کد خبر: ۶۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدیرکل فنی‌و حرفه‌ای استان فارس:

بهره برداری از مرکز آموزش هتلداری تا پایان سال/ جشنواره ملی لباس محلی ایران در شیراز برگزار می‌شود

سال گذشته ۱۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر در آزمون‌های مختلف فنی و حرفه ای شرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مدیرکل فنی‌و حرفه‌ای استان فارس گفت: ساخت مرکز آموزش نفت و گاز با مشارکت وزارت نفت از جمله پروژه‌های مصوب دولت گذشته بود که مسکوت مانده و پیشنهاد داده‌ایم که در سفر هیئت دولت یازدهم به شیراز در دستور کار قرار گیرد.

مرتضی مبرایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تکمیل پروژه مرکز آموزش هتلداری و گردشگری که اکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد از جمله مواردی بود که خواستار شدیم در سفر هیئت دولت به شیراز مطرح شود.

وی تصریح کرد: تنها پروژه‌های ناقص فنی و حرفه‌ای فارس، پروژه مرکز سنجش و پروژه مرکز آموزش هتلداری است که سعی داریم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی سازمان و تغییر کاربری و فروش یکی از ساختمان‌ها، این پروژه‌ها را تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسانیم.

وی در ادامه به تشریح عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای استان فارس طی سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۳ تعهد فنی و حرفه‌ای فارس برای آموزش در بخش دولتی هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت بود که عملکرد ما بیش از تعهدمان و آموزش هشت میلیون و ۷۲۰ هزار نفر ساعت در قالب ۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر دوره بود.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به فعالیت ۳۱۱ کارگاه آموزشی فنی‌و حرفه‌ای در استان اظهار کرد: این آموزش‌ها در بخش‌های ثابت و سیار، صنایع و صنوف، جوار دانشگاه، زندان‌ها، پادگان‌ها، سکونتگاه‌های رسمی و غیر رسمی، کمپ‌های ترک اعتیاد و روستایی و عشایری ارائه شده‌اند.

مبرایی با بیان اینکه ۷۶۳ آموزشگاه آزاد در سطح استان فعالیت می‌کنند، گفت: در بخش خصوصی و موسسات آزاد سطح استان نیز تعهد فنی و حرفه‌ای آموزش ۱۷ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر ساعت بود که در عملکرد، آموزش ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار نفر ساعت در بخش خواهران، پنج میلیون و ۴۹۶ هزار نفر ساعت در بخش برادران و در مجموع ۱۷ میلیون و ۴۷۲ هزار نفر ساعت محقق شد.

وی با اعلام اینکه در حوزه سنجش و ارزیابی سال گذشته ۱۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر در آزمون‌های مختلف شرکت کرده‌اند، گفت: از این تعداد ۱۰۴ هزار نفر در هشت مرحله آزمون‌های هماهنگ، پنج هزار و ۸۰۰ نفر در هشت مرحله آزمون‌های تفاهم نامه، هشت هزار و ۵۰۰ نفر در هشت مرحله آزمون‌های صنعت ساختمان و دو هزار و ۱۰۰ نفر در چهار مرحله آزمون‌های ادواری شرکت کرده‌اند.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای فارس بیان کرد: در ابتدای سال یک سند اجرایی در ۲۶ فصل به فنی و حرفه‌ای فارس ابلاغ شده که دارای ۱۷۴ برنامه اجرایی است.

به گفته وی، توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، روستاییان و عشایر، مربیان و کار‌شناسان مراکز فنی حرفه‌ای و ارتقاء سطح دانش مربیان و واگذاری امور به بخش خصوصی در جهت توسعه آموزشگاه‌های آزاد از اولیت‌های کاری این سازمان در سال جاری است.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای فارس همچنین از اعزام یک گروه دو نفره روباتیک از استان فارس به مسابقات جهانی مهارت در برزیل خبر داد و گفت: این گروه در مرحله کشوری بالا‌ترین نمره را در طول تاریخ مسابقات در کشور کسب کردند.

نخستین جشنواره ملی آموزش و شناخت لباس محلی ایران در شیراز برگزار می‌شود

مبرایی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت: نخستین جشنواره ملی «آموزش و شناخت لباس محلی ایران» بنا به پیشنهاد انجمن طراحی دوخت شیراز ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه همزمان با هفته شیراز در سومین حرم اهل‌بیت (ع) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور 231 نفر از سراسر کشور در این جشنواره افزود: این جشنواره با حضور سه گروه مدرسان آموزش کلاس‌ها، شرکت‌کنندگان و غرفه داران نمایشگاه لباس‌های محلی و سنتی برگزار می‌شود.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان فارس تصریح کرد: شرکت‌کنندگان این جشنواره شامل مربیان بخش خصوصی، مدیران آموزشگاه‌های خصوصی، هنرآموزان آموزش‌وپرورش و دانش‌آموزان هنرستان‌های کار و دانش هستند.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه لباس‌های محلی در حاشیه برگزاری جشنواره عنوان کرد: در این نمایشگاه ۵۰ غرفه برای عرضه لباس‌های محلی برپا می‌شود.

