کد خبر: ۶۹۰۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
شصت و ششمین معجون وبلاگی شیرازه؛

ویژگی های یک معلم خوب از نگاه دانش آموزان/ چشم ها را باید شست، یمن را جور دیگر باید دید

در شصت و ششمین قسمت از معجون وبلاگی، منتخبی از مطالب وبلاگ نویسان فارس در موضوعاتی از قبیل «کمال گذشت هم می خواهد»، «شکایت ناتمام مرغ سحر از روزگار» و موضوعات دیگر منتشر شده است.
شیــــــرازه: وب نویسان فعالی در سراسر استان فارس هستند که وبلاگ های آن ها از سطح بالایی برخوردار است. محتواهای خواندنی این وبلاگ ها گرچه مشتری خاص خود را دارد اما به منظور معرفی هر چه بیشتر، شیـــرازه در نظر دارد به صورت هفتگی گزیده بهترین های وبلاگی را در قالب «معجـــون وبلاگی» تقدیم شما خوانندگان گرامی نماید.

یقیناً مطالب بسیاری زیادی در فضای وبلاگی کشور وجود دارد که شایسته بهترین ها هستند، لذا گلچین این مطالب به معنای نادیده گرفتن زحمات دیگر وبلاگ ها نمی‌باشد. بر این اساس تمامی وبلاگ نویسان عزیزی که مایلند مطالب آنان منتشر شود می توانند به منظور معرفی وبلاگ خود، مطالب تولیدی خود را از طریق ارسال نظر در زیر همین مطلب یا از بخش ارتباط با ما ارسال نمایند.

وبلاگ مهندسین فارس نوشت: کمال گذشت هم می خواهد

مهندس خلاق در آغازین پست خود نوشت؛

کمال گذشت هم می خواهد

همیشه نباید برای رسیدن به کمال، چیزی را به دست آورد. گاه گذشتن از چیزهایی که داریم، راه کمال را پیش روی ما می گشاید. درست مانند سدیم که تا از آخرین الکترون لایه‌ی ظرفیتش نگذرد به آرایش الکترونی کامل دست نمی یابد.


کلام فارس نوشت: ویژگی های یک معلم و دانش آموز خوب از نگاه دانش آموزان فارسی

علم و دانش‌آموز، دو رکن اساسی آموزش و پرورش هستند. آموزش و تدریس، کاری بسیار ظریف و حساس است و هر کسی که سواد یا معلوماتی در زمینه خاصی کسب کرده است، نمی‌تواند معلم موفقی باشد. پس معلم شایسته، کسی نیست که در یک دبستان یا دبیرستان تدریس می‌کند، بلکه می‌تواند هر فرد واجد شرایطی باشد که در حوزه تربیتی فعالیت کرده و می‌خواهد در کار تدریس و فن آموختن، موفقیت به دست آورد.

یکی از ضرورت های انکار نشدنی در پیشرفت هر شخص وجود معلم و مدرس خوب است. بی شک معلم از جمله افرادی است که بیشترین تاثیر را در انتخاب راه و روش زندگی هر فرد دارا می باشد. فردی که با وجود مشقت های بسیار در زندگی شخصی خود و با وجود تمام کاستی ها و کمبود تجهیزات مراکز آموزشی تمام تلاش خود را در خصوص تربیت و آموزش دانش آموز به کار می برد و در این خصوص از هیچ تلاشی دریغ نمی نماید.

images

لازمه موفقیت در هر کاری داشتن ویژگی های متناسب با آن است در خصوص شغل معلمی نیز یک سری ویژگی های فردی و اجتماعی لازم است مرجع وبلاگ نویسان فرهنگیان فارس در آستانه فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم در خصوص ویژگی های یک معلم و دانش آموز خوب با دانش آموزانبه گفتگو نشسته است. در ادامه نظر چند تن از دانش آموزان دختر پایه هفتم و هشتم را در این خصوص می خوانیم.

