کد خبر: ۶۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

سپاه کشتی آمریکایی را توقیف کرد/ قیمت جهانی نفت افزایش یافت

یک منبع آگاه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: کشتی تجاری آمریکا که با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس درحال تردد بود توسط یگان‌های دریایی سپاه، توقیف و به سمت بندرعباس هدایت شد و احتمال اینکه برخی از خدمه کشتی، افراد آمریکایی باشند نیز وجود دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ضمن تأیید عملیات نیروی دریایی ایران علیه یک کشتی آمریکایی مدعی شد: ایرانی‌ها یک کشتی آمریکایی متعلق به شرکت "میرسک" را با تیراندازی وادار کردند وارد آب‌های ایران شود.

الجزیره: ایران کشتی آمریکایی را آزاد کرد/ قیمت نفت افزایش یافت

اطلاعیه پنتاگون حاکی است که یک گشتی دریایی ایران، اقدام به تیراندازی بسوی این کشتی آمریکایی کرده است.

پنتاگون افزوده است: کشتی میرسک‌تایگریز، هنگام وقوع حادثه، در حال عبور از تنگه هرمز بوده است و هواپیماهای آمریکایی و ناوشکن فراگوت، درخواست کمک کشتی را دریافت کرده و مراقب اوضاع بوده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین اعلام کرده که کشتی توقیف شده توسط ایران، شهروندان آمریکایی را منتقل نمی‌کند و یک ناوشکن در خلیج فارس اوضاع را زیر نظر دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد هرچند در نگاه نخست، اقدام نیروی دریایی ایران به توقیف یک کشتی باربری اقدامی تحریک آمیز به نظر می رسد ولی ما هنوز از همه واقعیت ها اطلاع نداریم.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، سرهنگ استیو وارن سخنگوی پنتاگون گفت اقدام نیروی دریایی ایران به شلیک تیر هشدار بر فراز کشتی باری با پرچم جزایر مارشال، اقدامی «نامناسب» بود.

وی افزود یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا برای زیر نظر گرفتن اوضاع به آن سمت در حرکت است و یک گشتی نیروی دریایی آمریکا و هواپیماهای شناسایی نیز به محل حادثه اعزام شدند.

درباره تعهد دفاعی آمریکا در قبال جزایر مارشال که در اقیانوس آرام قرار دارد سخنی گفته نشده است.

وارن به خبرنگاران گفت: «در نگاه نخست، این اقدامی تحریک‌آمیز به نظر می‌رسد ولی ما هنوز از همه واقعیت‌ها آگاه نیستیم.»


سپاه کشتی آمریکایی را به بندرعباس منتقل کرد/ کشتی از جده به خلیج فارس آمده است/ قیمت جهانی نفت افزایش یافت
تصویر کشتی MV Maersk Tigris

شبکه تلویزیونی الحدث نیزگزارش داد نیروهای ایرانی به یک کشتی باری آمریکایی تیراندازی و آن را مجبور کردند به سمت سواحل ایران در بندرعباس برود.

پرس تی‌وی اعلام کرده است که یک کشتی آمریکایی دیگر نیز که نزدیک محل توقیف کشتی میرسک توسط نیروهای ایرانی حضور داشت پس از آنکه نیروهای ایرانی اعلام کردند دخالت نکند، محل را ترک کرده است.

در حالی که شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی اعلام کرد که این کشتی آمریکایی، حریم آبی جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده و به همین دلیل توقیف شده است، شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی مدعی شد این کشتی، با پرچم جزایر مارشال در حال حرکت بوده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس گزارش داد پیگیری‌های به عمل آمده در خصوص توقیف کشتی آمریکایی در خلیج فارس حاکی از آن است که این کشتی تجاری بوده و با اداره بنادر ایران اختلافی داشته است.

