کد خبر: ۶۸۰۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴
رهبر انقلاب در بازدید سرزده از بوستان یاس:

آفرین، کار جهادی یعنی این

روز گذشته خبر بازدید سرزده رهبر معظم انقلاب از روند آماده‌سازی بوستان تازه‌تأسیس یاس در بامداد روز 29 اسفند سال93 اعلام شد.
آفرین، کار جهادی یعنی این
شیرازه: به گزارش روزنامه همشهری؛ علی محمد مختاری رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در نخستین جلسه شورای شهر در سال 94 که روز گذشته در بوستان یاس برگزار شد، اعلام کرد: ساعت 5:30 صبح روز 29 اسفند ماه 93 رهبر معظم انقلاب با حضور در محل بوستان یاس، از فعالیت کارگران و نیروهای حاضر بازدید کرده و فرمودند: «آفرین، کار جهادی یعنی‌این.»

بوستان جنگلی یاس که از صبح روز طبیعت در اختیار شهروندان قرار گرفت، محدوده‌ای 1400 هکتاری از منابع طبیعی در ارتفاعات شمال شرق تهران است که با دستور رهبر معظم انقلاب در تاریخ 17اسفند سال گذشته از سوی نهادهای انتظامی و امنیتی در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. شهردار تهران نیز فردای آن روز در مراسم بهره‌برداری از کمربند سبز شمال تهران اعلام کرد این فضای سبز را پس از آماده‌سازی در روز طبیعت به مردم تهران تحویل خواهد داد. این اتفاق روی داد و مردم بسیاری در روز طبیعت به این بوستان جنگلی مراجعه کرده و از فضای ایجاد شده استفاده کردند. این اقدام جهادی شهرداری تهران از سوی اعضای شورای شهر به‌عنوان الگوی یک کار جهادی مطرح شد و 205 نماینده مجلس هم از آن تقدیر کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اقدام جهادی شهردار تهران در آماده‌سازی بوستان یاس را ستودند. که در این بیانیه آمده است: «نظر به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درخصوص اهمیت محیط‌زیست و آزادسازی اراضی ملی، ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از اقدامات جناب آقای دکتر قالیباف شهردار جهادی تهران در این خصوص و همچنین عملکرد ایشان بلافاصله پس از بیانات مقام عظمای ولایت جهت بازگرداندن 1500هکتار از اراضی ملی و تبدیل آن به فضای سبز جهت استفاده عموم مردم تقدیر و تشکر می‌نماییم.» همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم در جلسه روز گذشته خود که در محل بوستان جنگلی یاس برگزار شد از محمدباقرقالیباف شهردار تهران تقدیر کردند.

این تقدیر بابت عملکرد جهادی شهردار تهران در تحویل گرفتن 1400هکتار از اراضی جنگلی قوچک و تبدیل آن به بوستانی برای استفاده عموم مردم ظرف 22روز صورت گرفت. دیروز حتی در جلسه علنی شورای شهرتهران اسماعیل دوستی نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل این شورا پیشنهاد اهدای مدال خدمت جهادی به محمدباقر قالیباف مطرح کرد که از سوی سایر اعضای شورای شهر تهران مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش همشهری، دیروز نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال جدید با حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی در بوستان جنگلی یاس تشکیل شد. البته اعضای شورای شهر پیش از شروع جلسه با همراهی محمدباقرقالیباف، بازدیدی از بخش‌های مختلف این بوستان جدیدالتاسیس داشتند و از نزدیک در جریان اقداماتی که ظرف 21روز (از20اسفند تا 12فروردین) از سوی مدیریت شهری به‌منظور آماده‌سازی این بوستان انجام شد، قرار گرفتند. اعضای شورای شهر تهران پس از بازدید یکساعته از بوستان یاس بالاخره جلسه خود را از ساعت 10صبح آغاز کردند.

اهمیت این موضوع به حدی بود که تمام دستورات جلسه دیروز به کنار گذاشته شد و اعضا تمام وقت خود را صرف بررسی اقدامات انجام شده در این بوستان و تقدیر بابت سرعت عمل صورت گرفته در بازسازی، بهسازی و آماده‌سازی‌ بوستان1400هکتاری یاس کردند. این بوستان که در محور شمالی و جنوبی بزرگراه شهیدی بابایی قرار دارد، ازجمله اراضی بسیار ارزشمند جنگلی به شمار می‌رود که پس از فرمان رهبر معظم انقلاب در 17اسفندماه سال گذشته از مالکیت نهادهای امنیتی و نظامی خارج شد و دراختیار شهرداری تهران قرار گرفت تا با تبدیل آن به بوستانی عمومی در معرض استفاده شهروندان قرارگیرد.