زهرا دانش آموز پایه هشتم که خود دانش آموزی مودب و با روحیه ای آرام است می گوید؛ از نظر من یک دانش اموز خوب دانش آموزی است که نه تنها در درس بلکه در اخلاق نیز موفق باشد، حتی اگر در درس خیلی موفق نبود در شخصیت و رفتار یک دانش آموز نمونه باشد.

یک معلم موفق از نظر من معلمی است که علاوه بر اینکه در درس سخت گیر باشد در عین حال کلاس شادی نیز داشته باشد و اینگونه نباشد که از اول زنگ تا آخر تنها درس بدهد و بچه ها سکوت کنند.

از نگاه سحر که از دانش آموزان منضبط کلاس هشتم است، یک دانش آموز خوب باید در کارهایش نظم و برنامه ریزی داشته باشد به پدر و مادر و معلم هایش احترام بگذارد، هدف داشته باشد و در انتخاب دوست هایش دقت کند.

یک معلم خوب اگر مشکلی خارج از مدرسه دارد نباید با ناراحتی به کلاس بیاید و اصلا به روی خود نیاورد. به نظر دانش آموزان توجه کند بین هیچ کدام از آن ها فرق نگذارد و از همه مهم تر برنامه ریزی داشته باشد به قوانین مدرسه پایبند باشد مثلا سروقت به مدرسه و یا سرکلاس بیاید.

 یک معلم خوب هیچ گاه از تنبیه بدنی یا تمسخر دانش آموز برای تربیت او استفاده نمی کند

 فاطمه که به گفته معلمش از دانش آموزان فعال و پرتلاش پایه هشتم است می گوید: دانش آموز خوب دانش آموزی منظم، فعال، درس خوان و مهربان است دانش آموزی که فقط خودش را مهم نداند برای دیگران هم ارزش قائل باشد و خود را بالاتر از دیگران نبیند اگر درسی را بهتر از بقیه یاد گرفته بود برای بقیه نیز توضیح دهد و نگذارد حسادت بر او غلبه کند.

یک معلم خوب باید درک بسیار بالایی داشته باشد و خوش اخلاق، مهربان و گاهی بسیار جدی است تا دانش آموزان از مهربانی بیش از اندازه او سوء استفاده نکنند و درس را جدی بگیرند. یک معلم خوب طوری به دانش آموزان درس می دهد که برای آنها خسته کننده نباشد و خود نیز هیچ گاه طوری رفتار نمی کند که انگار به یکی از دانش آموزان بیشتر از بقیه توجه می کند او به دانش آموزان به چشم فرزند خود نگاه می کند و هیچ گاه از تنبیه بدنی یا تمسخر دانش آموز برای تربیت او استفاده نمی کند.

 روز معلم امسال شیراز

زهرا نیز یکی دیگر از دانش آموزان زرنگ و درس خوان کلاس هشتم است که می گوید: به نظر من دانش آموز خوب کسی است که قدر موقعیت های خود را بداند و طوری درس بخواند که برایش ای کاشی وجود نداشته باشد به گفته ها و توصیه های معلم خوب گوش دهد. فعالیت های خارج از درس نیز در مدرسه انجام دهد و صد البته درس خود را بخوبی بخواند.

در مورد معلم خوب، اول این که همه معلمان خوب اند اما معلمی برتر است که طوری درس بدهد و طوری در مورد درس صحبت کند که اشتیاق دانش آموز برای درس خواندن زیاد شود و علاوه بر درس در مورد مسائل خارج از درس نیز کمی صحبت کند و خوش اخلاقی نیز یکی از ملاک های معلم خوب است.

