کد خبر: ۶۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
گزارش شیرازه از رسیدگی به درخواست های مردمی در سفرهای استانی دولت

مسئول مورد نظر شما در دسترس نمی‌باشد؛ سلام، 111 ... بفرمایید

این سوال همچنان مطرح است که آیا اصولا راه اندازی یک سامانه ارتباطی نیاز مردم به دیدار بی واسطه با رئیس دستگاه اجرایی را برطرف می کند؟
شیرازه: جوان فارغ‌التحصیل رشته ساخت و تولید که تا دیروز با دلی پرامید در کارگاه تراشکاری به کار مشغول بود،‌ اموز بدون دریافت هیچ حقوق و یا ثبت حداقل بیمه‌ای، به دامان خانواده بازگشته است و به زمین و زمان ناسزا می گوید.

دو سه ماهی بیشتر طول نکشید از زمانی که در یک کارگاه در کلان شهر نزدیک به زادگاهش مشغول به‌کار شد تا زمانی که فهمید صاحب‌کارش نه تنها قصد ندارد بیمه‌اش کند بلکه برای دریافت حقوق هم باید به او گفت: «زهی خیال باطل».

مادرش که درد معلولیت فرزند ارشدش سیاهی مویش را به سپیدی بدل کرده بود، دیگر تاب بیکاری و ناراحتی پسر دومش را هم نداشت، با اینکه امیدش ناامید است اما بی‌تفاوت بودن را برنمی‌تافت؛ چرا که پسرش در عمل نشان داده بود که «کاری» است و از دیگر سو براساس آنچه از گذشته در ذهن دارد، حداقل انتظارش این است که جایی پیدا می شود که حرف هایش را بزند و وزیر یا رئیس جمهوری شنونده دردهای دلش باشد.

با همین نگرش شال و کلاه می کند و به شیراز می آید تا مگر در آستانه سفر رئیس جمهور به استان بتواند به مقصود خود دست یابد.

اکنون روش عوض شده و مدیران ارشد استان معتقدند: «جایگاه رئیس جمهور و وقتش ارزشمندتر از آن است که خود شخصا به شهرها سفر کند» و چون قرار است رئیس جمهور تنها در شیراز بماند همه «بنرهای بنفش» شهر او را به یک جا راهنمایی می کنند، سامانه 111. حالا این مادر است و سامانه 111 که تازه اسمش را شنیده است!

«سامد» ارثی که از احمدی نژاد به روحانی رسید
سامانه‌ای که دی‌ماه سال 89 در دولت احمدی نژاد به بهره‌برداری رسید و با راه‌اندازی آن، مردم سراسر کشور می‌توانستند علاوه بر دیدار حضوری با رئیس جمهور، از طریق تماس با شماره 111 و به صورت اینترنتی مشکلات و موضوعات خود را با مسئولان و دولتمردان در میان بگذارند.

سامانه‌ای که از این قابلیت برخوردار است تا پس از گرفتن اطلاعات و انجام کارهای کارشناسی، نیازهای مردم را به دستگاه‌ها و وزارتخانه های مربوطه ارجاع دهد.

پاسخگویی سریع و رسیدگی مؤثر به تقاضاي مردم و احقاق حقوق آنان، به حداقل رساندن فاصلۀ زمان ثبت گزارش تا پیگیری و حصول نتیجه، مکانیزه کردن و متمرکز شدن سیستم رسیدگی به شکایات در سطوح مختلف اجرایی کشور،‌ رسیدگی به شکایات، پیشنهادها و مشکلات مردم در تمام سطوح اجرایی و ... از جمله دلایل تاکید بر استفاده و ارجاع مردم به سمت سامانه 111 است.

موارد مطرح شده اگرچه زیباست اما لذت‌بخش بودن آن، تنها به دلیل حل مسئله نیست بلکه به‌دلیل زیبایی روش حل مسئله است و آن هم دسترسی توأمان واقعی و مجازی به مسئولان بلندمرتبه کشوری است.

اگر چه به اعتقاد محمد نهاوندیان، رییس نهاد ریاست جمهوری که از ستاد ارتباطات مردم و دولت در فارس بازدید می‌کرد، با فعالیت سامانه 111 مردم برای بازگو کردن مشکلات، پیشنهادات و نظرات خود نیازی به سفر به مرکز استان و یا حضور در خیابان برای رساندن نامه به صورت مکتوب به رییس جمهوری ندارند؛ همچنین با وجود این ادعا که با 111، مردم در کوتاه ترین زمان می توانند تماس بگیرند و مشکلات خود را بیان کنند، اما جای این سوال همچنان مطرح است که آبا اصولا راه اندازی یک سامانه ارتباطی نیاز مردم به دیدار بی واسطه با رئیس دستگاه اجرایی برطرف می شود؟ این سوال همچنان مطرح است که آیا اصولا راه اندازی یک سامانه ارتباطی نیاز مردم به دیدار بی واسطه با رئیس دستگاه اجرایی را برطرف می کند؟ همدلی و همزبانی که می بایست محقق شود به جز اطلاع از مشکلات مردم ملاطفت و موانست امت با والیان امر را می طلبد.

60 هزار نامه به رئیس جمهور در فارس نشانه چیست؟
بر اساس اطلاع شیرازه از منابع آگاه، جمع‌آوری تعداد بیش از 60 هزار نامه‌ای که به‌صورت دستی در سفر ریاست جمهوری به استان فارس و دقیق‌تر سفر حجت الاسلام حسن روحانی به شیراز، صحت ادعای نهاوندیان برای مکاتبات مردمی و دغدغه شیرازه برای حضور رئیس جمهور در همه جای استان و حتی کشور را عیان می‌کند.

فعالیت سامانه 111 در سالی که با عنوان همدلی، هم‌زبانی؛ دولت و مردم آزین شده است دلیلی بر عدم حضور رئیس جمهور در شهرستان‌ها نخواهد بود. چرا که رئیس جمهور، رئیس جهمور همه نقاط کشور است و حضور در نقطه نقطه کشور نشان از احترام به مردم و تأییدی بر مردم‌سالاری خواهد بود.

در هر حال این «مادر» است و امیدی که به تدبیر سامانه 111 بسته است. اشغال بودن یا نبودن خط، پاسخ‌گو بودن یا نبودن اپراتور هیچ یک انگیزه‌‌‌اش را کم نکرد و این تلاش شبانه روزی بالاخره نتیجه داد و حالا او یک «کد رهگیری» دارد و خروار خروار امید... به خاطر نمی‌آورد اپراتور شماره چندم بود، اما بود! و اکنون منتظر است که ببیند آیا ...
باید منتظر ماند.
نظرات بینندگان