کد خبر: ۶۸۶۶۷
تاریخچه‌ای کوتاه از تلاش ژاپنی‌ها در عرصه خودروهای اسپورت را به صورت تصویری مرور می‌کنیم.
تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
به گزارش شیرازه به نقل از پدال، برای بیش از نیم قرن، سرزمین آفتاب تابان یک منبع متناوب از کیفیت رانندگی و عملکرد مقرون‌به‌صرفه بوده است. در ادامه تاریخچه‌ای کوتاه از تلاش ژاپنی‌ها در این عرصه را به صورت تصویری مرور می‌کنیم.

1959


مدل‌های اسپورت داتسون 1500/1600/2000 رودستر به‌عنوان کانورتیبل‌هایی با جثه کوچک شروع کردند و تا مسابقات باشگاه اسپورت‌های امریکایی (SCCA) نیز راه یافتند.

1963


اولین خودروی هوندا، یک S500 رودستر 680 کیلوگرمی بود که برای پیشرانه از یک موتور کوچک DOHC با چهار سیلندر در یک ردیف و خط قرمز 9500 دور بر دقیقه استفاده می‌کرد. در این میان، یک اثر از تولید موتورسیکلت در آن مشهود بود: چرخ‌های متصل به زنجیر.

1965


اولین خودروی اسپرت تویوتا، «اسپورتس 800» نام داشت که قدرتی به‌اندازه 44 اسب‌بخار تولید می‌کرد. در این مدل، یک پنل سقف تارگای جداشدنی به کار رفته بود.

1967


تیم طراحی تویوتا با همکاری «یاماها» مدل 2000GT را ساخت؛ یک رقیب ژاپنی برای جگوار E تایپ.

مدل کوزمو کوپه مزدا نیز همزمان موتور برجسته برند، یعنی «وانکل» را معرفی کرد.

1968


مدل بلوبرد/1300-1600/510 سدان از داتسون یک فرمول جدید از ب‌ام‌و 1600 در خود داشت.

1970


داتسون حرکتی را که آغاز کرده بود با مدل زیبای فیر لیدی یا 240Z ادامه داد. اولین نسخه از این خودرو با یک موتور SOHC با چهار سیلندر در یک ردیف و یک سیستم تعلیق استرات مستقل همراه بود. داتسون با این مدل توانست تمام خودروهای مقرون به صرفه بریتانیایی و اسپورت‌های ایتالیایی را در بازار امریکا پشت‌سر بگذارد.


در جبهه داخلی، کوپه اسپورت اسکای‌لاین GT-R پا به عرصه وجود گذاشت. مدلی که 20 سال بعد با نام «گودزیلا» معروف شد.

1971


در گذشته از مدل‌های RX-2 و RX-3 مزدا که برای پیشرانه از موتور وانکل استفاده می‌کردند، به‌عنوان سوپر کوپه یاد می‌شد. رکورد 257 کیلومتر بر ساعت از این خودرو ثبت شده است.

 


1979


در تویوتا سلیا، داتسون Z با یک صندلی عقب تزئین شده بود. پس از شروع به کار در بازار خانگی، این خودرو، طراحی‌های ظاهری زیبایی دریافت کرد و ارتقای همراه با اضافه‌شدن توربوشارژر، قدرت آن را به 200 اسب‌بخار رساند.


مزدا در مدل RX-7، قدرت را با یک بدنه سبک دو سرنشینه و یک قیمت متعادل ترکیب کرد.

1982


سدان اسپرت «ماکسیما» از داتسون، عناصر پیشرانه خود را از 240Z دریافت کرده بود.

میتسوبیشی استاریون 2+2 به صورت دیفرانسیل عقب، توربوشارژر و با یک نام عجیب و غریب به جرگه خودروهای با عملکرد بالا پیوست.

1985


تویوتا MR2 کوپه و اسپایدر با موتور میانی که برای طراحی‌اش از فراری الهام گرفته بود، مدت زیادی در یک دوره خاص زمانی که برند تویوتا می‌خواست از حالت خسته‌کنندگی بیرون آید، به ایفای نقش پرداخت.

1986


نسخه‌های Si برای مدل‌های سیویک، CRX، و پریلود از هوندا باعث افزایش سرعت و قابلیت هندلینگ این خودروها می‌شد.

 

نسل دوم از مزدا RX-7 با گزینه توربوشارژر و رکورد سرعت 383 کیلومتر بر ساعت از راه رسید.