 دانش آموز خوب باید پروانه باشد که از داشتن یک معلم خوب به خود ببالد

فاطمه جزء دانش آموزان ممتاز و برتر پایه هفتم است که در پاسخ به سوال ما این چنین می گوید: شاید برایتان جالب باشد که بگوییم به نظر من دانش آموز خوب باید کمی خندان و شوخ طبع باشد البته به اندازه. دانش آموز خوب باید پروانه باشد که از داشتن یک معلم خوب به خود ببالد. دانش آموز خوب دانش اموزی است که حتی اگر معلم عصبانیتش را سر او خالی کرد با ادب و با لحن آرام با او صحبت کند به حرف های او گوش دهد او را مادر خوب خود بداند. دانش آموز خوب دانش اموزی است که بعد از گذشت سال ها نیز معلم خود را فراموش نکند و همیشه قدردان زحمات او باشد و در هر حال درس خود را بخواند.

معلم خوب به نظر من همه معلمان خوب هستند ولی درک دانش آموز در ناراحتی ها اونها را بهتر می کند.

لیلا از آن دسته دانش آموزان باهوش و مودب و دوست داشتنی است که در پایه هفتم تحصیل می کند در پاسخ به سوال ما این چنین گفت: دانش آموز خوب باید قدر معلم خود را بداند و زحمت های او را هدر ندهد یعنی وقتی معلم زحمت می کشد و درس می دهد دانش آموز هم باید تمام تلاشش را کند تا درسش بهتر شود و این طوری زحمات معلم هم هدر نمی دهد.

معلم خوب باید طوری درس دهد که دانش آموز متوجه شود و یاد بگیرد و با دانش آموزان رفتاری خوب و محبت آمیز داشته باشد.

 یک معلم خوب نه تنها برای حقوق ماهانه و خرج زندگی بلکه برای تعلیم دانش آموزان و در راه خدا تلاش کند

فاطمه که در پایه هفتم مشغول به تحصیل است و در نگاه من بسیار ساکت و مودب می نمود این چنین اظهار نظر می کند: از نظر من یک دانش آموز خوب کسی است که قدردان معلمش باشد خوب درس بخواند که محبت های معلمش رو جبران کند.

 یک معلم با ویژگی های مثبت معلمی باید در کارش سخت گیر باشد و نه تنها برای حقوق ماهانه و خرج زندگی بلکه برای تعلیم دانش آموزان و در راه خدا تلاش کند.

فاطمه از دانش آموزان پرجنب و جوش ، سرزنده و شاداب کلاس هفتم است که در این خصوص اینگونه نظرش را بیان می کند: به نظر من یکی ویژگی های دانش آموز خوب این است که باید در کارهایش نظم و انظباط داشته باشد.

یک معلم خوب باید صبور باشد و ضمن احترام به حقوق دانش آموز با مهربانی با دانش آموز صحبت کند. خوش اخلاق باشد و تنبیه بدنی انجام ندهد.

یک معلم خوب باید با ظاهر مناسب در مدرسه و با حجاب و با ایمان باشد تا دانش آموزان از او الگو بگیرند

فاطمه از دانش آموزان پرتلاش و فعال کلاس هفتم است که در این باره می گوید:  یک دانش آموز خوب باید درس خوان، با ادب و مرتب باشد و به معلم خود احترام بگذارد.

یک معلم خوب باید خوش اخلاق باشد و بین دانش اموزان فرقی نگذارد و بخشش زیادی هم نداشته باشد هر کسی حق خودش را بگیرد و زیاد زیاد هم خوش اخلاق نباشد بلکه جذبه دار باشد تا دانش آموزان از او سوء استفاده نکنند معلم باید با ظاهر مناسب مدرسه و با حجاب و با ایمان باشد تا دانش آموزان از او الگو بگیرند.

فائزه دانش آموز پایه هفتم، که بسیار آرام و متین و باوقار است نظر خود را در این باره اینچنین بیان می کند: به نظر من یک دانش آموز خوب باید مودب و منظم باشد باید در هر صورت به حرف معلمش عمل کند و در همه مواقع به خوبی درس بخواند و معلم خود را الگویی برای خود قرار دهد با هم کلاسی هایش ابراز دوستی و صحبت کند و درغم و شادی خود را با اعضای کلاس هم درد بداند و به دانش آموزانی که در درس ضعیف هستند کمک کند.

