کد خبر: ۶۷۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۴

نظارت به تعطیلات رفت نان گران شد

پیش از این نان سنگک 800 تومانی با 62.5 درصد رشد به 1300 و بربری 700 تومانی با 43 درصد رشد به 1000 تومان افزایش یافته است در حالی که کیفیت آن نیز افزایش نیافته است.
به گزارش شیرازه، خبرگزاری فارس در گزارشی میدانی از سطح شهر تهران خبر از افزایش قیمت نان داد. این خبرگزاری نوشت: قیمت نان بربری ساده از 700 تومان 1000 تومان و نان سنگک از 800 تومان به 1300 تومان افزایش یافته است.

براساس بخشنامه دولت در سال گذشته قرار بود امسال بخشی از نانوایی‌ها، از آراد غیریارانه‌ای استفاده کنند و به آزاد پز تبدیل شوند که در این راستا معاون برنامه ریزی استانداری تهران بیان می‌کند قرار است از 8 هزار نانوایی سطح شهر 1600 واحد صنفی این بخش آزاد پز شوند.

همچنین محمد رضا نظر‌نژاد، رییس اتحادیه نان سنگک می‌گوید در حال حاضر 20 درصد از نانوایی‌ها از آرد آزاد استفاده می‌کنند و این رقم تا اردیبهشت ماه 94 به 60 درصد می‌رسد.

براین اساس سوال اول اینکه مردم از کجا باید تشخیص بدهند که نانوایی‌ها آزادپز بوده یا همچنان از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کند؟

گزارش خبرنگار فارس حاکی است در حال حاضر برخی از نانوایی‌ها که از کیسه آردهای سفید رنگ (آرد یارانه‌ای) استفاده می‌کنند. قیمت نان خود را آزاد می‌فروشند، زیرا بر اساس بخشنامه مربوطه آرد آزادپزها در کیسه‌های زرد رنگ آن هم با آرم «فروش آزاد» باید باشد.

البته برخی سنگکی‌پزان که نان را با کنجد هزار تومان می‌دادند اکنون نان ساده را 1300 تومان به مردم عرضه می‌کنند. این در حالی است که به گفته معاون استانداری تهران در دستورالعمل ابلاغی برای نانوایان سنگکی خبری از آزادپزی نیست.

نعمت‌الله ترکی معاون استاندار تهران تاکید می‌کند: سهم 20 درصدی آزادپز برای نانوایی‌های سنتی (بربری، لواش و تافتون)، قرار است تا 11 اسفند بر اساس بخشنامه در تهران حدود 1600 نانوایی آزادپز شوند و اتحادیه به تناسب هر محله و منطقه مجوزها را صادر کند.

بر اساس این اظهارات نکته قابل تامل این است که چرا این نرخ‌ها در ایام تعطیلات نوروزی افزایش یافته و خبری از نظارت سازمان‌ها و اتحادیه ذی‌ربط نسبت به صدور مجوز نیست.

دوم اینکه در بخشنامه مذکور اسمی از نان سنتی سنگک نیست اما آنها نیز قیمت‌ها را افزایش دادند.

موضوع دیگر دو نرخی شدن آرد و نان در سطح شهر و میان نانوایی ها است که این به مشکلات دیگر می‌افزاید و به گفته محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی دو نرخی بودن نان باعث اختلال و رانت می‌شود و باید یکسان سازی صورت بگیرد.

در حال حاضر به گفته مسئولان 20 درصد نانوایی‌ها از آرد آزاد استفاده می‌کنند و قرار است تا اردیبهشت 94 تعدادشان به 60 درصد برسد. بنابراین باید طی روزهای آینده باید شاهد گران شدن نان در همه سطح شهر باشیم.

همچنین نکته قابل تامل دیگر عدم نرخ‌گذاری برای آزاد‌پزها است که به نظر می‌رسد بر منطق درستی استوار نیست. به گفته معاون استاندار تهران خرید هم از سوی مردم با نانوا توافقی است چون نانوا آرد را آزاد خریداری کرده است.

اینگونه می‌توان تعبیر کرد نانوا حق دارد به هر قیمتی که دلش خواست نان را به مردم بفروشد! البته بر اساس بخشنامه دولت (شرکت غله ایران) قیمت نان مورد عرضه در واحدهای آزادپز از طریق اتحادیه مربوطه تعیین و ابلاغ می‌شود.

گران شدن مجدد نان در حالی رقم می‌خورد که آذر ماه سال پیش یعنی کمتر از 4 ماه گذشته 30 درصد قیمت نان در همه بخش‌ها افزایش داشت.

مسئله دیگر این است که بر اساس بخشنامه شرکت بازرگانی غله ایران تمامی واحدهای آزادپز که از آراد غیر یارانه‌ای استفاده می کنند؛ ملزم به نصب تابلوی یکسان با مشخصاتی از سوی شرکت بازرگانی دولت هستند تا مردم بدانند کدام واحد آزادپز است موضوعی که هنوز بلاتکلیف بوده و هر واحد در حال حاضر دل‌بخواهی و سلیقه در فقدان نظارت و رسیدگی اقدام به عرضه نان با قیمت بالاتر می‌کند.

همچنین طبق ماده 16 این بخشنامه باید تولیدات این واحدها از نظر کیفیت و قیمت در مقایسه‌ با واحدهای یارانه‌ای در سطح بالاتری باشد که از این موضوع نیز خبری نیست و در تعطیلات نوروزی، عدم نظارت و کنترل، محلی برای سوء استفاده و افزایش خود سرانه قیمت از سوی برخی واحدهای صنفی در سطح شهر شده است.

به گزارش فارس، نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرده بود دولت نان را گران نکرد بلکه اجازه داده شده تا نانواها 30 درصد نان را گران کنند.

به گفته وی، امسال بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان یارانه به نان اختصاص یافته است.

پیش از این نان سنگک 800 تومانی با 62.5 درصد رشد به 1300 و بربری 700 تومانی با 43 درصد رشد به 1000 تومان افزایش یافته است در حالی که کیفیت آن نیز افزایش نیافته است.


نظرات بینندگان