1988


هوندا پریلود با سیستم فرمان چهارچرخ‌اش (AWS)، سر و صدای زیادی بر پا کرد.

 

1990


مزدا MX-5 میاتا که برای طراحی خود از لوتوس الهام گرفته شده بود، حال‌وهوایی در خود داشت که بعدها تبدیل به به محبوب‌ترین رودستر دنیا شد.

رونمایی اولیه اینفینیتی از مدل Q45 که یک سدان اسپورت با سیستم تعلیق نیمه‌فعال چهار چرخ بود، در این سال صورت گرفت.

برای جلب نظر علاقه‌مندان، خودروسازان ژاپنی توافق کردند تا خروجی موتورهای خانگی‌شان را به 280 اسب‌بخار محدود کنند.

1991


آکورا NSX با یک بدنه آلومینیومی جمع‌وجور و یک موتور 3 لیتری 8000 دور بر دقیقه‌ای V-6 همراه با یک سیستم زمان‌بندی متغیر برای سوپاپ‌ها، به‌عنوان یک رقیب برای فراری ظاهر شد. سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها الهام گرفته از نمونه مشابه در موتورسیکلت‌های هوندا، اولین بار در قالب چهار چرخ در آکورا اینتگرا GS-R مدل 1989 در ژاپن ظاهر شده بود.

1992


سومین و آخرین نسل از مزدا RX-7 با توربوشارژر همیشگی، دینامیک رانندگی بهتر و طراحی جالب‌توجه در بدنه از راه رسید.


مدل‌های اسپورت SVX سوبارو که طراحی «جیوجیارو» بودند، از یک موتور 3/3 لیتری با شش سیلندر در یک ردیف به همراه یک سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک استفاده می‌کردند. در همین حال، سوبارو ایمپرزا WRX تکنولوژی مسابقات رالی قهرمانی جهان را به سطح خیابان‌ها آورد. البته بازار امریکا 10 سال تا آمدن WRX صبر کرد.

2000


هوندا برای جشن گرفتن پنجاهمین سال تولدش، یک مدل سبک و سرزنده با عنوان S2000 عرضه کرد که با یک موتور 2 لیتری VTEC با محدودیت 9000 دور بر دقیقه همراه بود.

2003


میتسوبیشی لنسر اولوشن VIII با ترمزهای «برمبو»، شوک‌های «بیلستین» و بال عقب زیبا از جنس فیبر کربن، وارد بازار شد.

2004


آخرین نفس‌های «قوای دورانی» در RX-8 با تعداد زیادی در و یک صندلی عقب بود.

انجمن سازندگان اتومبیل ژاپن، محدودیت قدیمی 280 اسب‌بخاری خود را حذف کرد.

2009


نیسان با معرفی مدل GT-R، سطوح عملکردی خود را به نقطه‌ای بالاتر جابجا کرد. GT-R برای پیشرانه از یک موتور دو توربوشارژر V-6 استفاده کرده و دارای سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک بوده است. همچنین در این مدل، یک داشبورد شبیه بازی‌های ویدیویی برای هیجان بیشتر اضافه شده است.

لکسس از بمب F جدید خود رونمایی کرد؛ ISF یک سلاح استراتژیک لکسس در جاده بود که آن را در پشت نقاب یک سدان خانوادگی پنهان می‌کرد.

2012


لکسس که همچنان مستانه، رو به جلو قدم برمی‌داشت، تمام دروسی را که از پیست فراگرفته بود، در 500 نمونه از سوپرماشین LFA به کار گرفت. در این خودرو، از یک موتور 4/8 لیتری V10 در قالب یک بدنه فیبرکربنی استفاده شده بود. علی‌رغم قیمت نجومی که برای LFA درنظر گرفته شده بود، به‌نظر می‌آید که تویوتا در این پروژه ضرر کرده است.

2013


سه‌قلوهای تویوتا GT86، سایون FR-S و سوبارو BRZ، به نظر یک خانواده عجیب و غریب می‌آیند؛ ولی چه کسی می‌تواند از کوپه‌های اسپرت جدید و مقرون‌به‌صرفه شکایت داشته باشد؟

2015


فرض کنید یک فورد موستانگ را به دانشگاه MIT بفرستید. در این صورت چیزی مانند یک لکسس RC F تحویل خواهید گرفت؛ یک کوپه اسپرت غرق در قدرت، عملکرد و خودنمایی.

 

نظرات بینندگان