کد خبر: ۶۸۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴

آبگیری از سدهای «هایقر» و «چشمه عاشق» آغاز شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس از آبگیری سدهای چشمه‌ عاشق و هایقر در این استان خبر داد.

به گزارش شیرازه، حمیدرضا دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگزاری تسنیم، با بیان اینکه سدهای حایقر و چشمه عاشق امسال آبگیری می‌شوند اظهار داشت: اجرای بدنه این این دو سد به پایان رسیده و دارای پیشرفت بیش از 85 درصد هستند.

وی افزود: سد هایقر با طول تاج 233 متر و ارتفاع 77 متر و با حجم مخزن 220 میلیون متر مکعب در 140 کیلومتری شیراز در انتهای دشت فیروزآباد واقع شده که از  نوع بتنی غلطکی بوده و به‌صورت قوسی وزنی طراحی شده است .

دهقانی بیان کرد: با بهره‌برداری از این سد، علاوه بر توسعه شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایین دست ، با توجه به گسترش تأسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی گاز و افزایش جمعیت مناطق جنوبی استان فارس در آینده حدود 60 درصد آب استحصالی از سد هایقر برای  تأمین آب شرب و صنعت این مناطق اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس گفت: ایجاد دریاچه‌ای به وسعت 980 هکتار در بالادست سد پیش‌بینی شده که علاوه بر تأثیرات آب و هوایی و سرسبزی منطقه، در کرانه‌های آن مناطق گردشگری تفرجگاه و ورزش‌های آبی فراهم می‌سازد.

وی افزود: همچنین جلوگیری از شور شدن آب رودخانه در گذر از گنبدهای نمکی پایین دست و تأثیر آب شیرین برای اهداف زیست محیطی از دستاوردهای این طرح است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس با اشاره به موقعیت جغرافیایی سد چشمه عاشق نیز گفت: محدوده طرح در فاصله حدود 96 کیلومتری جنوب شرق شهر نی‌ریز و حدود 160 کیلومتری جنوب غرب شهرستان سیرجان و  جنوب روستای وزیره بر روی رودخانه چشمه عاشق واقع شده است.

دهقانی تصریح کرد: سد مخزنی چشمه عاشق از نوع بتنی غلطکی بوده و هدف از ساخت آن،جمع‌آوری آب رودخانه چشمه عاشق و سرشاخه‌های منشعب در مواقع سیلابی و همچنین مهار سیلاب‌های آن و در نهایت ذخیره‌سازی و مصرف تدریجی آن در طول سال برای مصارف آب کشاورزی اراضی پایین دست با حجم مخزن 69 میلیون متر مکعب است.

وی با اشاره به اهمیت این سد در تأمین آب شرب، صنعت، کشاورزی و زیست محیطی این منطقه گفت: عملیات اجرایی سد چشمه عاشق از سال 89 آغاز شده و به منظور حفظ آب رودخانه چشمه عاشق به حجم 70 میلیون متر مکعب در دست ساخت و تکمیل است.

نظرات بینندگان