کد خبر: ۶۸۹۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
در جمع علمای استان فارس؛

توصیه رئیس جمهور: «تحمل مخالف»

روحانی افزود: با ورود به شیراز و استان فارس یاد عباس دوران افتادم که از خلبان‌های شجاع کشور ما بود و نشان از این دارد که کشور ما کشور ایثار، فداکاری و شهامت است.

به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم شیرازه، رئیس جمهور در نشست علما، ایثارگران و برگزیدگان استان فارس ابراز خرسندی کرد که این فرصت برای من و جمع همراه پیش آمد که در جمع علما، ایثارگران، نخبگان و برگزیدگان کشور در استان فارس باشم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ضمن اشاره به درخواست‌های تعدادی از نخبگان استان فارس گفت: از بیانات و نکاتی که تعدادی از نخبگان و برگزیدگان استان فارس در حوزه‌های مختلف بیان کرده‌‌اند، بهره بردیم و این نکات توسط همراهان یادداشت شده که آن‌ها را مدنظر قرار داده و در حد توان دنبال می‌شود.

توصیه رئیس جمهور: «تحمل مخالف»

وی تصریح کرد:‌ اینکه این ایام مصادف با ایام ولادت مولای ما حضرت امام جواد (ع) و میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) است نشان این است که این ایام پر برکتی در ماه رجب برای همه ما خواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شیراز و استان فارس با توجه به قدمت تمدنی، علمی، فرهنگی و استعدادهای بسیار زیادی که دارد به عنوان یک منطقه بسیار ویژه برای توسعه کشور و خود استان محسوب می‌شود.

روحانی ضمن اشاره به سخنرانی آیت‌الله ایمانی تصریح کرد: تمامی نکاتی را که امام جمعه محترم شیراز در آغاز سخنان خود اعلام کردند درست و حائز اهمیت است و همانطور که ایشان بیان کردند فارس، استان کشاورزی، صنعتی، دانشگاهی، گردشگری و بسیار مهم از نظر سلامت و پزشکی از نظر تعداد ایثارگران در کشور است.

وی تأکید کرد:‌ در حوزه علم، سیاست و حوزه‌های دینی به هر سمتی که حرکت کنیم استان فارس بیشترین تعداد علما و بزرگان را دارد.

رئیس‌جمهور آیت‌الله میرزای شیرازی را نام‌آور بزرگ سیاست توصیف و اظهار کرد: بسیاری از تحولات سیاسی کشور ما و حتی تحولات سیاسی منطقه و کشورهایی مانند عراق و لیبی با پیروی از ایشان بوده و اینکه نام عراق و لیبی را آوردم به این دلیل است که یکی از نویسندگان به نام می‌گویند که علمای شیعه و نجف در زمان واحد 3 فتوای جهاد برای لیبی علیه اشغال، برای مردم عراق برای اشغال و برای مردم ایران در جنگ قفقاز دادند.

روحانی افزود: حرکتی که در آن زمان در منطقه شروع شد علمای بسیار بزرگ و در رأس آن میرازی شیرازی قرار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: از این دیار دانشمندان بنام که تحول بزرگ در فلسفه ایجاد کرد در بخش‌های مختلف در فرهنگ و ادب به کشور خدمت کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: قرن‌ها از آنچه سعدی و حافظ نوشته‌اند گذشته است اما زمانی که آثار آنها را امروز مطالعه می‌کنید به گونه‌ای نگاشته شده، انگار که امروز نوشته‌اند البته به این دلیل است که همانطور که خود گفته‌اند و آنچه دارند از دولت قرآن و سیره پیامبر دارند.

به گفته روحانی همه جای سخنان سعدی چه در نثر و چه در شعر و تمام بیانات حافظ و اشعار فارسی، مانند یک دانشگاه است، کدام عارف و فیلسوف بهتر از این سخن می‌گویند، پیداست این دیار عالم خیز و نخبه‌پرور است و خدا ویژگی‌های خاص در این سرزمین قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: زبان فارسی در دورانی زبان علم بوده است، وقتی زبانی زبان علم می‌شود، یعنی منشأ پیشرفت علم و دانش در آن زمان بوده است و شما می‌بینید بزرگان ادب در کل این منطقه وقتی می‌خواهند شعری بگویند که در آن حکمت، عرفان و فلسفه باشد به زبان فارسی می‌گویند که نشان از قدرت این زبان است و سبب افتخار است که از فرهنگ و ادبمان دفاع کنیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: نکته اساسی در سال همدلی این است که بسیاری از مشکلاتی که ما داریم ریشه آن به بینش ما و جهان‌بینی ما باز می‌گردد. به فرهنگ حاکم بر اذهان و افکار ما بر می‌گردد.

