کد خبر: ۶۸۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

آمار جالب از مصرف مواد مخدر در کشور

کارشناسان حوزه اعتیاد مصرف روزانه یک معتاد به شیشه را حداقل ۰.۵ گرم در روز می‌دانند و با توجه به اعتیاد ۳۴۳ هزار و ۲۰۰ نفر به شیشه در کشور، حداقل بیش از ۶۲ تن شیشه در کشور به مصرف می‌رسد.
به گزارش شیرازه، طبق آمار اعلآمار جالب از مصرف مواد مخدر در کشورام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و بر اساس شیوع شناسی سال 90، تعداد یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد.

حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با فارس به تفکیک مصرف کنندگان مواد مخدر پرداخت و گفت: 55 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر همچنان تریاک مصرف می‌کنند.

وی گفت: 26 درصد مصرف کننده شیشه، 16 درصد مصرف کننده کراک افغانی، 8 درصد مصرف کننده هروئین، 6 درصد مصرف کننده حشیش و 3 درصد مصرف کننده اکستازی هستند.

صرامی تأکید کرد: ممکن است جمع این درصد‌ها بیش از 100 بشود به علت اینکه یک معتاد ممکن است چند ماده مخدر را با هم مصرف کند.

با توجه به آمار ارائه شده از سوی مسئولان با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان متوجه شد که در کشور 726 هزار نفر مصرف کننده تریاک، 343 هزار و 200 نفر مصرف کننده شیشه، 211 هزار و 200 نفر مصرف کننده کراک، 105 هزار و 600 نفر مصرف کننده هروئین، 79 هزار و 200 نفر مصرف کننده حشیش و 39 هزار و 600 نفر مصرف کننده اکستازی هستند. که با توجه به اینکه یک معتاد ممکن است از بیش از یک ماده مصرف کند، جمع کل این افراد از آمار کل معتادان اندکی بیشتر است.

اما سوال اینجاست که این معتادان روزانه چه میزان ماده مخدر مصرف می‌کنند که در این ارتباط سعید صفاتیان روانپزشک حوزه اعتیاد معتقد است، میانگین مصرف روزانه تریاک از سوی یک معتاد 1.5 گرم است.

وی میانگین مصرف هروئین و شیشه را 0.5 گرم عنوان کرد و گفت: اگر میزان 1.5 گرم را در تعداد روزهای سال ضرب کنیم متوجه می‌شویم که یک معتاد به تریاک سالانه حداقل 548 گرم تریاک مصرف می‌کند.

بر اساس آمار صفاتیان می‌توان نتیجه گرفت که سالانه حدود 397 هزار و  485 کیلوگرم تریاک در کشور مصرف می‌شود.

مصرف روزانه تریاک در کشور نیز بیش از یک تن است.

با مصاحبه سرانگشتی متوجه می‌شویم که 62 هزار و 634 کیلوگرم شیشه سالانه در کشور مصرف می‌شود.

با توجه به آمار موجود باید گفت که سالانه حداقل 460 تن تریاک و شیشه در کشور به مصرف می‌رسد در حالی که میزان کشفیات کل مواد مخدر در سال 93 طبق اعلام قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر 555 تن انواع مواد مخدر است.

صفاتیان در مورد نسبت میزان کشفیات و مصرف مواد مخدر به فارس گفت: به عقیده من میزان کلی مصرف مواد مخدر در کشور بیش از 1500 کیلوگرم در سال است چرا که 1.5 و 0.5 درصد مصرف روزانه، حداقل مصرف روزانه یک معتاد است و برخی از معتادان نیز از چند موادمخدر به صورت همزمان استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان