کد خبر: ۶۸۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴

«قصر ابونصر» و «برم دلک» موزه می شود

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از تبدیل «قصر ابونصر» و «برم دلک» شیراز به سایت موزه خبر داد.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، ابراهیم قزل باش ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجموعه تاریخی ارگ کریم خان، گفت: برای آثار تاریخی "برم دلک" و "قصر ابونصر"  یک سایت تاریخی و سایت موزه در نظر گرفته شده زیرا قصر ابونصر دارای ویژگی های طبیعی و منحصر به فرد تاریخی است.

وی ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده شورای شهر شیراز برای بازسازی و تبدیل این دو اثر به سایت موزه سه میلیارد تومان مصوب کرده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به حفاری غیرمجاز در مجموعه تاریخی «برم دلک»، گفت: برای جلوگیری از تخریب ها و حفاظت از این اثر تاریخی برنامه جامعی با مشارکت شهرداری شیراز در حال تهیه است.

قزل باش یادآور شد: متاسفانه برخی ازافراد نا آگاه به دنبال یافتن گنج اقدام به تخریب این آثار تاریخی می کنند که به طور حتم با همکاری شهرداری، شورا و تبدیل شدن این دو مجموعه به یک سایت موزه وضعیت حفاظت از آن نیز تغییر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تدوین برنامه جامعی برای احیای آثار تاریخی برم دلک، قصر ابونصر و آرامگاه سعدی و احیا قنات سعدیه با پشتیبانی شهرداری شیراز و نظارت میراث فرهنگی و رعایت ضوابط تاریخی در حال انجام است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناسایی 600 سایت تاریخی در فارس، گفت: با وجود برخورداری فارس از دو هزار و 800 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، تاکنون 600 محوطه و سایت تاریخی در استان شناسایی شده است.

قزل باش تصریح کرد: این درحالی است که بر اساس استانداردها در این بخش تعداد آثار ثبت شده باید کمتر از آثار شناسایی شده باشد و این یک نقطه ضعف در میراث فرهنگی فارس است.

وی تاکید کرد: نداشتن نقشه باستانی شناسی فارس ضعف بزرگی است که متاسفانه با وجود محور آثار باستانی بودن استان در کشور، هنوز این نقشه تهیه نشده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس افزود: از برنامه های امسال میراث فرهنگی فارس، تهیه این نقشه برای استان است.


نظرات بینندگان