کد خبر: ۶۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
تاملی بر اظهار نظر دیروز وزیر نیرو مبنی بر انتقال آب خلیج فارس به خراسان!

آیا از خلیج فارس برای مردم فارس آبی گرم می شود؟

با توجه به هزينه‌هاي بالاي اين طرح، آيا از اين طرح براي مردم استان فارس که در فاصله 60 کیلومتری این منبع عظیم آبی، قرار دارند آبی گرم می شود یا خراسان رضوی که در فاصله 2000 کیلومتری واقع شده است؟
 به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، «آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید» ضرب المثلی که حالا برای بخش عمده ای از مردم ایران حتی کسانی که در فاصله 50 کیلومتری از آب های نیلگون خلیج فارس زندگی می کنند، آرزویی شده است.

سالیان سال است که مسئولین می خواهند از آب شور خليج همیشه فارس این منبع بي پايان، استان های مناطق مرکزی از جمله کرمان، یزد، اصفهان و فارس را سیراب کنند. نمایندگان مجلس هم با دغدغه مشکلات کم آبی و خشکسالی حوه انتخابیه خود بارها از امکان شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس سخن گفته اند.

یکی از استان های هدف این طرح اما فارس بوده و هست. استانی که روزگاری با برخورداری از منابع سرشار آبی، نان بسیاری از ایرانی ها را تامین می کرد. اوضاع و احوال فارس حالا اما بحرانی است. همگان منتظر بودند تا با سفر کاروان تدبیر و امید به این منطقه، آبی هم برای استان اول تولید گندم کشور گرم شود اما این طور نشد!

بر خلاف انتظار و درخواست های مکرر برخی نمایندگان فارس مبنی بر اولویت قرار گرفتن طرح انتقال آب خلیج فارس به فارس، رئیس جمهور آب پاکی را روی دست همگان ریخت.

پاسخ روحانی به انتقال آب خلیج فارس به فارس

حجت الاسلام روحانی در جلسه نشست خبری خود با رسانه ها به این سوال که طرح انتقال آب خلیج فارس به فارس چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟ پاسخ روشنی نداد و به این جمله بسنده کرد که «همه طرح‌های فاضلاب و همه آبیاری‌های نوین و مدرن برای صرفه‌جویی در مصرف آب است البته یک راه هم انتقال آب از دریا و یا خرید آب از کشورهای دیگر است اما طرحی که مدنظر ماست این بوده که نیروگاه‌های کوچک اتمی ۱۰۰ مگابایتی و نیروگاه‌های غیراتمی هم برق تولید کنند و هم آب شیرین کنند. البته این قیمت آب را گران می‌کند اما برای بسیاری از مصارف به صرفه است که این کار انجام دهیم، این طرح عملیاتی می‌شود اما ویژه استان فارس نیست و در کشور جزو اولویت‌ها است که از دریا آب را شیرین کنیم». این یعنی تا حداقل تا پایان دولت یازدهم خبری از انتقال آب خلیج فارس به فارس نیست.

صحبت های قابل تامل وزیر نیرو

هر چند این نوع پاسخ روحانی با توجه به اوضاع بحرانی فارس طی خشک سالی های اخیر و درخواست های مکرر مردم، قابل تامل بود، صحبت های وزیر نیرو در استان خراسان رضوی قابل تامل تر بود!

روز گذشته حمید چیت چیان در مشهد در اظهارنظری تعجب برانگیز با بیان اینکه انتقال آب از سه کشور مجاور در دستور کار است، گفت: «موضوع انتقال آب از خلیج فارس نیز به خراسان رضوی در حال پیگیری است».

به نظر می رسد، صحبت های وزیر نیرو مثل همان کلنگی باشد که احمدی نژاد برای احداث بزرگترین آب شیرین کشور در هرمزگان زد. طي سال‌هاي گذشته هرگاه رسانه‌ها پيگير طرح شيرين‌ سازي و انتقال آب خليج فارس شده اند  تنها پاسخ اين است؛ در حال مطالعه هستيم!

سیاست دولت یازدهم درباره انتقال آب خلیج فارس وعده های سرخرمن است؟

سیاست دولت راستگویان بر شيرين‌سازي گسترده آب در 2 هزار کيلومتر سواحل خليج فارس است. این را رئیس جمهور در فرودین 93 گفت. حميد چيت‌چيان، وزير نيرو هم معتقد است «بايد با استفاده از نيروگاه‌هايي که در کنار درياي عمان و خليج‌فارس موجود است يا احداث خواهد شد از بازيافت حرارت اين نيروگاه‌ها براي شيرين‌کردن آب دريا استفاده کنيم.

رئیس جمهور در جدیدترین اظهارنظر خود در این باره در شیراز گفت «طرحی که مدنظر ماست این بوده که نیروگاه‌های کوچک اتمی ۱۰۰ مگابایتی و نیروگاه‌های غیراتمی هم برق تولید کنند و هم آب شیرین کنند».

اما در روز دوم اسفندماه سال 93 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از آغاز مطالعات طرح انتقال آب از سواحل خلیج فارس به فلات مرکزی ایران خبر داد و گفت: این طرح ۱۶ استان و جمعیتی بالغ بر ۴۶ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرعامل سازمان آب منطقه ای فارس هم در واپسین روزهای سال گذشته به خبرگزاری ایرنا گفت: «مجوزهای لازم برای انتقال آب خلیج فارس به شهرستان لامرد و لار در جنوب این استان صادر شده و در این زمینه سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده و موافقت های اولیه نیز انجام شده و امید است در سال جدید این موضوع عملیاتی شود.» که تاکنون اتفاقی نیفتاده است. شاهد مدعا هم این که نمایندگان استان خواستار در اولویت قرار گرفتن این طرح در سفر هیئت دولت به فارس شدند.

سرانجام طرح انتقال آب خليج فارس به فارس چيست؟

کارشناسان معتقدند با وجود چند ده آب شیرین کن در سواحل خلیج فارس اما اظهارات ضد و نقيض مخالفين و موافقين و نبود اراده قوی در دولتمردان برای اجرای این طرح باید با نگاه ترديد به موضوع شيرين‌سازي و انتقال آب خليج فارس به مناطق مرکزي همچون فارس نگريست.

علاوه براين با توجه به هزينه‌هاي بالاي اين طرح، آيا از اين طرح براي مردم استان فارس که در فاصله 60 کیلومتری این منبع عظیم آبی، قرار دارند آبی گرم می شود یا خراسان رضوی که در فاصله 2000 کیلومتری واقع شده است؟ یا هیچکدام. آیا این طرح هم به سرنوشت انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران دچار می شود؟ باید منتظر ماند.
نظرات بینندگان