کد خبر: ۶۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
گفت‌وگو با شاکی کشتی‌ «مرسک تایگریس»:

جزئیاتی جدید از علت توقیف کشتی با پرچم جزایر مارشال

درحالی‌که اخبار گوناگونی پیرامون توقیف کشتی «مرسک تایگریس/ MV Maersk Tigris» در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد و تحلیل‌های متعددی راجع به آن به گوش رسید، اما یک نفر حرف‌های دیگری در این باره می‌زند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، «کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس توقیف شد»، این خبر سرآغاز ماجرایی بود که امروز پنجمین روز خود را سپری می‌کند.

اخبار گوناگونی پیرامون این خبر در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد و تحلیل‌های متعددی راجع به آن به گوش رسید. برخی آن را به مذاکرات ربط دادند و برخی دیگر آن را زهر چشم از آمریکا دانستند و عده‌ای نیز این توقیف را مرتبط با مسائل یمن می‌دانند، اما یک نفر حرف‌های دیگری در این باره می‌زند.

می‌گوید توقیف «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» کاملاً مسئله‌ای حقوقی است و ربطی به سیاست ندارد... تاکید می‌کند فرقی نمی‌کند مالک این کشتی چه کسی باشد در هر صورت این کشتی توقیف می‌شد چراکه حقی را تضییع کرده است.

«حمید رضا جهانیان مدیرعامل شرکت پارس طلاییه» همین فرد است... وی در ابتدا تمایلی برای مصاحبه ندارد، می‌گوید ممکن است اسمش در رسانه‌ها بیاید و برایش مزاحمت‌هایی ایجاد شود اما وقتی با اصرار ما برای بیان حقیقت ماجرا روبرو می‌شود آرام آرام شروع به شفاف‌سازی می‌کند و از برخی زوایای علت توقیف کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» می‌گوید.

وی اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد ادعاهای سیاسی پیرامون توقیف کشتی «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» صحت ندارد و حقوقی بودن توقیف را اثبات می‌کند...

جهانیان از سپاه هم تقدیر می‌کند و معتقد است نیروهای نظامی ایرانی ابهت خاصی دارند که همین باعث شده دشمن جرات حمله به ایران نداشته باشد.

وی در این گفت‌وگو  اظهار داشت: بر اساس شکایتی که ما از شرکت «مرسک‌لاین» داشتیم روز هشتم اردیبهشت ماه سال جاری کشتی باری «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» با پرچم جزایر مارشال ـ که تحت حاکمیت آمریکاست و متعلق به خطوط کشتیرانی مرسک (MAERSK ) براساس حکم دادگاه حقوقی تهران توقیف و به لنگرگاه بندر شهید باهنر در بندرعباس منتقل و متوقف شد.

جهانیان با بیان اینکه این کشتی پیش از هدایت به سمت لنگرگاه بر روی شبکه بیسیم از ناو و جنگنده‌های آمریکایی درخواست کمک کرده بوده تصریح کرد: با وجود اینکه کشتی باری «مرسک تایگریس / MV Maersk Tigris» از ناو آمریکایی که در نزدیکی تنگه هرمز بود درخواست کمک کرده بود و یکی از ناوها و همچنین جنگنده‌های آمریکایی به سمت کشتی مذکور حرکت کرده بودند، خوشبختانه با اقتدار تیم عملیاتی نیروی دریایی کشورمان به سمت لنگرگاه بندر شهید باهنر در بندرعباس منتقل و متوقف شد.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه همچنین ضمن اشاره به بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی گفت که همانطور که در بیانیه مذکور آمده است حکم توقیف کشتی مذکور در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و داخلی صادر شده و از سوی نیروهای عملیاتی اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی به دنبال بهره‌برداری سیاسی از این موضوع هستند که حقیقت امر خسارتی است که شرکت «مرسک‌لاین» به ما وارد کرده است.

حمید رضا جهانیان ادامه داد: برخلاف برخی اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه توقیف کشتی «مرسک» در آب‌های بین‌المللی صورت گرفته است این کشتی در آب‌های ایران توقیف شده است.

وی با اشاره به موضوع فعالیت شرکت خود اظهار داشت: شرکت فرآورده‌های نفتی پارس طلائیه (سهامی خاص) در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، جنوب شرقی آسیا اعم از چین، هند،بنگلادش، کویت،امارات،قطر،تایلند و اروپا فعالیت دارد و تاکنون توانسته بیش از هزاران کانتینر به این کشورها از طریق خطوط کشتیرانی‌های مختلف از جمله شرکت «مرسک‌لاین» صادرات انجام دهد.

جهانیان در ادامه به تشریح تاریخچه اختلاف شرکت خود با «مرسک‌لاین» پرداخت و گفت: متاسفانه در سال1382 تعدادی از کانتینرهای ارسال شده شرکت پارس طلاییه که از طریق شرکت «مرسک‌لاین» به بندر «جبل علی» حمل شده بود، به مشتری تحویل نشد و از اینجا ما با «مرسک‌لاین» به اختلاف برخوردیم.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه تصریح کرد: «مرسک‌لاین» چون با نمایندگی خود در ایران دچار اختلاف شده بود از تحویل کالای حمل شده به مشتری شرکت متبوع امتناع کرد و تلاش‌ها و پیگیری‌های ما در این زمینه بی‌پاسخ و بی‌نتیجه ماند.

جهانیان ادامه داد: ‌نکته جالب اینجاست که شرکت «مرسک‌لاین» جهت دریافت حق توقف و دموراژ کانتینرها در بندر «جبل علی» بر علیه ما در محاکم قضائی ایران اقامه دعوی کرد و دستگاه قضائی ایران نیز در پرونده مذکور شرکت پارس طلائیه را در مقابل شرکت «مرسک‌لاین» محکوم به پرداخت خسارات کرد و تمامی حقوق آن شرکت از طریق شرکت پارس طلائیه و با اجرائیات دستگاه قضائی پرداخت کردیم.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه گفت:‌خسارات وارده از جانب شرکت «مرسک‌لاین» قابل کارشناسی نیست چراکه اهم خسارات وارده پنهان و قابلیت ارائه اسناد ندارد.

وی با بیان اینکه مبلغ خسارت قریب به 10 میلیون دلار تخمین زده می‌شود اظهار داشت: وقتی دیدیم حقمان از طرف شرکت «مرسک‌لاین» تضییع شده خود را محق دیدم که مطالباتمان را از طریق طرح دعوای حقوقی استرداد کالای حمل شده و مطالبه  کلیه  خسارت‌های مربوط با مراجعه به دادگاه‌های حقوقی ایران - که قبلاً شرکت «مرسک‌لاین» با مراجعه به دادگاه ایران در واقع علاوه بر وجود صلاحیت قضائی در رسیدگی به این اختلاف، به آن تأکید و صحه گذارده بود - دانستیم.

وی اظهار داشت: به این ترتیب در دادگاه لازم طرح و اقامه دعوی کردیم و پیگیری‌های حقوقی چندین ساله و کارشناسی ‌های متعدد و مختلف در زمینه گمرک، حسابداری، بازرگانی، کشتیرانی و ارائه نظریات تکمیلی از سوی کارشناسان ذیصلاح و هیأت‌های کارشناسی، در نهایت حکم به نفع صادر شد.


مخاطبین گرامی میتوانند مشروح کامل این گفتگو را از اینجا مطالعه کنند
نظرات بینندگان