کد خبر: ۶۷۹۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴

پلنگ بد اقبال در کازرون تلف شد

یک قلاده پلنگ و از گونه های ارزشمند محیط زیست بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در محور کازرون به شیراز تلف شد.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از کازرون خبر، یک قلاده پلنگ از گونه های ارزشمند محیط زیست بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در محور کازرون به شیراز تلف شد.

در این رابطه مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در شامگاه 9 فروردین ماه 94 یگان حفاظت محیط زیست و محیط بانان شهرستان کازرون پس از دريافت گزارش تلفني مبني بر وقوع حادثه تصادف جاده اي يك قلاده پلنگ در فاصله حدوداً 10 كيلومتري شهر كازرون با لاشه یک قلاده پلنگ تلف شده مواجه شدند.

مهندس ابراهیمی کارنامی افزود: پس از بررسي دقيق محرز شده که علت مرگ برخورد سرحيوان با خودرو ( به احتمال زياد سواري) بوده است؛ لیكن خودرو مورد نظر شناسايي نشده است.

وی بیان داشت: در لاشه هيچ گونه اثري از شكستگي اندام ها و پارگي پوست مشاهده نمي گردد، اما خونريزي از ناحيه گوش چپ و دهان (دندانها و فك فاقد شكستگي مي باشند) رويت شد و با توجه به وجود رودخانه در پايين دست جاده مذكور، علت  احتمالي گذر پلنگ از جاده، دسترسي به آب بوده است.

سید علی اکبر کاظمینی مدیر موسسه محیط زیستی سیزده فروردین نیز  گفت: حوالی ساعت هشت شب گذشته پلنگی در منطقه سه راهی راهدار کازرون از کوه قبله پایین می آمده  و به نظر می رسد برای خوردن آب به طرف رودخانه شاپور می رفته که در جاده با یک خودروی سواری برخورد کرده است.

وی گفت: نوک بینی و سر پلنگ با ماشین برخورد کرده که احتمالا منجر به ضربه مغزی پلنگ و از بین رفتن آن شده ولی در دیگر نقاط بدن پلنگ هیچ گونه آسیبی مشاهده نمی شود.

مدیر موسسه سیزده فروردین اضافه کرد: پلنگ بسیار قوی جثه و از نظر فیزیک بدنی سالم بوده است، ماهیچه ها و نوع سیستم استخوان بندی حاکی از آن است که پلنگ به خوبی تغذیه می شده و در مجموع ۵۴ کیلو وزن داشته و طول آن از نوک بینی تا انتهای دم دو متر و ۲۰ سانتی متر است.

کاظمینی اظهار داشت: پیش از این گزارش علمی در خصوص وجود پلنگ در این کوه ارائه نشده بود ولی گزارش های محلی حاکی از وجود چندین پلنگ در این منطقه بود و قطعا با توجه به این فصل این پلنگ جفت داشته و جفتش در همان منطقه است و ممکن است به زودی شاهد حضور ماده پلنگی با چندین توله باشیم.

وی با بیان اینکه حضور پلنگ در این منطقه از نظر اکولوژیک موقعیت بسیار خاصی بوده است، گفت: با توجه به خشکسالی های سال های اخیر و کم شدن میزان آب و علف، ممکن است پلنگ که در هرم غذایی گوشت خوار محسوب می شود در معرض کمبود مواد غذایی گوشتی قرار گرفته باشد ولی خود را با این شرایط وفق داده و توانسته در کوه قبله به خوبی تغذیه کند.

مدیر موسسه سیزده فروردین تاکید کرد: از آن جا که در این منطقه جاده از کنار کوه عبور می کند، نیاز است که در آن نزدیکی علائم هشدارهایی مبنی بر وجود پلنگ گذاشته شود تا خودروها هنگام نزدیک شدن به این ناحیه از سرعت خود بکاهند و آموزش هایی به روستائیان ارائه شود تا هنگام مواجه به پلنگ های موجود در این کوه به این گونه کمیاب آسیب وارد نکنند و آن را حفظ کنند و می توان با همکاری محیط زیست کلاس هایی را برای روستاهای آن منطقه برگزار کرد.

کاظمینی تصریح کرد: این گونه، گونه کمیابی است و از بین رفتن آن چرخه های اکوسیستم را به هم می زند و در نتیجه باید این مسئله مورد نظر قرار بگیرد که مردم رفتار خوبی با این گونه در این منطقه داشته باشند و حتی اگر بتوان در منطقه آبشخورهایی برای آن ها ایجاد کرد تا از معرض خطر در جاده حفظ شوند، مناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه جای امیدواری است که هنوز گونه پلنگ در منطقه کازرون وجود دارد و با توجه به اینکه پلنگ در راس هرم قرار دارد، هنوز چرخه های اکوسیستم سالم و در گردش هستند، گفت: به نظر می رسد که شرایط محیطی مناسبی برای رشد پلنگ در منطقه فراهم بوده و کاستی برای رشد آن وجود نداشته است.

جنسیت این پلنگ نر و سن آن حدود 5 سال تشخیص داده شد که لاشه آن به منظور بررسی های بیشتر کارشناسی، به اداره کل حفاظت محیط زیست فارس انتقال داده شده است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
طبیعت دوست
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴
0
دیگه کار ماده و توله هاش با این خبر دقیقی که از حدود زندگیشون زدید تمومه چون شکارچی ها دست بکار میشن.
اگر این اتفاق افتاد حتما از سایتتون شکایت می کنیم.