کد خبر: ۶۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

دمبل کوهی، جادوی خاک + تصاویر

دمبل یا دنبل یک نوع قارچ خوراکی کاملا وحشی بدون گُل، ساقه، شاخه و ریشه است که پس از بارش باران و ایجاد رعد و برق در مناطق کوهپایه ای رشد می کند.

به گزارش شیرازه به نقل از صدای خرامه همزمان با نزدیک شدن به فصل بهار و بارش باران، در اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه، موج عظیمی از مردم برای یافتن «دمبل» به سوی مناطق مختلف کوهستانی شهرستان خرامه بالاخص «تنگاب» روانه می شوند.

http://sedaykherameh.ir/files/images/94/farvardin/7%20dombal/7%20farvardin%20dombal%201.jpg

دمبل یا دنبل یک نوع قارچ خوراکی کاملا وحشی بدون گُل، ساقه، شاخه و ریشه است که پس از بارش باران و ایجاد رعد و برق در مناطق کوهپایه ای رشد می کند که به خاطر خوشمزه و مقوی بودن این گیاه، طرفداران زیادی دارد.

http://sedaykherameh.ir/files/images/94/farvardin/7%20dombal/7%20farvardin%20dombal%202.jpg

قارچ دنبلان، نهایتا در عمق ۳۰ سانتیمتری زمین و در مجاورت ریشه گیاهان رشد می‌کند، شکلی شبیه سیب زمینی دارد و اندازه آن از یک فندق تا اندازه یک پرتقال می‌باشد؛ افرادی که در یافتن دنبل تخصص دارند راه پیدا کردن این قارچ را یک نوع برآمدگی خاص به نام «بُق دمبل» می دانند.

http://sedaykherameh.ir/files/images/94/farvardin/7%20dombal/7%20farvardin%20dombal%203.jpg

به خاطر کمبود بارش باران طی روزهای گذشته، دنبل در کوه های خرامه به ندرت یافت می شود و بسیاری از افراد برای به دست آوردن آن به مناطق مختلفی همچون روستای پیچکان و اطراف دریاچه طشک می روند؛ در حال حاضر، این نوع قارچ هر کیلو بین 20 تا 40 هزار تومان معامله می شود.

http://sedaykherameh.ir/files/images/94/farvardin/7%20dombal/7%20farvardin%20dombal%204.jpg

این نوع قارچ به روش های مختلفی همچون دنبل و تخم مرغ، ته چین دنبل، دنبل و کنگر و دنبال سرخ کرده طبخ شده و مصرف می شود؛ البته در برخی شهرهای جنوب کشور آن را بصورت کباب با برنج و نان تهیه کرده و غذایی به نام «خیر» درست می کنند.

http://sedaykherameh.ir/files/images/94/farvardin/7%20dombal/7%20farvardin%20dombal%205.jpg

نظرات بینندگان