کد خبر: ۶۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴

استاد شیرازی هنر خاتم‌کاری ایران درگذشت

استاد عبدالعلی گلریز خاتمی، تنها استاد ملسم گل‌پیچ خاتم کشور، که از ابتدای فروردین و به واسطه عارضه قلبی در بیمارستان قلب الزهرا(س) شیراز بستری شده بود، درگذشت.
استاد هنر خاتم‌کاری ایران درگذشت
شیرازه: به گزارش ایسنا؛ منطقه فارس، عبدالعلی گلریز خاتمی، استاد 68 ساله خاتم‌کار شیرازی، که بیش از 60 سال در عرصه صنعت خاتم‌سازی فعال بود، شامگاه سه‌شنبه 11 فروردین و در حالی‌که پزشکان به بهبودش امیدوار بودند، از دنیا رفت.

عبدالعلی گلریز‌خاتمی، از کودکی و سن هشت سالگی نزد پدرش که از استادان خاتم‌کار شهیر زمان خود بود، کار را در این عرصه آغاز کرد. این استاد گل‌پیچ خاتم کشور که دست‌ساخته‌هایش با قیمت‌های بسیار گزاف در بازارهای داخل و خارج کشور به فروش رسیده و می‌رسد، تا پایان عمرش از هیچ امکان و حمایت دولتی برخوردار نشد.

وی که حاصل سال‌ها عمرش، صداقت و پاکی بود، از متبحرترین اساتید در پیچیدن گل خاتم محسوب می‌شد؛ هنری که خاتم شیراز را از سایر خاتم‌ها، جدا کرده و اصالت می‌بخشید.

عبدالعلی در سنین نوجوانی و جوانی به همراه پدر در ساخت صندوق خاتم حرم حضرت شاهچراغ(ع)، صندوق حرم مطهر حضرت ابوالفضل‌ العباس(ع) و همچنین ساخت و تزئین اتاق خاتم کاخ مرمر، همکاری داشته و گل‌های خاتم این آثار برجسته را زیر نظر و آموزش‌های پدر پیچیده است.

به گزارش ایسنا، خاندان گلریزخاتمی از برجسته‌ترین خاتم‌کاران ایران به شمار می‌روند و پدر و عموی عبدالعلی گلریزخاتمی، نامشان در فهرست کسانی است که خاتم‌کاری را به اصفهانیان آموزش داده‌اند. خلیل گلریزخاتمی، عموی عبدالعلی، سال‌ها قبل، در دارالفنون اصفهان، به کارآموزان، خاتم‌کاری و خاتم‌سازی را آموزش داد.

امروزه در جهان، خاتم شیراز به‌واسطه گره‌ها و گل‌پیچ‌های خاص و دست‌ساز آن، شهرت بسزایی داشته و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

پس از درج خبر بستری شده گلریز‌خاتمی، برخی مسئولان به عیادت وی شتافتند. اما اکنون تقاضای هنرمندان عرصه صنایع‌دستی خصوصا خاتم‌کاران و فعالان این هنر اصیل، فراهم شدن زمینه خاکسپاری او در محلی مناسب است. فعالان صنایع‌دستی در استان فارس و شیراز امیدوار هستند که مسئولان لااقل بعد از مرگ استاد عبدالعلی گلریزخاتمی، امکان خاکسپاری وی را در آرامگاه مشاهیر و چهره‌های هنری در جوار حافظیه شیراز فراهم کنند.
نظرات بینندگان