روحانی گفت: اگر ما بتوانیم در دید و بینشمان نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی یک نوع همدلی ایجاد کنیم مشکلات ما بهتر حل می‌شود زیرا کشور ما کشوری با استعدادهای فراوان، منابع انسانی و فیزیکی بسیار قوی و جایگاه استراتژیک است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دورانی مشکلاتی داشتیم و استبداد بر این کشور حاکم بود و زمانی که استبداد حاکم باشد استعدادها شکوفا نمی‌شود. گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ما آزادی است. یکی از دستاوردهای ما حاکمیت ملی است و صندوق رأی ملت را زنده نگه می‌دارد.

روحانی اظهار داشت: تمام نهادهای ما به نوعی به صندوق آراء متکی هستند. صندوق آراء پایه‌ای است که فضا را برای حضور و حاکمیت آنها آماده کرده است.

وی افزود: خیلی خوب است که به انتخابات که نزدیک می‌شویم شور و نشاط زیادی در این فضای آزاد حاکم باشد و بتوانیم از این فضا خوب استفاده کنیم و مدیریت کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بعضی‌ها می‌گویند خاورمیانه یا کشورهای جهان سوم را باید دیکتاتوری کرد تا بتوان کشور را اداره کرد ما این حرف را قبول نداریم و حرف نادرستی است.

روحانی تصریح کرد: 2 اصل را باید بپذیریم، نظرات جامعه، مردم، گروه‌ها و اقشار، مانند هم نخواهد بود. علما در فقه و اصول اختلاف نظر داشتند. این آزادی علمی و این تفکر دموکراتیک در زمینه علمی در حوزه‌های ما از دیرباز وجود داشته است.

وی عنوان کرد: امام خمینی (ره) در مسجد شیخ درس فقه می‌گفتند یکی از شاگردان ایشان حاج مصطفی بودند. حاج مصطفی اشکال کرد امام جواب داد و باید توجه داشت که در تمام مسائل نظرات افراد مختلف فرق می‌کند ما باید بپذیریم نظرات ما یکی نیست در دنیای سیاست و اقتصاد هم همین است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: هر قدم اقتصادی که بر می‌داریم به ما اعتراض می‌کنند. در قدم‌هایی که در اقتصاد برداشتیم نامه‌های زیادی برای ما آمده است.

روحانی افزود: در جامعه شناسی و روانشناسی و تشخیص پزشکی همین است. اختلاف‌نظر است، قضات، حقوقدانان و تمام افشار جامعه ما نظراتشان با هم یکی نیست.

وی خاطرنشان کرد: راهی جز این نداریم که آستانه تحمل نظرات مخالف را بالا ببریم زیرا اگر آستانه تحمل نظرات مخالف را بالا نبریم وحدت جامعه تهدید می‌شود و خطرات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

رئیس‌جمهور به حوادث اخیر شیراز اشاره کرد و گفت: اگر کسی می‌خواهد بیاید، سخنرانی کند و بحثی انجام دهد، مشکلی ندارد و نباید از این اتفاق ترسید، بلکه باید به طور مستدل به بحث‌ها پاسخ داد، بنابراین باید یکدیگر را تحمل کنیم.

وی اظهار داشت: در یک دوره عده‌ای می‌گفتند علم و دین با هم نمی‌سازد. خیلی وقت‌ها دشمنی‌های دیگران به خاطر این است که اطلاعات و دانستنی‌هایشان کم است.یک زمانی بین عقل و وحی تفاوت قائل بودند که همه اینها حل و فصل شد.

