کد خبر: ۶۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

تحلیل نشریه آمریکایی از مهارت ایران در امور نظامی

یک نشریه آمریکایی با اشاره به «مهارت ایران در امور نظامی و تدابیر راهبردی» نوشت: ایرانی‌ها همواره راهبرد و تاکتیک نوینی داشته و حال حاضر نیز نحوه حملات دریایی خود را در تنگه هرمز بهبود بخشیده‌اند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «آبزرور» در گزارشی در زمینه برخورد چند روز گذشته در تنگه هرمز نوشت: ایران و آمریکا در حال انجام بازی «بتل فیلد» هستند و در این بین ایران قادر به رصد اقدام‌های ما می‌باشد ولی آمریکا تنها اقدام‌های این کشور را حدس می‌زند.
*اهمیت بالای تنگه هرمز

آبزرور با اشاره به اهمیت جهانی تنگه هرمز نوشت: باید درک کرد که تنگه هرمز آبراهی بسیار مهم می‌باشد و 20 درصد نفت جهان روزانه از این مسیر عبور می‌کند. این آبراه از یک سو در قلمروی دریایی ایران و از سوی دیگر در سمت عمان و امارات متحده عربی قرار گرفته است و بر اساس معاهده سازمان ملل متحد در زمینه قوانین دریایی، عبور و مرور برای همگان در این منطقه آزاد می‌باشد.

آبزرور سپس در ادامه با اشاره به مختصات جغرافیایی تنگه هرمز نوشت: اگر ایران تنگه هرمز را مسدود کند، آنگاه به معنای واقعی کلمه جهان را به زانو در خواهد آورد. بنابر این غرب و به ویژه آمریکا باید به طور حتمی مانع از وقوع چنین رویدادی شوند. در این میان و در حالی‌که آمریکا در تنگه هرمز حضور دارد اما نشان داده که در واکنش دادن به چنین حوادثی مشکل دارد.

*موضع انفعالی نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس

به نوشته این نشریه،در حالی‌که نیروی دریایی آمریکا در سال 2015 نیز کماکان در تنگه هرمز حضور دارد، اما آشکار نیست که قادر باشد اقدامی برای باز نگه داشتن تنگه هرمز به اجرا گذارد.

آبزرور در ادامه با اشاره به «مهارت ایران در امور نظامی و تدابیر راهبردی» نوشت: ایرانی‌ها همواره راهبرد و تاکتیک نوینی داشته و حال نیز نحوه حملات دریایی خود را در تنگه هرمز بهبود بخشیده‌اند. شیوه حمله‌های آن‌ها حمله «دسته جمعی» نامیده می‌شود و قایق‌های تندرو با حداکثر سرعت حرکت کرده و دشمن را به محاصره خود در خواهند آورد. این قایق‌های تندرو بسیار کوچک بوده و سریع هستند و به همین دلیل شناسایی آن‌ها دشوار است. ایران همچنین زیر دریایی‌های کوچکی را ساخته و از آن‌ها در تنگه هرمز استفاده می‌کند.

*شیوه حملات هجومی قایق‌های تندروی ایران جواب داده

در بخش دیگر این گزارش آمده است: در پایش و حمله گسترده اخیر نیروی دریایی ایران به کشتی «مایرسک تیگریس» در یکی از بنادر ایران که احتمالا لارک بود، نیروی دریایی آمریکا با وجود اعزام یک ناوشکن و چند هواپیمای تجسسی تنها نظاره گره اوضاع بوده و پنتاگون نیز در مقام توجیه گفت که هیچ تبعه آمریکایی در کشتی مذکور نبوده است.

آبزرور مدعی شد؛ باید همه چیز را به طور عمقی‌تر مشاهده کرد. این رویدادها در حالی انجام می‌شوند که ایران به حمایت خود از حوثی های یمنی ادامه می‌دهد. در این میان بندری مهم در شهر عدن یمن و در خلیج عدن وجود دارد که دیگر مکان آبراه مهم برای نفت جهان است. اگر حوثی‌ها و ایران از طریق نبرد نیابتی، بر این بخش تسلط پیدا کنند، آن‌گاه آن‌ها بر خلیج عدن استیلا خواهند یافت. این خلیج نیز در دهانه منتهی به آبراه سوئز است و بخش عمده‌ای از گاز مورد نیاز اروپا از این منطقه عبور می‌کند حال اگر ایران قادر به کنترل تنگه هرمز و عدن باشد، بر بخش گسترده‌ای از نفت جهان تسلط خواهند یافت.

*بتل فیلد ایران در عرصه واقعی

آبزرور در خاتمه نوشت: باید گفت که ایران در حال بازی‌های کودکانه نیست بلکه بازی بتل‌فیلد را در عرصه واقعی به اجرا گذاشته است. ایران در حالی سرگرم اجرای نمایش و اقدام‌های خود است ‌که آمریکا تنها در حال واکنش‌ نشان دادن به اقدام‌های ایران است و شما هرگز با واکنش نشان دادن برنده بازی نخواهید شد.
نظرات بینندگان