کد خبر: ۶۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس جمهور خطاب به وزیر رفاه:

بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید

سرانجام یک مسئول دولتی پرده از سیاست یارانه‌ای برداشت و مشخص شد چرا سخن سخنگوی دولت با سایر مسئولان تفاوت فاحشی داشته و قصد پنهانکاری دارد.
به گزارش شیرازه، روزنامه وطن امروز نوشت: سرانجام یک مسؤول دولتی پرده از سیاست یارانه‌ای برداشت و مشخص شد چرا سخن سخنگوی دولت با سایر مسؤولان تفاوت فاحشی داشته و قصد پنهانکاری دارد!

ربیعی، وزیر رفاه روز گذشته در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی نکاتی درباره حذف یارانه نقدی گفت: که سخنگوی دولت در روزهای گذشته تلویحا آنها را تکذیب می‌کرد!

وزیر رفاه گفت: قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم چون این پروژه‌ای اجتماعی است، اجرای آن سخت است. چیزی که به مردم بدهید گرفتن آن سخت است، چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند. خیلی آرام حرکت کردم. 

وی افزود: ما این ساماندهی را از 30هزار نفر شروع کردیم و تا 50هزار نفر و سپس 100هزار و 200هزار نفر نیز پیش رفتیم و این کار را ادامه می‌دهیم تا برسد به 6 هزار میلیارد تومان. براساس این

سخن وزیر، یارانه نقدی حدود 11 میلیون نفر حذف می‌شود تا 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه 94 تامین شود. ربیعی افزود: همچنین کنار آن نظام اعتراض به حذف یارانه را طراحی و اجرا کردیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: قصد خبری کردن این موضوع را نداشتیم اما یکی از نشریات خبری زد و مجبور به موضع‌گیری ضعیفی شدیم. من شخصاً در مرکز اعتراض به اعتراضات مردم رسیدگی کردم و دیدم کسی که ماشین 170میلیونی داشت، از حذف یارانه خود معترض بود و می‌گفت: این یارانه حق من است. ربیعی با اشاره به سردرگمی بحث رفاه در کشور، خاطرنشان کرد: مسؤولیت حذف ثروتمندان از یارانه برعهده من گذاشته شده است و در این مسائل اقداماتی را شروع کرده‌ایم. در کشور بحث رفاه را اشتباه پیش رفتیم و با توزیع پول، در دام مسیر طی‌شده افتادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: سال گذشته مردم یکهزار میلیارد تومان به بهزیستی کمک کردند و این کار تا 2 یا 3 هزار میلیارد تومان جای افزایش دارد، به‌نظر من باید بهزیستی برای کمک گرفتن از مردم به مساجد برود.

وی افزود: سال گذشته بیش از 8 میلیون نفر را بیمه کردیم و آمار نشان می‌دهد اینها فقرا و حاشیه‌نشین‌ها بودند. در طرح سلامت 70 درصد کار با ما است و سازمان تأمین اجتماعی غیر این، 35 میلیون و 500 هزار نفر را تحت پوشش دارد.

نوبخت و یارانه


سخنان ربیعی در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری و مصاحبه با شبکه خبر از عدم حذف هیچ‌‌یک از یارانه‌بگیران خبر داده و تأکید کرده بود هنوز آیین‌نامه حذف یارانه اقشار پردرآمد تصویب نشده است. پزشکان، صرافان، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌های دولتی، خارج‌نشینان و کسانی که در 10 سال گذشته به خارج سفر کرده‌اند از گروه‌هایی هستند که حذف شده‌اند و هر تعداد از افراد خانواده که خودروی خارجی به نامشان باشد، یارانه سرپرست حذف می‌شود. طبق قانون، دولت باید منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را صرف زیرساخت‌ها و تولید کشور کند و علاوه بر آن تأکید شده که 3 هزار میلیارد تومان بابت اشتغال تخصیص پیدا کند.  ربیعی چند روز پیش هم گفته بود تقریباً اعتراض‌ها در حذف یارانه، 3/0 درصد بود و افرادی که یارانه آنها قطع شده بود با مراجعه به ما و پس از اینکه اطلاعات را می‌دیدند، قانع می‌شدند. ربیعی با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها، طرح اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و نمی‌توان به آن کم‌توجهی کرد، گفت: در سال 93 مطالعات اولیه بسیاری را صورت دادیم و پایگاه‌های اطلاعاتی را اصلاح کردیم. براساس تکلیف قانونی، ما در بودجه سال 93، نظام شناسایی را فعال و برخی را حذف کردیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس قانون بودجه سال 94 باید آیین نامه‌ای را بنویسیم اما هنوز این کار را آغاز نکرده‌ایم و امیدواریم روندی که از سال 93 آغاز کرده‌ایم، امسال نیز ادامه یابد. در این مرحله به هیچ عنوان کسی را به صرف اینکه در یکی از گروه‌های اجتماعی خاص است از جمع یارانه‌بگیران حذف نکرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم دقت خود را بالا ببریم، افزود: تقریباً اعتراض‌ها، 3/0 درصد بود و افرادی که یارانه آنها قطع شده بود با مراجعه به ما و پس از اینکه اطلاعات را می‌دیدند قانع می‌شدند. ربیعی گفت: تعدادی را براساس تکلیف قانونی سال 93 از جمع یارانه‌بگیران حذف کرده‌ایم و امسال نیز در صورت نوشتن آیین‌نامه، این روند را ادامه می‌دهیم. این کار به دقت انجام می‌شود و با تدوین نظام اعتراض، با دقت زیادی به اعتراض‌ها رسیدگی می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: سعی کردیم خطاهای خود را در این زمینه به حداقل کاهش دهیم و خطای نوع اول و دوم ما بسیار ناچیز بوده است. با دقت بالایی که در این کار صورت می‌دهیم به متن صریح قانون عمل خواهیم کرد.


 سیاست سکوت و پنهانکاری


دولت برای اطلاع‌رسانی موضوع حذف یارانه نقدی از سیاست انتشار دادن قطره‌چکانی اطلاعات استفاده می‌کند. همان‌طور که وزیر رفاه گفته دولت قصد دارد با عدم اطلاع‌رسانی درست درباره حذف یارانه نقدی، مردم اطلاعات زیادی در این باره نداشته باشند تا از آثار احتمالی حذف یارانه نقدی کم شود اما قطعا دولت در اجرای درست این سیاست موفق نخواهد بود چراکه در دنیای اطلاعات پنهانکاری و اجرای بی‌سروصدای طرحی مانند حذف یارانه نقدی امکان‌پذیر نیست. دولت باید به جای پنهانکاری در این باره اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دهد و مثلا از چگونگی اجرای نظام اعتراض به موضوع حذف خبر دهد. دولت در حال انجام دوباره اشتباهات است و به جای اطلاع‌رسانی شفاف قصد دارد بدون سروصدا و با کمترین انتقاد و اعتراضی یارانه‌بگیران را حذف کند در حالی اصلا دوست ندارد معیارهای حذف خود را اطلا‌ع‌رسانی کند. مشخص نیست با وجود رسانه‌ای شدن سیاست دولت، مسؤولان چه موقع قصد دارند در این زمینه اطلاع‌رسانی شفاف انجام دهند تا ابهامات یارانه‌ای که چندین ماه است وجود دارد برطرف شود.

 


انتهای پیام/


نظرات بینندگان