کد خبر: ۶۸۵۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

میراث 20 ساله هاشمی در کوار/ آقای روحانی سد میرزای شیرازی را دریابید

سد میرازی شیرازی در شهرستان کوار با بیش از ۲۰ سال سابقه ساخت در حال حاضر با پیشرفت ۳۷ درصدی نیمه‌تمام مانده است.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، سد میرزای شیرازی در 10 کیلومتری غرب شهر کوار و 65 کیلومتری جنوب شرقی شیراز برروی رودخانه قره آغاج قرار دارد.

رودخانه قره آغاج رودخانه‌ای است دائمی که از سمت  شمال‌غرب به جنوب شرق جریان داشته و پس از الحاق  شاخه‌های شور، جهرم و سیمکان به آن تشکیل رودخانه موند علیا را می‌دهد و در پائین دست با دریافت جریان‌های سطحی رودخانه فیروزآباد و چند شاخه فرعی دیگر به خلیج‌فارس می‌ریزد.

این سد از نوع  مخزنی با  بدنه خاکی و  هسته رسی با  طول تاج 237 متر، عرض تاج  هفت متر، ارتفاع 55 متر و حجم مفید 195 میلیون مترمکعب در حال ساخت است.

از اهداف ساخت این سد، مهار رودخانه قره آغاج و جلوگیری از تخریب تاسیسات آبیاری سنتی. تامین نیازهای آبی حدود 15 هزار هکتار از اراضی پائین دست سد شامل دشت کوار، خفر و تاودان است.

از دیگر اهداف ساخت این سد می‌توان به تامین آب صنعتی برای کارخانه‌های اطراف، تامین آب شرب شهر کوار و بخش‌های تابعه و  تولید12 مگاوات نیروی برق  اشاره کرد.

این پروژه تاثیرگذار در دوره اول ریاست جمهوری دولت هاشمی رفسنجانی شروع شده و تا امروز تنها 37 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بدهی‌هایی که به بار آورده، نیمه تمام رها شده است.

خبرگزاری تسنیم در استان فارس با توجه به اهمیت موضوع و تسریع در تکمیل این طرح در آستانه سفر هیئت دولت به استان فارس با مسئولان متولی به گفت‌و‌گو پرداخته است.

توقف عملیات اجرایی در 3 سال گذشته

در این زمینه فرماندار شهرستان کوار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز اظهار داشت: سدمیرزای شیرازی کوار در حال حاضر با توجه تاخیرهای پیش آمده در افتتاح و بهره‌برداری از آن مدت سه سال است که تعطیل شده است.

داریوش دهقان افزود: این سد به شیراز نزدیک بوده و کمترین حجم عملیات با  بیشترین گنجایش مخزن را دارد که به دلیل  بی توجهی‌ها  پیشرفت مناسب نداشته و بلاتکلیف رها شده است.

دهقان با اشاره به پیگیری‌های استاندار و نماینده این شهرستان در ادامه اجرای طرح و تسریع در بهره‌برداری آن گفت: رایزنی‌های لازم صورت گرفته، اما نیاز است در سفر هیئت دولت به استان فارس نگاه ویژه به این سد و رفع مشکلات موجود شود.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار 50 میلیارد ریالی برای اجرای این سد تصریح کرد: این میزان اعتبار مناسب نیست و نیاز است با یک همت و همدلی و اختصاص اعتبار بیشتر این سد در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسد تا مردم مناطق زیردستی سد از مزایای آن بهره‌مند شوند.

تکمیل سد کوار یکی از مطالبه‌های جدی مردم شهرستان است

نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه  تکمیل سد کوار یکی از مطالبه‌های جدی مردم این شهرستان است اظهار داشت: ساخت این سد، در دوره اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی آغاز  و تا پایان مجلس هشتم 35 درصد پیشرفت داشته است.

داریوش اسماعیلی با بیان اینکه این سد در حال حاضر 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون  20 میلیارد بدهی به بار داشته است، بیان کرد: بیان اینکه  12 میلیارد تومان اعتبار برای این سد جذب شده که این اعتبار نیز  صرف بدهی سد شده است و همچنان حدود هشت میلیارد تومان بدهی دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده امید است به همت دولتمردان  کار ساخت این سد که درخواست اصلی مردم شهرستان کوار می باشد در سال 94 مجددا از سر گرفته شود.

وی همچنین از فرماندار و مسئولان شهرستان کوار خواستار شد تا مساله تملک روستاهای نزدیک به سد را حل کنند.


تنها راه علاج و نجات کشاورزی حفر تأمین آب از سد میرزای شیرازی است

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به حفر چاه‌ها و عدم پاسخگویی مناسب و وضعیت نامطلوب آب چاه‌های حفر شده در منطقه خفر،گفت: تنها راه علاج و نجات کشاورزی خفر تأمین آب از سد میرزای شیرازی است.

محمدرضا رضایی افزود: درخواست ما تامین اعتبار و توجه به تسریع در تکمیل سد میرزای شیرازی‌ در راستای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم منطقه کوار و خفر جهرم است.

کمبود اعتبار مشکل اصلی سد میرزای شیرازی 

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس نیز اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی سدمیرزای شیرازی  کمبود اعتبار و عدم تملک زمین‌های اطراف است.

حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه سیستم انحراف این سد آماده است بیان کرد: اگر سیستم انحراف باز شود اراضی زیادی از مردم زیر آب می‌رود و در این راستا تا تامین اعتبار برای تملک زمین‌های اطراف نشود نمی‌توان عملیات اجرایی را ادامه داد.

دهقانی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که در این سد باید مورد توجه قرار گیرد تعیین تکلیف اراضی اطراف و زیردستی سد است و باید اراضی موجود به دولت انتقال داده شود.

سد میرزای شیرازی امروز وضعیت مناسب ندارد و این روزها به کوه بتونی تبدیل شده که در این راستا رفع مشکلات و تکمیل آن در کمترین زمان ممکن با همدلی و همزبانی مسئولان ضروری است.

همه این ها در حالی است که مردم و شوراهای اسلامی شهرستان کوار دی ماه سال 93 با جمع آوری امضاهای مردمی در مورد وضعیت سد میرزای شیرازی کوار و ارسال به دفتر مقام معظم رهبری از ایشان طلب استعانت نمودند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
با یک جند میلیونیم از بیت المالی که اصولگرایان در 8 سال دولت پاکدستان به تاراج بردند و به تاراج دادند صدها پروژه مانند این به نتیجه می رسید