خصوصیات یک معلم خوب از نظر من این است که به موقع سر کلاس حاضر شود در هنگام درس دادن خارج از بحث کلاس نشود و در همه صورت دانش آموزان را درک کند و برای آنها احترام قائل باشد.

و در آخر اظهار نظر یک معلم با سابقه ۲۸ سال خدمت را در خصوص ویژگی های یک معلم موفق و همچنین یک دانش آموز موفق را می خوانیم.

معلم باید به کار خود علاقه مند باشد، صبور باشد، اهل مطالعه باشد، الگو باشد،ب اطنی صادق و ظاهری آراسته داشته باشد و اگر فعالیتهای دیگری هم دارد هیچکدام را برکار اصلی خود یعنی معلمی ترجیح ندهد. دانش آموز هم باید قدر دان معلم باشد و از فرصت حضور او حداکثر استفاده را ببرد و به او احترام بگذارد.

وبلاگ آسمانیان نوشت : شکایت ناتمام مرغ سحر از روزگار

مرغ سحر، شاعر طنزپرداز سروستانی سال جدید را با شکایت و گلایه از روزگار خویش آغاز کرده و انگار این گله و شکایت پایانی ندارد.

او در جدید ترین اثر خویش از فریبکاری روزگار  و مردمش تا حاملگی دائم گربه همسایه و جیب خالی خودش و شکم سیر از ما بهترون شکایت مفصل کرده است.

23924_q5gfh61O

هر جای دنیا بری، حیله و تزویره کاکا

عشق و مهر و ادب و خنده، بی تاثیر کاکا

زندگی بدجوری پا کرده تو پای من و تو

نکنه اونم دیگه از من و تو، سیره کاکا

اگه عاشق نمی شی، قند تو دلت آب نمیشه

چه کارِ دلت داری؟ طفلی بی تقصیره کاکا

دیگه دل نا نداره عاشق این و اون بشه

عاشقی هم این روزا، مالِ شکم سیره کاکا

بنازم گربه ی همسایه همیشه پا به ماست

بزنم به تخته باز، تو کار تکثیره کاکا

بس که گوشت و استخون خورده شده قد خودم

کپشو وا می کنه، فکر می کنه شیره کاکا

اگه دست کردی تو جیبت یه صدایی شنیدی

این صدای تهِ دیگ خوردنِ کفگیره کاکا

بذا قطعنامه پنج و یک ، یه جایی برسه

همیطو پول توی جیبمون سرازیره کاکا

عید نوروز اومد و یه چشم بهم زدن گروخت

نمی دونم که چرا زود میا، زود میره کاکا

روز مادر شد و یک سر به مامان جون نزدی

دو تا گل بخر ببر، یک کمی دلگیره کاکا

اگه از سکته و سرطان و اِچ آی وی، نمیرم

موتور و پراید یه روز، جونم و میگیره کاکا

خیلی با این دل صاب مرده ی ما بازی نکن

یهویی وای میسه این دل، تازه تعمیره کاکا

هر کسی سر به سر کاکام بذاره می دونه

تا غروب، سرش زیر ساتور و شمشیره کاکا

این روزا به هر کسی سلام کنی، داد می زنه

هر که با عکس خودش هم، کاکا درگیره کاکا

چند روزه مرغ سحر به خونمون سر نزده

نکنه دلش تو باغ بغلی گیره کاکا؟

وبلاگ گردان سایبری نوشت: شور و شوق معتکفین را در شبکه اجتماعی منتقل کنیم

همزمان با نزدیک شدن به ایام پر شور و شوق و خاطره انگیز اعتکاف و با توجه به رشد روز افزون فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی، امسال همزمان با ایام برگزاری اعتکاف در سراسر کشور بر آن شدیم تا با ترویج هشتگ #من_معتکفم در شبکه های اجتماعی شور و شوق معتکفین را به شبکه های اجتماعی منتقل کنیم…

انجوی شیراز

از کاربران گرامی دعوت می شود، تصاویر، صوت و فیلم و متونی که مرتبط با اعتکاف در شبکه های اجتماعی درج می نمایند را با هشتگ # من_معتکفم فراگیر نمایند.

