کد خبر: ۶۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴

لغو ممنوعیت کشت برنج در پاسارگاد

در پی اعتراض و گلایه مندی برخی از کشاورزان برنج کار شهرستان پاسارگاد ممنوعیت کشت برنج در این شهرستان از سوی فرماندار،دادستان و مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد لغو شد

شیرازه: در پی اعتراض و گلایه مندی برخی از کشاورزان برنج کار شهرستان پاسارگاد، ممنوعیت کشت برنج در این شهرستان از سوی فرماندار، دادستان و مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد لغو شد، این  موضوع درحالی رخ داد که در مهرماه سال گذشته از سوی کار گروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی پاسارگاد کشت محصولات آب بر مانند برنج و پیاز ممنوع شده بود.

به گزارش طنین پاسارگاد، رحیم هوشیار درنشست کارگروه آب، کشاورزی منابع طبیعی که در سالن اجلاس جهاد کشاورزی پاسارگاد برگزار شد اظهار داشت: سیستم‌های آبیاری تحت فشار در بیش از 2 هزار هکتار از اراضی، پوشش کانال‌های آبیاری عمومی و احداث شبکه فرعی آبیاری زهکشی در بیش از 135 کیلومتر، تجهیز و نوسازی و تسطیح لیزری در حدود 3 هزار هکتار  از اراضی پاسارگاد در راستای بهینه‌سازی مصرف آب اجرا شده و با وجود همه این اقدامات تاکنون تنها حدود 20 درصد از برنامه ها اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد گفت: مشکل عمده در اجرای برنامه‌های مبارزه با خشکسالی در پاسارگاد عدم‌تخصیص اعتبارات بلاعوض و تسهیلات در این زمینه است، اعتبارات اندکی که به این امر اختصاص می‌یابد در موعد مقرر تخصیص داده نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این عدم‌آگاهی کشاورزان از عوارض مصرف بی‌رویه آب نیز از دیگر مشکلات اجرای برنامه هاست و نیاز به فرهنگ‌سازی در روش مصرف آب به صورت مشهود دیده می‌شود.

هوشیار با بیان اینکه تاکنون بیش از 2 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پاسارگاد با اعتباری بیش از 80 میلیارد ریال تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفته است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در سال 93 حدود 600 هکتار از اراضی به سیستم تحت فشار مجهز شود.

 هوشیار اظهار داشت:با توافق دادستان وفرماندار محترم شهرستان پاسارگاد و به دلیل اعتراض و گلایه مندی برخی از کشاورزان، کشت برنج در شهرستان پاسارگاد محدود می شود به طوریکه کشاورزان می توانند 20 درصد سطح سبز کشت دوم خود را به کشت برنج اختصاص بدهند.

 هوشیار علت لغو ممنوعیت کشت برنج در شهرستان پاسارگاد را گلایه برخی از کشاورزان مبنی بر گرفتن تسهیلات وخرید دستگاه های کشت نشاء برنج و پراختن اجاره بهاء زمین کشاورزی از سالهای گذشته جهت کشت برنج  وموارد اینچنینی دانست.

مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد ادامه داد: در جلسه کار گروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی پاسارگاد مصوب شد کشت دوم مزارع پاسارگاد هم به 50 درصد کاهش پیدا کند.

وی بیان داشت: در این جلسه همچنین مصوب شد تمام چاه های غیر مجاز در سطح شهرستان پلمپ شوند و اولویت با چاه هایی است که در مجاورت چاه های آب نوشیدنی شهرستان هستند و به نوعی آب نوشیدنی شهرستان را تهدید می کنند.

 

نظرات بینندگان