مبرایی با بیان اینکه فراخوان برگزاری این جشنواره از اول اسفند اعلام و مهلت ثبت‌نام تا ۳۱ فروردین‌ماه بوده است، گفت: افتتاحیه جشنواره روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه در هتل شیراز برگزار می‌شود ومحل برپایی جشنواره و غرفه‌ها در مجتمع شهید ربانی شیراز می‌باشد.

وی با بیان اینکه تعداد مدرسان کلاس‌های آموزشی ۴۴ نفر از استان‌های کردستان، مازندران، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، بوشهر، قزوین، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس هستند، افزود: تعداد شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آموزشی ۱۳۷ نفر هستند و دوره‌های آموزشی در ۱۵ گروه برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان فارس هدف از برگزاری این جشنواره را شناخت و آموزش لباس‌های محلی و تزئینات آن، طراحی به‌روز لباس‌های محلی، زنده کردن فرهنگ سنتی، اعتلای فرهنگ عفاف و حجاب عنوان و خاطرنشان کرد: توجه به فرهنگ غنی روستایی و عشایری، اجرای طرح توانمندسازی عشایر و روستاییان و تدوین استانداردهای آموزشی در این زمینه از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی اظهار امیدواری کرد که هرسال یا هر دو سال یک‌بار این جشنواره ملی همزمان با هفته شیراز در سطح بین‌المللی برگزار شود.

مبرایی در پاسخ به سوال خبرنگاری تصریح کرد: نهادها و سازمان‌های مربوطه می‌توانند از کارشناسان یونسکو برای حضور در جشنواره و ثبت لباس‌های محلی ایرانی دعوت کنند.

لباس بخشی از هویت یک ملت است

پروین باغبان‌باشی، رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های طراحی دوخت شیراز نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به اینکه لباس بخشی از هویت یک ملت است و وظیفه ما نیز حفظ و ارتقا این میراث است با هدف جلوگیری از منسوخ شدن این لباس‌ها جشنواره ملی لباس‌های محلی در شیراز برگزار می‌شود.

وی ایجاد جایگاه مناسب برای کارآفرینان در بخش لباس‌های سنتی و محلی را از جمله اهداف این جشنواره دانست و افزود: برای ارتقاء دانش و مهارت شرکت‌کنندگان این جشنواره به‌صورت آموزشی برگزار می‌شود.

باغبان‌باشی در مورد روش اجرای جشنواره گفت: بعد از اطلاع‌رسانی هر استان کارگروهی برای تهیه مجموعه آموزشی لباس‌های محلی و تاریخچه آن تشکیل داده و اطلاعات لازم در این زمینه را جمع‌آوری و به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده است.

شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور در جشنواره ملی لباس‌های محلی حضور دارند

محمد عرفان مهر، دبیر جشنواره ملی لباس‌های محلی ایران هم در این نشست گفت: از تمام استان‌های کشور در این جشنواره حضور دارند ولی هر یک از استان‌ها در گروه‌های مختلفی شرکت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات برای برگزاری این جشنواره از شهریورماه 93 آغاز شد و از اول اسفندماه گذشته تا 31 فرودین‌ماه شرکت‌کنندگان برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کردند.

عرفان مهر گفت: در حاشیه این جشنواره یک گروه مدرس از متخصصان نحوه کار با چرخ‌خیاطی به‌ویژه گلدوزی سنتی به روش جدید را به شرکت‌کنندگان آموزش می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۵ گروه مدرس در قالب تیم ۴ تا ۶ نفره به شرکت‌کنندگان آموزش می‌دهند، اظهار کرد: ۷ نفر از اساتید و پیشکسوتان این رشته به‌عنوان داور به گروه مدرسان امتیاز داده و در ‌‌نهایت ۳ تیم به‌عنوان گروه‌های بر‌تر معرفی می‌شوند.

رئیس موسسات کارآموزی آزاد استان فارس گفت: در روز اختتامیه به افرادی که در کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند گواهی ۳۰ ساعته آموزش ضمن خدمت تعلق می‌گیرد.

نظرات بینندگان