رجب فارس

وبلاگ آسمانیان نوشت: آلایش و پالایش از دوران کودکی تا…

ف نیکبخت/ کودک که هستیم با شوقی وصف نشدنی پا به پای آموزگار وضو میگرفتیم و سریع خود را به صف نماز جماعت می رسانیم و گاهی برای این که چه کسی در صف اول بایستد با هم بحث می کردیم،شاد و آرام  نماز میخواندیم و به صحبتهای امام جماعت به دقت گوش می دادیم…

 

بزرگتر شدیم و فکرمان مشغول تر شاید زمانه عوض شد و ما هم عوض شدیم تغییری بد و غیر منطقی،غرق در زرق و برق های کاذب و لهو و لعب و دنیوی،این بار آموزگار ما را سر کلاس به نماز جماعت دعوت میکرد،بچه ها وضو بگیریم و نماز بخوانیم

گاهی میخواندیم و گاهی به هر بهانه ای خود را به کاری بیهوده سرگرم کردیم و اکنون در دبیرستان درس میخوانیم بزرگ شده ایم احساس میکنیم جهان در مشت ماست و ما هستیم که برای زندگیمان،درسمان و هدفمان تصمیم میگیریم  دریغ از این عمر گذران…

صدای اذان می آید اما متاسفانه فرقی نمیکند الان چه وقتی از روز و شب است من سرگرم صحبت با دوستانم هستم از مدل موبایل و لپ تاپ و لباس و کیف و کفش صحبت میکنیم خیلی هم برایمان دلنشین است اذان اقامه شد صفوف نماز را که نگاه میکنم آه میکشم حالا دیگر حتی با بچه ها هم با احترام در مورد شرکت در نماز جماعت صحبت میکنیم درصد کمی واکنش مثبت نشان میدهند

 

خدای من به کجا رسیده ام کو آن همه شور و نشاط معنوی و عاشقانه کودکی چرا از تو دور شده ام،این دوری صدا به کجا میرود،بادی به هر جهت شده ام که دیگر برایم فرقی نمیکند چه زمانی از شبانه روز است.

کاش برای این عشق ورزی معنوی مخلوق با خالق بیشتر و دقیق تر بیندیشیم

خدایا راهی به من نشان بده مرا به خودت متصل گردان تنهاترین خوبم مرا دریاب محتاجت هستم با نماز باشیم همه چیز از آن ماست بی نماز شویم همه ی زندگیمان را از دست داده ایم.

وبلاگ علی اکبری نوشت: چشم ها را باید شست و یمن را، جور دیگر باید دید

دو قدم دلهره دارم، دو قدم راهی نیست از یمن تا ایران

من دلم غمگین است،گونه ام بارانیست همچو چتر باران

هر کجا هستم باشم، سر زمین مال من است

هسته ای ،پیشرفت، این زمین مال من است

 

چه اهمیت دارد گاه اگر می کنند تحریمت؟

من نمی دانم چرا برخی گویند: آمریکا زیباست

و نمی دانم که چرا ظلم در این دنیاست؟

این یمن باز چه کم از همه دنیا دارد؟

چشم ها را باید شست و یمن را، جور دیگر باید دید

اسحله باید برداشت،به دفاع باید برخواست،این دفاع دین من است

فکر را، خاطره را، زیر باران باید برد با همه مردم شهر زیر باران باید رفت

عشق را زیر باران باید جست، زیر باران گلوله

زیر باران باید دفاع کرد، حرف زد،حق گفت

این همان حق من است، آنچه آموخته ام

حق دین ،حق دفاع،حق آن ملت مظلوم که پی در پی هم می میرند

به دفاع بر خیزیم که یمن مظلوم است…

زندگی آب تنی کردن در حوضچه "اکنون” است

رخت را برکنیم

به دفاع بر خیزیم که یمن مظلوم است…

وبلاگ پاتوق وبلاگ نویسان برتر مرودشت نوشت :عشق به اسلام ما را از اسارت نجات می دهد

