوار زند و یا از طریق تماس با شماره مستقیم ۳۲۳۳۴۴۴۴، به مسئول کشیک داروخانه دسترسی یابند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس یادآور شد: درمانگاه جمعیت هلال احمر استان فارس واقع در دروازه کازرون، به غیر از تعطیلات رسمی تعطیلات نوروز در دیگر روز‌ها پذیرای مراجعان خواهد بود.

اجرای طرح‌های فرشتگان رحمت و داوطلب یار امداد و نجات

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس به طرح‌های نوروزی حوزه معاونت امور داوطلبان این جمعیت اشاره کرد و گفت: ۲۹ پزشک داوطلب جمعیت هلال احمر فارس امسال همزمان با ایام نوروز در طرح داوطلب یار امداد و نجات مشارکت دارند.

جعفری هدف از این طرح را ارتقاء اثربخشی خدمات امدادی در ایام نوروز و پوشش حداکثری خدمات پزشکی در پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری عنوان و اظهار کرد: ۲۹ پزشک داوطلب هلال احمر فارس نوروز امسال در پایگاه‌های امداد جاده‌ای شهرستان‌های رستم، زرین دشت، سپیدان، فیروزآباد، کازرون، گراش، نی ریز، اقلید، شیراز، آباده، استهبان، ارسنجان و جهرم، این طرح را به اجرا می‌کنند.

وی در ادامه از جمع آوری ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی در استان فارس برای یاری نیازمندان، معلولان، سالمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست، بدسرپرست و زندانیان در قالب طرح فرشتگان رحمت و در آستانه سال جدید خبر داد و افزود: تاکنون در استان فارس ۴ هزار سبد حمایتی شامل مواد غذایی، بهداشتی و پوشاک، به ارزش هر سبد ۵۰۰ هزار ریال، بین جامعه هدف توزیع شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس همچنین از ارائه آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه به ۳۵ هزار معلم و فرهنگی در سطح استان خبر داد و گفت: طرح معلم داوطلب با همکاری مشترک جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش از بهمن ماه امسال آغاز شده است و تا اوایل سال آینده ادامه دارد.

جعفری یادآور شد: ۱۵ هزار معلم و فرهنگی نواحی چهارگانه شهرستان شیراز و نیز شهرستان مرودشت، اوایل سال ۹۴ آموزش‌های مقدماتی امداد و کمک‌های اولیه را در پوشش این طرح فرا می‌گیرند.

وی به اجرای طرح مروجین سلامت در آستانه آخرین چهارشنبه سال اشاره کرد و گفت: این طرح با مشارکت معاونت فرهنگی نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و اعضای داوطلب فعال و مربیان آموزشی در خانه‌های داوطلب عمومی و تخصصی جمعیت هلال احمر، در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها اجرا می‌شود و در شیراز نیز با برپایی پایگاه‌های ثابت و سیار، آموزش‌ها و اطلاع رسانی لازم به منظور پیشگیری از وقوع حوادث چهارشنبه آخر سال و تامین سلامت اقشار جامعه با شعار «بیایید چهارشنبه بدون حادثه داشته باشیم» انجام خواهد شد.

برپایی نمایشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی، ارائه خدمات شارژ موبایل، توزیع آبجوش و چای، انجام مشاوره‌های مذهبی و روان‌شناسی و ارائه مشاوره در زمینه بیماری‌های رفتاری و بیماری‌های شایع در مسافرت‌ها، برپایی ایستگاه نقاشی ویژه کودکان، تدارک سفره هفت سین و پیش بینی محل اسکان برای مسافران، اجرای مسابقه پیامکی بهاره، راه اندازی سامانه پیامکی به منظور پاسخگویی به نیازهای مسافران، طبخ آش نذری و توزیع بین مسافران، برگزاری مسابقه ورزشی دارت، اجرای مسابقات فرهنگی، آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه، تست فشارخون، آموزش طبخ غذاهای سنتی، اقامه نماز جماعت و اهدای سوغاتی‌های محلی به مسافران از جمله برنامه های دیگر هلال احمر فارس در ایام نوروز بود که جعفری به آن ها اشاره کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌های سال گذشته ارزیابی شده و تفاوت برنامه امسال با سال‌های قبل در چیست، گفت: پس از برگزاری هر مانور و اقدامی، ارزیابی انجام می‌دهیم و حضور بانوان امدادگر جمعیت در پایگاه‌ها به منظور ارائه مشاوره از جمله مواردی است که امسال به برنامه کاری افزوده شده است. همچنین یک تیم بازنشسته 24نفری متشکل از امدادگرانی که در تمام زمینه‌ها تخصص دارند برای پایگاه هوایی در نظر گرفته شده‌اند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس نیز ضمن اشاره به پیش‌بینی هواشناسی فارس مبنی بر ورود سامانه بارشی در ایام تعطیلات نوروز گفت: ممکن است امسال با کوچ زودهنگام عشایر مواجه شویم که باید مراقب باشند در مسیر سیلاب قرار نگیرند.

علیرضا حکمت با بیان اینکه احتمال یخ‌زدگی جاده‌ها در مناطق سردسیر وجود دارد، خاطرنشان کرد: پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر فارس به وسایل اسکان اضطراری مسافران و در راه ماندگان تجهیز شده‌اند.

نظرات بینندگان