نمادی از مدیریت جهادی
اعضای شورای شهر دیروز طی صحبت‌های جداگانه عملکرد شهرداری تهران و مجموعه معاونین و مدیران شهرداری را در بازسازی، بهسازی و آماده‌سازی بوستان 1400هکتاری یاس ظرف 21روز مورد تقدیر قرار دادند و از آن به‌عنوان الگوی کار جهادی نام بردند. در جدول زیر می‌توانید نظرات نمایندگان مردم تهران در پارلمان شهری را در جدول‌های زیر بخوانید.

محمدباقر قالیباف که دیروز اعضای شورای شهر را در بازدید از بوستان یاس و در تمام طول جلسه علنی این شورا همراهی کرد، طی سخنانی در این جلسه گفت: هم‌اکنون حدود 70تا 80هزار مترمربع فضای مناسب و آماده بهره‌برداری در بوستان جنگلی یاس داریم اما براساس طراحی‌هایی که ظرف یکی دوماه آینده انجام می‌دهیم شاید این محل را به موزه بزرگی برای شهر تهران تبدیل کنیم که برای این کار نیازمند بررسی دقیق هستیم اما قدرمسلم در 13فروردین سال آینده مردم این پارک را متفاوت‌تر از آنچه هست مشاهده خواهند کرد و ما برای تحقق این مهم حداقل به یک سال تلاش جهادی نیاز داریم.

وی از اعضای شورای شهر تهران خواست تا همراهی‌های لازم را در اصلاحیه پایان سال و در ردیف بودجه‌ای که برای این کار نیاز است، اعمال کنند. البته وی به این نکته هم اشاره کرد که تا پیش از این امر از ردیف‌های غیرپیش‌بینی شده کار انجام می‌شود.
وی از دستگاه‌هایی که بلافاصله پس از فرمان مقام معظم رهبری نسبت به واگذاری اراضی جنگلی خود به شهرداری تهران اقدام کردند تشکر کرد و گفت:‌ گذشتن از زمینی به وسعت 1500هکتار در بهترین نقطه تهران آن هم در کمتر از 72ساعت موضوع کوچکی نیست؛ واقعیت این است که این سازمان‌ها سند داشتند اما واگذار کردن زمین‌ها جز همراهی، همدلی و گوش به فرمان و امر رهبری بودن چیز دیگری نیست.

قالیباف گفت: حتی یک روز بعد از فرمان مقام معظم رهبری، وزیر اطلاعات در صحبتی که با بنده داشتند مشتاق بودند که خودشان هم بیایند تا با هم برویم و ببینیم چطور می‌شود کار آماده‌سازی‌ این بوستان را انجام داد. علاوه بر این همراهی و همدلی در نیروهای مسلح و وزارت دفاع نیز به خوبی انجام شد که فرمان رهبر معظم انقلاب را خارج از همه عرف‌های اداری، اجرایی کردند.

تسریع در روند صدور سند
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تلاش برای ثبت اسناد این بوستان به نام شهرداری تهران، تأکید کرد وگفت: ممکن است 6‌ماه دیگر افرادی پیدا شوند که ادعای مالکیت این اراضی را مطرح کنند. بنابر این در این حوزه بحث‌های حقوقی جدی داریم از این‌رو تلاش می‌کنیم تا از طریق اداره املاک و حقوقی به سرعت اسناد این زمین‌ها را از سازمان‌های دیگر به شهرداری منتقل کنیم که حتی در این زمینه با رئیس قوه قضاییه نیز صحبت کرده‌ام.

تأکید قالیباف این بود که درست است برخی سازمان‌ها در اینجا هزینه‌هایی کردند که باید راهی برای پرداخت آن پیدا شود اما چون این اراضی به فرمان مقام معظم رهبری به شهرداری تحویل شده در نتیجه بابت زمین پولی پرداخت نخواهد شد.شهردار تهران در پاسخ به درخواست مطرح شده از سوی محمد حقانی درباره تبدیل باغ دامپزشکی به فضای سبز نیز گفت: این فرمان رهبر معظم انقلاب در حقیقت یک رویکرد است و ما به سهم خودمان در شهر تهران حتما آن را دنبال می‌کنیم، از این‌رو نکات مطرح شده درباره زمین واقع در منطقه 11را نیز حتما امروز پیگیری می‌کنیم.