وصیت نامه شهدا

باشگاه وبلاگ نویسان فارس نوشت: روایتی از بزرگترین اعتکاف جوانان شیراز

ایام البیض در روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه رجب در سراسر ایران برگزاری می شود . آنچه که اعتکاف شیراز را از سایر اعتکاف ها متمایز می کند حضور جوانان فارسی در مراسم اعتکاف است که به بزرگترین اعتکاف جوانان کشور شناخته می شود. در این مراسم علاوه بر اجرای اعمال و احکام اعتکاف برنامه‎هایی متنوعی برای همه سنین در قالب گردان های سایبری،شهدا، عقیدتی، تربیتی و تشکل های دانشجویی و عدالتخواهی  و سخنرانی مذهبی برگزار می‎شود.

 اولین روز از این مراسم با سخنرانی حجت السلام روحانی و مناجات حاج مهدی سلحشور آغاز شد و در ادامه برنامه های متفاوتی در غرفه های گردان های کانون رهپویان وصال برگزار گردید.

سخنرانی آیت الله ایمانی  نماینده ولی فقیه در شیراز

سخنرانی آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در شیراز

ایمانی اعتکاف 94

فراخوان اعتکاف من و خدا توسط باشگاه وبلاگ نویسان

فراخوان اعتکاف من و خدا توسط باشگاه وبلاگ نویسان

اعتکاف به سبک علمی…

اعتکاف فارس

اعتکاف

اعتکاف فارس

بسته بندی خرما توسط معتکفین برای افطار

 سته بندی خرما توسط معتکفین برای افطار

آشنایی با اتفاقات بین الملل در تشکل دانشجویی

آشنایی با اتفاقات بین الملل در تشکل دانشجویی

نقد فیلم توسط مهندس غفاری

نقد فیلم توسط مهندس غفاری

سخنرانی دکتر رائفی پور در مورد پشت پرده آل سعود

سخنرانی دکتر رائفی پور در مورد پشت پرده آل سعود

وبلاگ بهار نارنج نوشت: گفتگو با معلم و شاعر موفق شیرازی

به مناسبت فرا رسیدن هفته معلم به سراغ یکی از معلمان موفق و شاعر شیرازی با سابقه ۲۸ سال تدریس رفته و گفتگویی با ایشان انجام داده است که در ادامه می توانید متن کامل این مصاحبه را مشاهده کنید.

یبسسیسیس

با سلام و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم لطفاً خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید.

باسلام و تشکر از بذل محبتی که فرمودید عبدالحمید روحانی هستم متولد ۱۳۴۵درشیراز که تا پایان مقطع کارشناسی در شیراز و خانه پدری زندگی کردم و با استخدام در آموزش وپرورش به شهرستان کوار آمده و پس از تشکیل زندگی در همانجا ماندگار و به فعالیتهای فرهنگی واجتماعی مشغول شدم اگر چه عضویت در شورای بخش و مسئولیت شورای حل اختلاف شهر کوار راهم در کارنامه ام دارم اما عمده فعالیت و علاقه اینجانب در زمینه کارهای فرهنگی بوده و هم اکنون نیز دبیر انجمن ادبی شهرستان کوار می باشم.

در چه سالی وارد مجموعه آموزش و پرورش شدید و در حال حاضر در کدام بخش مشغول بکار هستید؟

درسال ۱۳۶۸بطور رسمی کار خود را آغاز و هم اکنون در بیست وهشتمین سال خدمتم معاون پرورشی دبیرستان باقرالعلوم کوار هستم.

دلیل شما برای انتخاب شغل معلمی چه بود؟ آیا فکر می‌کردید یک روز معلم شوید؟

دلیل بنده علاقه ای که به کارتعلیم و تربیت داشتم به ویژه درامور پرورشی که متناسب با استعدادهایم بود وچون اعضای خانواده ما به جز یک نفر همگی فرهنگی بودند بله این پیش بینی را داشتم و اگر زمان هم برگردد بازهم شغل فرهنگی را انتخاب خواهم کرد.

