کد خبر: ۶۷۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۴
سعدالله زارعی کارشناس مسایل بین المللی:

اقدام عربستان بازی با آتش است/ هیچ کجای دنیا انقلاب ها با حملات نظامی سرکوب نمی شوند

به نظر می رسد علت اصلی حمله عربستان به یمن نیز انتقام استقلالی است که مردم این کشور به دست آورده اند.

به گزارش شیرازه، سعد الله زارعی کارشناس مسائل بین المللی کشورمان در گفتگو با راه دانا در ارزیابی خود از حمله عربستان به یمن می گوید: حمله هوایی عربستان سعودی که ادعا کرده با مشارکت کشورهای منطقه صورت گرفته و این ادعا هنوز توسط منابع رسمی یا موثق مورد تایید قرار نگرفته، یک حمله متجاوزانه علیه مردم یمن محسوب می شود.  

این کارشناس مسائل خاورمیانه با محکوم کردن حملات نظامی عربستان به یمن گفت: هیچ کجای دنیا انقلاب ها با حملات نظامی سرکوب نمی شوند و این حملات هوایی نمی تواند شرایط یمن را مطابق الگوی عربستان به عقب برگرداند و بار دیگر یک دولت وابسته در صنعا روی کار آید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اقدامی که امروز عربستان در حمله به صنعا انجام داد بازی با آتش است چراکه این امکان برای انصار الله وجود دارد که مناطق مرزی عربستان را مورد تهاجم قرار دهد و ده ها پادگان و مرکز نظامی عربستان را به تصرف درآورد. کمااینکه در سال 1388 انصارالله نزدیک به 29 پایگاه و پادگان نظامی عربستان را در مجاورت مرزهای شمالی یمن به تصرف درآورد.

این کارشناس سیاست خارجه کشورمان با بیان اینکه امکان حمله زمینی به یمن برای سعودی ها میسر نیست، اظهار داشت: برتری نظامی در صحنه نبرد با یمن است. به نظر می رسد علت اصلی حمله عربستان به یمن نیز انتقام استقلالی است که مردم این کشور به دست آورده اند. این در شرایطی است که شرایط منطقه با حملات هوایی عربستان به شدت ملتهب شده و این می تواند یک روند غیر بازگشتی را در کشورهایی مثل عربستان به وجود آورد.

زارعی در پایان در خصوص دخالت آمریکا و غرب در حمله عربستان به یمن عنوان کرد: آمریکایی ها رسما اعلام کردند که از حمله عربستان به یمن حمایت می کنند و این در حالی است که فرمانده ارتش آمریکا اعلام کرد که در اقدام نظامی علیه یمن حضور ندارد. به طور کلی سیاست آمریکایی ها در خصوص یمن مبتنی بر حاشیه گزینی بود. آمریکایی ها در اواسط بهمن ماه سال گذشته پایگاه های نظامی خود در صنعا را نیز تخلیه کردند و سفارت خود را نیز در این شهر تعطیل کردند. این نشان می دهد که سیاست آمریکا از بازی کردن نقش روی صحنه به پشت صحنه تغییر کرده است.

نظرات بینندگان