قالیباف همچنین در تأیید درخواست رحمت الله حافظی که از رئیس‌جمهور خواسته بود تا با انتقال پارک پردیسان به شهرداری موافقت کند، گفت: پارک پردیسان متعلق به یک سازمان خاص نیست بلکه متعلق به عموم مردم شهر تهران است، حتی ما بحثی نداریم که سند آن را به نام شهرداری کنند و حاضریم هر چه هزینه داشته باشد انجام دهیم تا این پارک را باز کرده و فضا را برای رفت‌وآمد مردم فراهم کنیم ما موافق هستیم که سیستم اداری محیط‌زیست هم در این بوستان باقی بماند اما مردم از این نعمت محروم نمانند.

قدردانی شهردار از مردم تهران
شهردار تهران همچنین از مردم به‌منظور استفاده درست از فضای سبز تهران در روز طبیعت تشکر کرد و گفت: با وجود آنکه مردم حضور بسیار گسترده‌ای در روز 13فروردین در فضاهای سبز شهری داشتند و در بیش از 2هزار پارک تهران حضور پیدا کردند، انصافا در نگهداری، نظافت و صدمه نرساندن به پارک‌ها نیز به بهترین شکل عمل کردند وهیچ خسارتی به گل‌ها و گیاهان وارد نکردند جز اینکه در کنار آنها عکس یادگاری گرفتند.

قالیباف در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه گردشگری شهر تهران در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: 3سال است که فعالیت‌های مربوط به حوزه گردشگری را در شهر تهران شروع کرده‌ایم اما امسال این کار نهادینه‌تر و بهتر به مسافران و شهروندان تهرانی ارائه شد.

تعیین رویکرد فرهنگی-تربیتی برای بوستان‌ها
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دیروز همچنین پس از پایان نخستین جلسه علنی شورای شهر در سال جدید با حضور در جمع خبرنگاران به آنها گفت: یکی از تجربه‌های خوب ما و دنیا این است که برای پارک‌ها و بوستان‌ها یک کاربری و خاصیت فرهنگی نیز مشخص کنیم. از این‌رو باید ببینیم چه کارکرد فرهنگی می‌توانیم برای بوستان جنگلی یاس تعریف کنیم تا این بوستان در کنار تفریح در ارتقای جنبه فرهنگی و تربیتی شهروندان نیز مؤثر باشد. وی به‌عنوان مثال گفت: اگر بتوانیم در پارک ملت شناخت مردم را نسبت به شعر و ادبیات افزایش دهیم یا مجسمه تمامی شعرا و بزرگان ادبی را در این پارک نصب کنیم مردم می‌توانند حین قدم زدن و تفریح با این افراد، کتب و آثارشان آشنا شوند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نامگذاری امسال به‌عنوان سال«دولت و ملت، همدلی و همزبانی» تصریح کرد: باید این شعار را به یکدیگر متذکر شویم، باید این باور را درون خودمان ایجاد کنیم که به همزبانی و همراهی مخصوصا در موضوعات مهم و اساسی کشور نیازمند هستیم.

قالیباف تأکید کرد: موضوع مهم هسته‌ای یک موضوع مهم ملی، اقتدار ملی و عزت ملت ماست و این را نباید در سطح گرایش‌های سیاسی تقلیل دهیم، البته بنده در این‌باره احساس تکلیف کردم و پیرامون این موضوع به‌صورت مفصل یادداشتی دادم که این همدلی و همزبانی در موضوعات مهم ملی مثل بحث هسته‌ای تا موضوع مهم خدمت به مردم در یک محله تبلور پیدا کندو امیدوارم این هوشمندی مقام معظم رهبری و شعار زیبا منجر به خدمت بهتربه مردم عزیز شود.

حاشیه‌هایی از جلسه شورای شهر
برگزاری جلسه شورای شهر در بوستان جنگلی یاس به دعوت محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و موافقت مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران بود. البته هادی ساعی به‌دلیل درگذشت عموی خود در این جلسه حاضر نبود.در جلسه دیروز مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری، علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری، مجتبی یزدانی شهردار منطقه یک و همچنین علیرضا جاوید شهردار منطقه4نیزحضور داشتند.

