کد خبر: ۶۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴
سعدالله زارعی در گفتگو با شیرازه:

حمایت کم رنگ آمریکا از عربستان نشانه عدم اعتماد به آنهاست

عربستان ناخواسته به وحدت بیشتر مردم و گروه‌ها در یمن کمک کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، یک کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی با بیان اینکه توسل به حمله نظامی در اختلافات همیشه آخرین راه‌حل است، گفت: اینکه عربستان سعودی در مواجهه با یمن به حمله نظامی متوسل شده، نشان‌دهنده این است که امکان اثرگذاری عربستان بر یمن از روش‌های دیگر از بین رفته و احساس می‌کند شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که وقایع یمن به ضرر آن‌ها در جریان است.

سعدالله زارعی در گفتگو با خبرنگار ما حمله نظامی به یمن را نقطه‌ضعفی برای عربستان سعودی توصیف و اظهار کرد: مردم به یاد دارند که طی سال‌های گذشته عربستان بارها مدعی شده و ایران را متهم کرده که تهدیدی علیه کشورهای منطقه است اما هیچ نشانه روشنی مبنی بر این ادعا بروز پیدا نکرده و این درحالی است که اکنون منطقه با حمله نظامی عربستان به یمن مواجه است و در نتیجه عربستان نزد ملت‌های منطقه به عنوان کشوری متجاوز شناخته می‌شود.

وی با تصریح اینکه اقدام نظامی عربستان علیه یمن به عنوان کشور متجاوز هزینه سنگینی برای عربستان دارد، افزود: این اقدام نفرت بیشتر مردم از رژیم عربستان سعودی را در پی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به تاثیرات تجاوز عربستان به یمن اشاره و اظهار کرد: در ماه‌های گذشته اختلافاتی را در بین گروه‌های مختلف یمنی شاهد بودیم از جمله اختلافاتی که بین جنوبی‌ها و انصارالله در شمال یمن وجود داشت که حمله عربستان به یمن در واقع اختلافات داخلی یمن را کاهش می‌دهد و امکان همگرایی بین گروه‌های مختلف در شمال و جنوب این کشور را تسهیل می‌کند بنابراین عربستان ناخواسته به وحدت بیشتر مردم و گروه‌ها در یمن کمک کرده چرا که حمله عربستان از طرف مردم یمن به عنوان یک زنگ خطر تلقی می‌شود و در عین حال آن‌ها را به وحدت، همکاری و توافق سوق می‌دهد.

این نویسنده و روزنامه نگار با پیش‌بینی اینکه طی روزهای آینده یمنی‌ها به همگرایی بیشتری برسند، گفت: اگر گروه‌های مختلف یمن هرچه زودتر به یک چارچوبی برای تشکیل دولت موقت برسند، می‌توانند علیه اقدامات عربستان در مجامع حقوقی اقامه دعوی کنند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه به نقش آمریکایی‌ها در تحولات اخیر منطقه اشاره و تصریح کرد: آمریکایی‌ها خودشان جرأت ندارند که وارد فضای یمن شوند و از اقدامات عربستان به طور مشروط و تقریبا با حالت غیررسمی حمایت می‌کنند چرا که آمریکا به هیچ‌وجه به سعودی‌ها این اعتماد را ندارند که بتوانند وارد پرونده امنیتی یمن شوند و پرونده را به نفع خود و آمریکا رهبری کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری اینکه سعودی‌ها در هیچ پرونده امنیتی در منطقه کارنامه موفقی نداشته‌اند، گفت: آمریکایی‌ها هم به عربستان برای مدیریت پرونده یمن اعتمادی ندارند و به همین دلیل از حمله عربستان به یمن حمایت رقیق و کم‌رمقی کرده‌اند.

نظرات بینندگان