یک منبع آگاه اظهار داشت: اداره بنادر ایران در همین راستا به دادگاه مراجعه می‌کند که دادگاه حکم توقیف این کشتی را می‌دهد و اداره بنادر درخواست می‌کند تا این کشتی توقیف شود که این امر محقق می‌شود.

وی تأکید کرد: این کشتی با پرچم جزایر مارشال که تحت حاکمیت آمریکاست قصد تردد داشته که توقیف می‌شود و خدمه آن اکثر اروپایی هستند و احتمال اینکه برخی از افراد آن آمریکایی باشند نیز وجود دارد.

ناخدای این کشتی نیز در گفتگویی کوتاه ادعا کرده است که 24 خدمه در این کشتی حضور دارند که تابعیت آنها متعلق به کشورهای شرق آسیا و اروپاست.

الجزیره: ایران کشتی آمریکایی را آزاد کرد/ قیمت نفت افزایش یافت

شبکه تلویزیونی رویترز نیز اعلام کرد قیمت جهانی نفت که پس از گزارش رسانه ها در خصوص ورود افراد نیروی دریایی ایران به یک کشتی باری آمریکایی روند صعودی پیدا کرده بود، پس از آن که پنتاگون اعلام کرد این کشتی حامل پرچم آمریکا نبوده است، بار دیگر روند نزولی پیدا کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در خبری ادعا کرد که نیروی دریایی ایران، کشتی توقیف‌شده را بدون بازداشت افراد آن، آزاد کرده است؛ ادعایی که دقایقی بعد از سوی مسؤولان ایرانی تکذیب شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه کشتی توقیف‌شده مربوط به خط کشتیرانی"میرسک" بوده است، گفت: این کشتی به دلیل بدهی با حکم دادگاه توقیف شده است و به سمت لنگرگاه بندر شهید باهنر هدایت شده است.

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با تسنیم افزود: حکم توقیف این کشتی قبلا توسط دادگاه به دلیل بدهی صادر شده و مربوط به خط کشتیرانی "میرسک" است.

وی با بیان اینکه همکاران ما در سازمان بنادر و دریانوردی با مالک این کشتی ارتباط برقرار کرده و موضوع را به اطلاع وی رسانده‌اند تصریح کرد: معمولا صاحبان کالا یا بنادر یا ذی‌نفعان به دلیل اینکه خط کشتیرانی بدهی داشته و آن را پرداخت نمی‌کنند از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیر مطالبات خود می‌شوند.

حق‌شناس ادامه داد: این کشتی نیز به همین دلیل و با حکم دادگاه توقیف شده است.

یک منبع آگاه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: یک فروند کشتی تجاری آمریکا که با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس درحال تردد بود توسط یگان های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف و به سمت بندرعباس هدایت شد.

این منبع آگاه با بیان اینکه این کشتی تجاری با اداره بنادر ایران اختلاف دارد، افزود: اداره بنادر ایران درخصوص این موضوع به دادگاه مراجعه می کند و دادگاه حکم توقیف کشتی را می دهد؛ سپاه پاسداران نیز به درخواست اداره بنادر، کار توقیف این کشتی را انجام می دهد.

این منبع آگاه همچنین افزود: 34 سرنشین این کشتی اکثرا اروپایی هستند و احتمال اینکه برخی از این افراد آمریکایی باشند نیز وجود دارد.

وی تأکید کرد که این موضوع هیچ ارتباطی به مباحث سیاسی و نظامی ندارد بلکه یک بحث حقوقی است.

سپاه کشتی آمریکایی را به بندرعباس منتقل کرد/ کشتی از جده به خلیج فارس آمده است/ قیمت جهانی نفت افزایش یافت
محل نگهدای کشتی توقیف‌شده در بندرعباس



از سوی دیگر، خبرگزاری صداوسیما گزارش داد مسؤولان دفاعی آمریکا اعلام کردند هیچ تبعه آمریکایی سوار بر کشتی تجاری میرسک‌تایگریز نیست و این کشتی در جزایر مارشال ثبت شده است. با این حال آمریکا با هواپیما این کشتی را تحت نظر داشت و به ناوشکن اس‌اس فارگت دستور داده شده بود در نزدیکترین فاصله در آب‌های بین‌المللی حرکت کند.