از سابقه تدریس خود بگویید؟بهترین خاطره‌ای که در دوران تدریس داشته‌اید، چه بوده است؟

چون در مدت ۲۸سال خدمتم از تدریس دور نبودم می توان بگویم ۲۸سال سابقه تدریس دارم و بهترین خاطره دوران تدریسم یکی سال اول خدمتم بود که ۲۳سال بیشتر نداشتم و اختلاف سن بنده با بعضی دانش آموزانم که۱۵ ساله بودند فقط ۸سال بود و دیگری امسال که بعضی از شاگردانم با هم همکار هستیم.

نظر شما درباره‌ی دادن هدیه از طرف شاگردان به معلمان چیست؟

به نظر بنده بهترین هدیه ی دانش آموز به معلم همان تلاش اوست که زحمات معلم را به ثمر می نشاند. بنده هیچگاه با هدیه ی مادی به معلم موافق نبودم زیرا اولا عده ای از دانش آموزان که وضع مناسبی ندارند از قافله عقب افتاده احساس سرشکستگی می کنند وثانیا طبع بالای معلم اجازه نمی دهد خود را مدیون هدیه ای کند که تاثیر زیادی در زندگی او ندارد. بهترین هدیه برای من وقتی است که دکتر یا مهندسی من را صدا بزند و بگوید من شاگرد شما بودم.

به کدامیک از معلمان دوران تحصیل تان علاقه‌مند بوده‌اید؟ ایشان چه خصوصیاتی داشتند؟

تمام معلمین بنده خوب بودند اما برای نمونه میتوانم از آقای اشتیاقی دبیر دوران راهنماییم نام ببرم که بازنشسته هستند وخصوصیت ایشان اینکه هر مطلبی را که می خواستند به ما یاد دهند خاطره وداستانی برای آن ذکر می کردند، ایشان دبیر ادبیات فارسی واصالتا نی ریزی بودند سال گذشته بطور اتفاقی در مسجد کوی زهرا ایشان رادیدم وعرض ادب کردم.

به نظر شما، یک معلم و یک دانش آموز خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

معلم باید به کار خود علاقه مند باشد، صبور باشد، اهل مطالعه باشد، الگو باشد، باطنی صادق وظاهری آراسته داشته باشد و اگر فعالیتهای دیگری هم دارد هیچکدام را برکار اصلی خود یعنی معلمی ترجیح ندهد ودانش آموز هم باید قدر دان معلم باشد واز فرصت حضور او حداکثر استفاده راببرد وبه او احترام بگذارد.

از اهمیت حضور در فضای مجازی بگویید؟ از چه زمان احساس کردید که باید بعنوان یک فرهنگی در این عرصه حضور فعال داشته باشید؟

امروز بسیاری از آموخته های ما از طریق فضای مجازی اتفاق می افتد و فرصتهای زیادی از مردم وخصوصا جوانها در قضای مجازی می گذرد و دشمن هم این را فهمیده وخوراک خود را از همین طریق به میدان می آورد البته بنده در گذشته نیز فضای مجازی را دنبال می کردم اما حضور خودم به سال ۱۳۸۸ برمی گردد که با توجه به حساسیت آن سال نظرات و اشعار خود را وارد فضای مجازی می نمودم و هر ماه بر حجم آن افزوده می شد از اولین پایگاههایی که در خصوص انتشار اشعار اینجانب همکاری نمودند پایگاههای خبری و تحلیلی بهار کوار،کوار نیوز بود که همگی در حوزه کوار بود و بعد از آن پایگاههای استانی همچون شیرازه و کلام فارس نیز در خدمتشان بوده ایم.

