کد خبر: ۶۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

عامل اصلی مرگ مردم نیریز چیست؟

بیماری های قلبی عروقی با اختصاص دادن 40 درصد از آمار، همچنان عامل اصلی مرگ و میر در شهرستان نی ریز است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از نبض نی ریز، عوامل اصلی مرگ و میر ایرانی‌ها چندین سال است که تقریبا ثابت مانده است. بیماری‌های قلبی در صدر جدول یکه‌تازی می‌کنند و سوانح و تصادفات جاده‌ای، سایه به سایه این بیماری‌ها جان هزاران ایرانی را می‌گیرند.

حالا بیماری‌های قلبی، سوانح و سرطان سه عامل اصلی مرگ و میر در ایران هستند. عواملی که هر سال جان 250 هزار نفر را می گیرند.

در سال 92، 372 هزار و 279 مرگ در ایران به ثبت رسیده که بیماری‌های قلبی و عوامل زمینه ساز آنها مثل چاقی و فشار خون بالا، باز هم متهمان ردیف اول علت این مرگ و میرها هستند.

استان فارس و به تبع آن شهرستان نی ریز، از این الگو پیروی کرده و بیماری های قلبی عروقی با  اختصاص دادن40 درصد از آمار، همچنان عامل اصلی مرگ و میر در شهرستان نی ریز است.

کارشناس بیماری های غیرواگیر شهرستان نی ریز با بیان اینکه در سال 92 و 93 به ترتیب 520 و 525 مورد وفات در شهرستان نی ریز به ثبت رسیده است، گفت: در سال 92، از 210 مورد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، 20 درصد مربوط به سکته های قلبی، 6 درصد مربوط به سکته های مغزی و 2 درصد مربوط به ایست های قلبی است.

محمد طاهری افزود: سوانح و حوادث با اختصاص 16 درصد آمار، عامل دوم مرگ و میر در شهرستان نی ریز است و حوادث ترافیکی 60 درصد از 84 مورد مرگ و میر سوانح و حوادث را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: عامل سوم یعنی سرطان با 2/8 درصد، 43 مورد از 520 مورد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

کارشناسان بر این باورند بیماری‌های قلبی اگرچه اولین دلیل مرگ و میر ایرانی‌ها هستند اما خیلی پیش تر از آنکه سکته قلبی جان 136هزار قربانی این عارضه را بگیرد، فشار خون و چربی بالا، دیابت، مصرف سیگار، قلیان، آلودگی هوا، چاقی و کم تحرکی زمینه را برای بروز سکته آماده می‌کند. سن ابتلا به دیابت در ایران 10 تا 15سال کمتر از نرخ جهانی است و حدود 9درصد از جمعیت 25 تا 60 ساله ایران، مبتلا به این بیماری هستند.

25 میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند و به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، هرسال مرگ 34 هزار نفر به نوعی به چاقی شان مربوط می‌شود. از سوی دیگر حداقل 10میلیون نفر از ایرانی‌ها مبتلا به فشار خون بالا هستند که این بیماری زمینه ساز مرگ 83 هزار نفر در سال می‌شود.

حالا با افتتاح کلینیک دیابت و قلب و عروق سطح دو در مرکز بهداشتی و درمانی ولی عصر نی ریز این امید می رود که با کنترل بیماری های دیابت و قلبی عروقی و پیشگیری از عوارض آن در بین بیماران، درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری ها کاهش یابد.

در این کلینیک که متخصصان قلب و عروق و داخلی و همچنین کارشناسان تغذیه و پرستاری حضور دارند، بیماران می توانند از طریق فرم های ارجاع پزشک خانواده خود به این کلینیک مراجعه کنند.

کارشناس بیماری های غیرواگیر شهرستان نی ریز در این زمینه بیان داشت: در این کلینیک پرونده سلامت برای هر بیمار تشکیل شده و راهکارهای کنترل کننده بیماری در جهت پیشگیری از عوارض توسط کارشناسان ارائه می شود. به طوری که فرد بیمار علاوه بر درمان دارویی از برنامه تغذیه ای مناسب بهره برده و همچنین فعالیت های ورزشی و مراقبتی از خود را یاد می گیرد.

مسلما نامگذاری هفته سلامت امسال با شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» دلیلی دیگر بر اهمیت پیشگیری از بیماری ها با استفاده از تغذیه سالم است و تحقق آن همکاری تمامی ارگان ها و سازمان ها را می طلبد.

نظرات بینندگان