کد خبر: ۶۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۴

عربستان به یمن حمله کرد/ انصارالله: با قدرت پاسخ می‌دهیم/ اوباما مجوز حمایت از عملیات داد

حمله به یمن در حالی صورت گرفت که انصارالله پس از کنترل خود بر صنعا، در حال پیشروی به سمت مقر دولت عبدربه منصور هادی در جنوب این کشور هستند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، عربستان سعودی بامداد پنج‌شنبه به بهانه حمایت از رئیس‌جمهور مستعفی یمن، در این کشور دست به اقدام نظامی زده و گفته می‌شود که چندین نقطه را هدف قرار داده است.

عادل الجبیر نماینده عربستان در سازمان ملل گفته است که حملات این کشور بیش از یک شهر و یک منطقه را در یمن شامل می‌شود.

وی مدعی شد که ریاض برای حمایت و پشتیبانی از «دولت مشروع» یمن دست به مداخله نظامی در این کشور زده است.

نماینده عربستان در سازمان ملل گفته است که آمریکا در این عملیات حضور مستقیم ندارد، اما 10 کشور دیگر در آن مشارکت دارند.

همزمان مصر اعلام کرده است که از عملیات عربستان در یمن حمایت «سیاسی و نظامی» می‌کند. شبکه دولتی این کشور به نقل از وزارت خارجه مصر گزارش داده که قاهره در حال رایزنی با ریاض است  تا در هماهنگی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس، در عملیات نظامی مشارکت کند.

سی‌ان‌ان نوشته است که عربستان در تلاش است تا در آسمان یمن منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند.

انصارالله: با قدرت پاسخ می‌دهیم/آل سعود بهای تجاوز را خواهد پرداخت

در مقابل «علی العماد» عضو ارشد جنبش انصارالله به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که مردم یمن با قدرت به تجاوز خارجی پاسخ می‌دهند.

وی در این مورد گفت: «این تجاوزی آشکار است و ما با آن مقابله به مثل می‌کنیم. اقدام سعودی‌ها تمام مردم یمن را متحد کرده و آل سعود بهای این اقدام را خواهد پرداخت.»

آقای عماد همچنین گفت بعید است عربستان اقدام به اعزام نیروی زمینی کند، اما در صورتی که دست به چنین کاری بزند، قطعا شکست خواهد خورد.

سی‌ان‌ان نوشته است که جنگنده‌های عربستان مراکز حضور نیروهای مردمی و انبارهای تسلیحاتی را هدف قرار داده‌اند. یکی از خبرنگاران حاضر در صنعا می‌گوید صدای صدها انفجار را شنیده است.

این شبکه همچنین به نقل از یک مقام ارشد شورای همکاری خلیج فارس، نوشته است که این سازمان به زودی بیانیه‌ای صادر و اعلام می‌کند که به درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، وارد عمل شده است.

اوباما مجوز حمایت از عملیات نظامی در یمن را صادر کرد

کاخ سفید ساعتی پس از آغاز عملیات اعلام کرد که همکاری نزدیکی با عربستان در حمله به یمن دارد و به کشورهای مهاجم اطلاعات و پشتیبانی لجستیکی می‌دهد.

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «رئیس‌جمهور (باراک) اوباما مجوز حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به عملیات نظامی تحت رهبری شورای همکاری خلیج (فارس) را صادر کرده است. 

وی با بیان اینکه نیروهای آمریکایی در این عملیات حضور ندارند، گفت با این وجود واشنگتن «یک مرکز برنامه‌ریزی مشترک با عربستان سعودی برپا می‌کند تا حمایت نظامی و اطلاعات ایالات متحده را هماهنگ کند.»

میهان ادامه داد: «ما قویا به حوثی‌ها توصیه می‌کنیم فورا اقدامات نظامی بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کرده و به عنوان طرفی در گفت‌وگوهای سیاسی، به میز مذاکره بازگردند.»

یک مقام ارشد آمریکایی هم گفته است: «ما می‌توانیم با کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی و چیزهایی شبیه به این، کمک کنیم، اما مداخله نظامی‌ای از سوی آمریکا نخواهد بود.»

این مقام آمریکایی اعلام کرده است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با ارائه این کمک‌ها به متجاوزان سعودی موافقت کرده، اما قرار نیست نیروهای آمریکایی در این عملیات مشارکت داشته باشند.


نظرات بینندگان