کد خبر: ۶۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

سهم بیمه هر کارگر ساختمانی مشخص شد

با اعلام وزیر کار، فاز جدید بیمه یک میلیون کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت که در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ ثبت نام و در لیست انتظار قرار گرفته‌اند، با سهم بیمه ۶۲ هزارتومان در سال ۹۴ آغاز می‌شود.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، موضوعسهم بیمه هر کارگر ساختمانی مشخص شد بیمه کارگران ساختمانی یکی از مباحثی است که در طول سالیان گذشته از سوی جامعه کارگری کشور مطرح بوده و در این رابطه نیز طرحی از زمان فعالیت دولت های سابق به منظور بیمه این گروه از کارگران آغاز شده بود.

بخش ساختمان به عنوان خطرناکترین حوزه کاری کارگران کشور مطرح است و به استناد آمارهای موجود کشور، میزان تلفات و آسیب‌هایی که در نتیجه فعالیت در این بخش صورت می گیرد به مراتب از کار در بخش‌هایی مانند معدن نیز بیشتر است.

کارشناسان بازار کار می گویند عدم آموزش نیروی کار شاغل در بخش ساختمان، غیرتخصصی بودن فعالیت نیروی کار ساده در این بخش و فراهم بودن امکان ورود همه افراد به اشتغال در این بخش به جای استفاده از نیروهای کارآزموده و ماهر، بی توجهی بیشتر کارفرمایان بخش خصوصی به مباحث ایمنی در کار و استفاده از تجهیزات غیراستاندارد در بخش ساختمان باعث شده تا میزان تلفات نیروی کار شاغل در بخش ساختمان بالا باشد.

مرگ و میر کارگران در ساختمان‌ها

آمارها نشان می دهند بیش از نیمی از کل حوادث ناشی از کار کشور در بخش ساختمان بوده و درصد ثابل توجهی از آسیب هایی که در این بخش به نیروی کار کشور وارد می شود متاسفانه منجر به مرگ افراد می شود.

برق گرفتگی، زیرآوار ماندن، سقوط از ارتفاع، فرو ریختن تمام یا بخشی از ساختمان در حین ساخت و یا تخریب و عدم رعایت نکات ایمنی در این بخش؛ از مهم ترین مسائلی است که باعث آسیب به کارگران ساختمانی کشور می شوند.

نکته حائز اهمیت در این بخش این است که تا همین چند سال پیش اکثریت قریب به اتفاق نیروی کار شاغل در این بخش حتی از داشتن یک پوشش بیمه ای حداقلی نیز محروم بوده اند و این مسئله می توانست در زمان نیاز، چالش های فراوانی را برای کارگران به همراه داشته باشد.

طی چند سال گذشته، دولت با اجرای طرحی در صدد حمایت از نیروی کار شاغل در بخش ساختمان بر آمد و باتعیین سهمیه های سالیانه برای کارگران، نسبت به بیمه آنان اقدام کرد و تاکنون ۸۰۰ هزارنفر توانسته اند از بیمه کارگران ساختمانی استفاده کنند.

در عین حال؛ به دلیل عدم تامین منابع مورد نیاز از سوی دولت در چند سال گذشته توقف هایی در اجرای این برنامه وجود داشته به نحوی که در فاصله دو سه سال اخیر بیش از یک میلیون کارگر ثبت نام شده در لیست انتظار بیمه قرار گرفته اند.

یک میلیون کارگر در لیست انتظار بیمه

حالا علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه در آستانه روز کارگر اعلام کرد کار بیمه کارگران ساختمانی ثبت نام شده از قبل از سر گرفته می شود و دولت در این زمینه برنامه ریزی های لازم را انجام داده است.

سیدهادی ساداتی با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی در سال ۹۳ متوقف بوده است گفت: طی روزهای اخیر تامین اجتماعی برای سال ۹۴ اعلام سهمیه کرده و قرار است بیمه کارگران ساختمانی دوباره انجام شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: با این وجود ما به نمایندگی از کارگران درخواست کرده ایم که کار بیمه کارگران ساختمانی به صورت سهمیه ای انجام نشود و اگر تامین اجتماعی در هر ماه ۱۰۰ هزار نفر را بیمه کند تا آخر سال پرونده این موضوع بسته خواهد شد.

ساداتی ادامه داد: نهایتا یک میلیون نفر کارگر در لیست انتظار قرار دارند که البته تازه واردها نیز به آن اضافه می شوند. متاسفانه به دلیل توقف هایی که در اجرای طرخ بیمه کارگران ساختمانی اتفاق افتاده است، کارگرانی که از سال های ۹۰ تا ۹۲ ثبت نام شده اند هنوز موفق به قرار گرفتن در پوشش بیمه ای نشده اند.

سهم بیمه هر کارگر ساختمانی در سال ۹۴

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: ممکن است در نظر گرفتن سهمیه به نوعی ایجاد رانت و فساد کند و کسانی که می توانند از طریق روابطی موفق به درافت بیمه شوند و افراد واجد شرایط دیگر باقی بمانند؛ بنابراین اگر این روال در سال جاری بدون تاکید بر سهمیه انجام شود، پرونده بسته می شود.

وی درباره شرایط کارگران برای استفاده از بیمه کارگران ساختمانی تاکید کرد: داشتن کارت مهارت کارگر ساختمانی درجه ۳ از شروط مهمی است که در کنار ثبت نام باید ارائه شود. البته افرادی که بخواهند در سال جاری ثبت نام کنند، در سال آینده بیمه می شوند و لیست های سال های گذشته قرار است در ردیف بیمه شدن قرار بگیرند.

به گفته ساداتی، انجمن های کارگران ساختمانی نیز در این راستا کمک هایی را به منظور شناسایی کارگران ساختمانی و تفکیک افرادی که می خواهند از این طریق استفاده کرده و بیمه شوند انجام خواهد داد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور همچنین هزینه بیمه هر کارگر ساختمانی را در سال جاری ۶۲ هزارتومان اعلام کرد و گفت: مابقی حق بیمه از سوی دولت تامین می شود و کارگران ساختمانی تنها ۷ درصد سهم خود را می پردازند.


نظرات بینندگان