بیشترین اشعاری که از شما در سایت ها منتشر شده در چه حوزه‌ای است؟

اشعار اینجانب بیشتر مناسبتی هستند یعنی به موضوع روز ارتباط دارند وبیشتر اجتماعی هستند واز این جهت اشعار طنز با عناوین سبد کالا و یارانه نگیرید در بین آنها دیده می شوند البته اشعار دینی هم دارم که عرض ارادتی به معصومین علیهم السلام است.

بجز شاعری در چه زمینه ی هنری دیگری فعالیت دارید؟

البته نمی توانم آن را هنر بنامم اما در زمینه صوت قرآن و مداحی اهل بیت علیم السلام نیز بهره ی کمی دارم وگاهی نیز به عنوان مجری همایشها دعوت می شوم.

به نظر شما تعلیم سخت تر است یا تربیت؟

البته هرکدام سختی خاص خود را دارد اما تربیت فرایندی پیچیده تر است و هر دو وقتی به ثمر می رسد سختی هایش جبران می گردد

آیا در طول تدریس روزهایی بوده که حوصله درس دادن به دانش آموزان را نداشته باشید؟

چون به کارم علاقه مند بوده ام به ندرت پیش می آمده و اگر به واسطه یک اتفاق آنی فکرم مشغول بوده سعی کردم ساعت تدریسم را جابجا کنم.

دربرابر سوالات گوناگون و عجیب دانش آموزان چه برخوردی دارید؟

سوال را دقیق میشنوم اگر پاسخش را بدانم برای فعال کردن کلاس از دانش آموزان می پرسم چه کسی می تواند جواب دهد و اگر کسی نتوانست جواب می دهم و اگر کسی جواب داد تشویقش می کنم و اگر خودم نتوانستم به دانش آموزان می گویم تحقیق میکنم جواب می دهم.

آیا تاکنون از شیطنت‌های دانش‌آموزان عصبانی شده‌اید؟عکس‌العمل شما با این دانش‌آموزان چه بوده است؟

البته بنده به تقاضای کارم همیشه سرکلاس نیستم اما اگر هم عصبانی بشوم با اهرم نمره و یا محرومیت از تشویق با اوبرخورد میکنم

به نظر شما چگونه می توان یک دانش آموز ضعیف را تشویق و در او ایجاد انگیزه کرد؟

باید علت ضعف اورابررسی کرد گاهی احساس کمبود شخصیت دارد وگاهی به لحاظ فیزیولوژیکی مشکل دارد روشها فرق می کند اما بهترین تشویق دادن مسئولیت به دانش آموزاست تا احساس عزت کند.

بعنوان یک فرهنگی با تجربه آنهم در آستانه روز معلم به معلمان جوانتر و کم تجربه تر چه توصیه ایی دارید تا راهگشای انان در این مسیر خطیر باشد؟

توصیه بنده این است که در برابر شداید و سختیهای کار وکمبودها صبور باشند و هر وقت سر کلاس می روند تمام مشکلات را بیرون بگذارند و با روحیه ای شاد وارد کلاس شوند وبدانند که مشکلات هم به تدریج حل می شود و هیچگاه در حضور دانش آموزان و دیگران از معلم بودن خود ابراز پشیمانی نکنند و همیشه بدانند که یک الگو برای دانش آموزان خود هستند

خاطره ای از روز معلم؟

یکی از خاطرات خوب من مربوط به ده سال قبل میباشد که دانش آموزان تصمیم گرفتند یک روز قبل کلاس را مهیا وتزیین نموده وبا شاخه گل به معلمشان تبریک بگویند در میان دانش آموزان یک نفر غائب بود وقتی سوال کردم گفتند تصادف کرده و مجروح شده فردای آن روز که روز معلم بود به عیادتش رفتم واین لطف خدا بود.

یک بیت شعر به انتخاب خودتان برای سخن پایانی بفرمایید؟

همه را دیدم وروی تو ندیدم یک عمر           نکند آرزویم را به قیامت ببرم(اللهم عجل لولیک الفرج)

نویسنده :
باشگاه وبلاگ نویسان فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
باسلام . شعر مقام معلم را درمعرض دید هموطنان قرار دهید .باتشکر . فرهنگی