کد خبر: ۶۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
در گفتگو با شیرازه مطرح شد

قادری: مخالف طرح استانی شدن انتخابات هستم/ احزاب قدرتمند می خواهیم

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت که با استانی شدن انتخابات مناطق محروم و کم جمعیت از داشتن نماینده محروم می شوند
شیرازه: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تشریح ایرادات و اشکالات نظام انتخابات فعلی مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: نظام انتخابات مجلس، حزبی و ائتلافی نیست و کاندیدا‌ها قبل از رای‌گیری توسط ائتلاف‌ها و احزاب پالایش نمی‌شوند.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با بیان اینکه در نظام انتخابات فعلی اثرگذاری آراء افراد مختلف با هم یکسان نیست، توضیح داد: در حوزه‌هایی که بیشتر از یک نماینده دارند، وزن رای افرادی که تک‌رأی می‌دهند و به سایر گزینه‌ها رأی نمی‌دهند از وزن رأی افرادی که از همه انتخاب‌های خود استفاده می‌کنند، بیشتر است.

وی نظام انتخاباتی فعلی را نظام صفر و یک توصیف و اظهار کرد: صفر و یکی بودن یکی از ایرادات نظام انتخاباتی فعلی است یعنی ممکن است جریان و جناحی در یک دوره از مجلس اکثریت کرسی‌ها را داشته باشد در حالی که در دور بعد این روند برعکس شود.

قادری اضافه کرد: در هر دوره هر جناح سیاسی، تشکل مذهبی و ا‌ئتلافی در هر حوزه اکثریت داشته باشد، کل کرسی‌ها را بخود اختصاص داده و اقلیت در آن دوره نماینده‌ای ندارد که این موضوع مشکلات قومی و قبیله‌ای و مذهبی را بدنبال دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح نظام انتخاباتی پیشنهادی مبنی بر استانی شدن انتخابات گفت: در این طرح، هر استان حوزه اصلی و حوزه‌های فعلی در آن استان، حوزه‌های فرعی انتخابات شناخته می‌شوند و در هر حوزه انتخاباتی اعم از اینکه تعداد کرسی‌های آن حوزه یک و یا بیشتر از یک نماینده باشد، هر رأی‌دهنده فقط به یک نفر رأی می‌دهد.

قادری با بیان اینکه کاندیدا‌ها در هر استان برای هر حوزه فرعی و یا کل استان در قالب ائتلاف و یا به‌صورت مستقل وارد انتخابات می‌شوند، اظهار کرد: سهم هر ائتلاف از تعداد نمایندگان هر استان متناسب با سهم آن ائتلاف از کل آرای ماخوذه در آن استان تعیین می‌شود.

وی با تصریح اینکه تعداد نمایندگان باقیمانده سهم هر ائتلاف در استان به ترتیب بیشترین درصد رای بدست آورده در حوزه‌های فرعی انتخاب می‌شوند، گفت: باقیمانده تعداد نمایندگان به داوطلبان مستقل و کاندیداهای باقیمانده از ائتلاف‌ها به ترتیب بیشترین رأی اختصاص داده می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مزایای نظام انتخاباتی استانی اشاره و اظهار کرد: مشکل انتخاب نماینده در مناطقی که دارای ترکیب‌های قومی، قبیله‌ای و سیاسی هستند و اقلیت با اکثریت مشکل دارد، با این نظام انتخاباتی حل می‌شود.

قادری تغییر نکردن ترکیب مجلس از یک دوره به دوره دیگر را از دیگر مزایای استانی شدن انتخابات برشمرد و گفت: با تغییر سهم هر جریان در هر دوره نسبت به دوره دیگر تعداد نمایندگان آن‌ها کم و زیاد می‌شود ولی هیچ جناح و جریان سیاسی، مذهبی و قومی از گردونه مجلس خارج نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با حضور موثر‌تر ائتلاف‌ها در انتخابات مجلس، این ائتلاف‌ها برای کسب رأی بیشتر، قبل از رأی‌گیری و معرفی کاندیدا‌ها، اقدام به پالایش کاندیدا‌ها و انتخاب افراد موثر‌تر می‌کنند.

قادری با تصریح اینکه کاندیدا‌ها به‌جای شرکت مستقل در انتخابات، تمایل به حضور در ائتلاف‌ها داشته و امکان کمک فکری به افراد وابسته به ائتلاف‌ها بیشتر از افراد مستقل است، گفت: نمایندگان در طول دوره نمایندگی وابستگی دیدگاهی و سیاسی خود را حفظ کرده و در طول دوران نمایندگی تلون سیاسی کمتری از نمایندگان مشاهده خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظام انتخابات استانی هیچ تغییری را در مکانیزم انتخابات نمایندگان حوزه‌های انتخابیه ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: نظام انتخاباتی پیشنهادی، تغییری را در محدوده جغرافیایی حوزه‌های فعلی انتخاباتی ایجاد نمی‌کند ولذا قانون انتخابات فعلی نیاز به تغییر زیاد نداشته و برای دوره بعدی هم قابل اجرا است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به معایب استانی شدن انتخابات مجلس پرداخت و گفت: اگر انتخابات استانی شود، منجر به شکل‌گیری نظام ائتلافی می‌شود و کاندیداهای مستقل شانسی برای رأی آوردن ندارند چرا که نمی‌توانند در تمام شهرستان‌های استان تبلیغات داشته باشند.

قادری با یادآوری اینکه استانی شدن انتخابات باعث شکل‌گیری نظام حزبی و ائتلافی می‌شود، گفت: در شرایطی که در کشور ما هنوز نظام حزبی شکل نگرفته است، این اقدام کار سختی است.

وی با تصریح اینکه افراد جامعه دیدگاه‌های سیاسی و اعتقادی متفاوتی با هم دارند، خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات ممکن است حساسیت‌های مذهبی، قومی و قبیله‌ای حوزه انتخاباتی را به سطح استان بکشاند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزایش هزینه‌ها را یکی دیگر از معایب استانی شدن انتخابات مجلس دانست و افزود: مناطق محروم، دورافتاده و کم‌جمعیت که در عین حال مستعد هستند، محروم‌تر می‌شوند و نماینده‌ای ندارند که از حقوق آن‌ها دفاع کند زیرا کاندیداها بیشتر به سمت مناطق پرجمعیت و مراکز استان‌ها گرایش پیدا می‌کنند که این از طرفی هم کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات در مناطق محروم را به دنبال دارد.

قادری با تصریح اینکه نظام انتخاباتی استانی که در کمیسیون مطرح شده است مخالفت‌های جدی را در پی دارد، گفت: من نیز مخالف طرح استانی شدن انتخابات هستم چراکه ممکن است بخشی از معایب نظام فعلی را برطرف کند اما ایرادات جدی ایجاد می‌کند. همچنین باتوجه به اینکه شورای نگهبان نیز بر دیدگاه گذشته خود باقی است، با این طرح مخالفت خواهد کرد.

وی در پایان پیشنهاد داد: حرکت به سمت مدل‌هایی مثل مدل ثباتی عراق و نظام انتخاباتی عراق و رفع ایرادات آن نظام می‌تواند اشکالات موجود را برطرف کند.
نظرات بینندگان