مسؤولان دفاعی آمریکا اعلام کردند شناورهای گشتی ایران به نظر می‌رسد به کشتی میرسک تایگریس در خلیج فارس دستور داده‌اند متوقف شود با این حال خدمه کشتی در وهله نخست به این درخواست توجه نکردند. شناورهای گشتی ایران سپس در اطراف این کشتی تیر هشدار شلیک کردند و ناخدای کشتی پس از این اقدام دستورهای نیروهای ایرانی را اجرا کرد اما پیش از آن از کشتی‌های اطراف خواستار کمک شد.

کشتی میرسک‌تایگریز سپس به همراه شناورهای ایرانی به محلی نزدیک جزیره لارک نزدیک سواحل ایران حرکت کرد که یکی از باریکترین بخشهای تنگه هرمز به شمار می رود. این تنگه، خلیج فارس و دریای عمان را به هم ارتباط می دهد.

ملوانان ایرانی و دیگر نیروها به نظر می رسد که سوار کشتی شده اند. توقیف این کشتی باری توسط ایران در پی یک رویارویی دریایی میان یک کاروان کشتی باری ایران که عازم یمن بود و گروهی از کشتی های آمریکایی در دریای عمان صورت می گیرد.

آمریکا از عملیات نظامی عربستان سعودی برضد نیروهای حوثی در یمن حمایت می‌کند و فرماندهان نظامی آمریکا نمی خواهند ایران بتواند سلاح و دیگر کمک ها به حوثی ها برساند.

پس از چندین روز پر تنش شامل انتقال ناو هواپیمابر تئودرو روزولت از خلیج فارس به دریای عمان، کاروان شناوری های ایرانی نیز به سمت شرق و به سمت سواحل عمان حرکت کرده است.

میرسک تایگریز براساس اطلاعاتی که در سایت‌های ویژه رهگیری حرکت کشتی‌ها منتشر شده است، آخرین بار در بندر جده پهلو گرفته است. این کشتی در مسیر خلیج فارس بود که توقیف شد.

میرسک یک شرکت عظیم کشتیرانی دانمارکی است و یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل دریایی جهان است. این شرکت ارتباطاتی در زمینه تجهیزات دریایی با ارتش آمریکا دارد.

سپاه کشتی آمریکایی را به بندرعباس منتقل کرد/ کشتی از جده به خلیج فارس آمده است/ قیمت جهانی نفت افزایش یافت +تصاویر
یک کشتی متعلق به شرکت میرسک

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) عصر امروز (سه شنبه) پس از توقیف این کشتی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که یک ناوشکن و یک هواپیمای جنگی خود را برای بررسی موضوع به محدوده مورد نظر فرستاده است.

براساس گزارش اسکای‌نیوز، پنتاگون در واکنش به این مساله مدعی شده بود که ایران بدون دلیل اقدام به توقیف این کشتی آمریکایی متعلق به شرکت «میرسک» کرده است.

سعید نژاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی ایران در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد شکایت حقوقی یک شرکت خصوصی ایرانی منجر به توقیف یک شناور با پرچم سنگاپور توسط گارد ساحلی در آب‌های ایران شد.

وی اضافه کرد شناور یادشده متعلق به شرکت Maersk بوده و با پرچم سنگاپور تردد می‌کرده است که شکایت شاکی خصوصی منجر به صدور حکم قضایی دادگاه در تاریخ 93/12/25 برای توقیف اموال این شرکت شده بود.

سعیدنژاد، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران افزود: علت توقیف کشتی یادشده توسط گارد ساحلی در آب‌های ایران، حکم قضایی دادگاه استان تهران بوده است.

نظرات بینندگان