روحانی عنوان کرد: یک زمانی بود که در حوزه‌ها، عده‌ای با فلسفه مخالف بودند.یک اساتید بزرگ بنده همیشه به من می‌گفت فلسفه نخوان زیرا اگر فلسفه بخوانی منحرف می‌شوی.باید توجه داشت که حتی ممکن است با استاد خود هم اختلاف‌نظر داشته باشی. بعضی‌ها هم با عرفان مخالف بودند و برخی دیگر اصول حتی اصول علم را قبول نداشتند و فضاها اینگونه بود اما به مرور به هم نزدیک شدند.

وی با بیان اینکه باید از لحاظ سیاسی، اجتماعی، سیاست خارجی و داخلی به یکدیگر نزدیک شویم و با وجود اختلاف‌نظر همدیگر را تحمل کنیم، افزود: در همین مذاکرات هسته‌ای عده‌ای با حسن نیت می‌گفتند مذاکره نکنیم، زیرا طرف مقابل خطرناک است. این عده فکر می‌کنند که ایران در حال توسعه نمی‌تواند، با کشورهای بزرگ مذاکره کند. می‌ترسند که سرمان کلاه برود، اما ما ترسی از مذاکره نداریم و قدرت تیم دیپلماتیک کشور در برابر قدرت‌های بزرگ، نماد اراده و اعتماد به نفس ملی است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: امروز تیم مذاکره‌کننده ما در برابر شش قدرت بزرگ حرف خود را می‌زند و آن‌ها نیز اعتراف می‌کنند که در ایران دانشگاهیان، دیپلمات‌ها و روزنامه‌نگاران حرف برای گفتن دارند و ما اعتماد به نفس داریم.

وی تاکید کرد: در مذاکرات هسته‌ای تا امروز گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است، زمانی کسی فکر نمی‌کرد که دنیا اصل غنی‌سازی در ایران را بپذیرد یا نطنز مرکز غنی‌سازی باشد، اما امروز بحثی درباره اینکه اراک رآکتور آب سنگین نداشته باشد و یا تحقیق و توسعه برای سانتریفیوژهای پیشرفته انجام نشود، پذیرفته شده نیست.

‌روحانی خاطرنشان کرد: اعتماد به نفس داشته باشیم. ایران کشور بزرگی است و دارای استعداد و ظرفیت‌های فراوان. آستانه تحمل‌ما را بالا ببریم و از سخنان و آثار بزرگان استفاده کنیم و تردید نداشته باشیم که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: با ورود به شیراز و استان فارس یاد عباس دوران افتادم که از خلبان‌های شجاع کشور ما بود و نشان از این دارد که کشور ما کشور ایثار، فداکاری و شهامت است و می‌تواند در تمام زمینه‌ها توفیقات بزرگ دست یابد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از جمله توفیقات کشور ما در چند ماه گذشته این بوده که 349 شیء گرانبها از کشور بلژیک و اخیراً 108 قطعه گرانبها از آمریکا به کشورمان باز گردانده شده است.

روحانی بیان کرد: شیراز مرکز باستانی ماست و این همه آثار تاریخی در این استان وجود دارد و باید خدا را شکر کنیم که توانستم در عرض چند ماه اخیر این 2 را وارد کشور کنیم و به داشته‌های کشور بیفزاییم.

وی گفت: البته همه اقشار جامعه مشکلات، توقعات و مطالباتی دارند که بسیاری از سخنان آنها به حق و درست است و ما گام به گام تلاش می‌کنیم تمام مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: قانون خدمات جامعه ایثارگری خاک گرفته بود اما ما توانستیم در این زمینه در چند ماه گذشته خدمات خوبی ارائه دهیم البته هنوز هم باید تلاش کنیم زیرا دعای یک خانواده ایثارگر می‌تواند دولتی را زنده رو احیا کند.

روحانی تأکید کرد: جامعه ایثارگران کار بزرگی کردند که فقط باید اجر خود را نزد خدا بگیرند و ما همیشه در برابر آنها احساس کوچکی می‌کنیم و در حد توان نسبت به برطرف کردن مشکلات اقشار مختلف جامعه قدم‌هایی برداشتیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
آقای رئیس جمهور ابتدا خودتان به این توصیه عمل کنید سپس دیگران را به تخمل مخالف دعوت نمایید در این دو سال انواع برخوردهای تند و ناروا را به منتقدین داشتید و حالا از تحمل مخالف سخن میگویید بلاخره دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را ؟