اکثر اعضا ‌شورای شهر تهران اعتقاد داشتند اقدام شهرداری تهران در آماده‌سازی‌ بوستان جنگلی یاس، مصادق کار جهادی است چرا که در یک بازه زمانی (از 20 اسفند 93تا 12فروردین 94) این کار صورت گرفته است و سایر شهرها نیز باید از آن الگوبرداری کنند.
در این جلسه با توجه به اینکه آیین‌نامه شورا اجازه نمی‌دهد در مکانی غیراز محل شورا، طرح و لایحه به تصویب برسد به همین منظور بررسی طرح‌ها و لوایح به جلساتی بعدی موکول شد.

در جلسه دیروز شورا بازار دید و بازدید گرم بود واعضا سال خوشی را برای همدیگر آرزو کردند.پس از پایان جلسه شورای شهر تهران، تعدادی از کارکنان شورای شهر تهران از قالیباف خواستند تا عکس سلفی با آنها بگیرد که شهردار تهران نیز در جمع آنها حاضر و عکسی را به یادگار گرفتند.

بوستان یاس چطور تجهیز شد؟
رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران به‌عنوان متولی اصلی در آماده‌سازی و بهسازی بوستان جنگلی یاس گزارش مفصلی از اقدامات انجام‌شده در بوستان یاس به اعضای شورای شهر ارائه داد. علی محمد مختاری در این گزارش به نقل قولی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان روز 17اسفند فرمودند طرف شرق تهران بوستان بزرگی است بین ارتفاعات بابایی تا ارتفاعات قوچک. اینجا مال مردم است و باید به‌صورت گردشگاه عمومی درآید. به گفته مختاری متعاقب آن فرمان 1400هکتار از اراضی مورد اشاره رهبری آزاد شد و به‌منظور باز پیرایی، ساماندهی و آماده‌سازی‌ در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت تا در روز طبیعت مورد استفاده عموم قرارگیرد.

وی از وزارت اطلاعات تقدیر کرد و گفت: وزارت اطلاعات نخستین نهادی بود که پیشقدم شد و اراضی که در این محور در اختیار داشت را واگذار کرد. مختاری از عدم‌ساماندهی و رسیدگی مناسب به درختان موجود، کیفیت پایین معابر و راه‌های دسترسی، نبود سیستم روشنایی در مسیر، نبود زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری به‌عنوان بخشی از مشکلات این بوستان قبل از تحویل به شهرداری تهران سخن گفت.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در 21روز به‌منظور آماده‌سازی‌ بوستان یاس افزود: هزار نفر برای بازسازی و حفظ درختان در این بوستان به‌کار گرفته شدند و بیش از یکهزار اصله درخت جدید نیز در این بوستان کاشته شد. نصب 500مخزن آب هزار لیتری و 50مخزن 3000هزار لیتری، ایجاد سیستم آبرسانی تحت‌فشار و قطره‌ای، بازکاوی درختان سازگار و مقاوم در برابر شرایط آب وهوایی تهران، نصب سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق، ساخت نمازخانه، نصب 2هزار سطل زباله، نصب کانکس‌های نگهبانی، 80دستگاه سرویس بهداشتی، نصب 300کباب پز، ساخت 2پارکینگ عمومی، شن ریزی و اجرای آسفالت و آماده‌سازی 36کیلومتر مسیر دسترسی و نصب علایم راهنمایی و رانندگی بخشی از اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران به‌منظور آماده‌سازی‌ بوستان یاس بود که از سوی مدیرعامل سازمان پارک‌‌ها و فضای سبز به آن اشاره شد.

به گفته مختاری سرانه فضای سبز درون شهری هم‌اکنون به 16متر و برون شهری به 24متر رسیده است. این در حالی است که وسعت کمربند سبز اطراف تهران به 38هزار و 600هکتار و تعداد بوستان‌های شهری نیز به 2هزار و 124عدد رسیده است. در کنار آن 14هزار و 800هکتار نیز فضای سبز به اضافه رمپ و لوپ و رفیوژها و معابر در تهران وجود دارد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
-
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴
0
الحمدالله خدا را شکر که هموطنان تهرانی در رفاه و آسایش هستند ... چشم حسود کور