کد خبر: ۶۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

حکایت عاطفه ی رهبر معظم انقلاب به لارستان

نام لار در تاریخ اخیر ایران از نام مرحوم آیةاللَّه العظمی سید عبدالحسین لاری قابل جداکردن نیست. هر جا یادی از لار و نگاهی به تاریخ صد ساله، صد و بیست ساله‌ی اخیر کشور بشود، نام این مرد بزرگ در این تاریخچه، برجسته و درخشنده است.
به گزارش شیرازه به نقل از لادستان، تشکیل دبیرخانه ی بزرگداشت روز لارستان بزرگ به سبب حضور رهبر معظم انقلاب در ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ و مزین شدن این روز بنام" لارستان بزرگ" مرا بر آن داشت تا فارغ از نگاه های مرسوم در جامعه که مهمترین شاخص لارستان بزرگ را در وسعت لارستان می داند، به بازخوانی سخنرانی رهبر معظم انقلاب در لارستان بپردازم تا بطور خلاصه بتوانم وجه بزرگی لارستان را از منظر رهبر معظم انقلاب به نظاره نشسته و الگوی مد نظر رهبری را به کشور اسلامی ایران معرفی کنم.


امام خامنه ای در ابتدای سخنان خود در لار به جدا نبودن نام سید عبدالحسین لاری از لار در تاریخ صد ساله ی ایران اسلامی اشاره می نماید.
«نام لار در تاریخ اخیر ایران از نام مرحوم آیةاللَّه العظمی سید عبدالحسین لاری قابل جداکردن نیست. هر جا یادی از لار و نگاهی به تاریخ صد ساله، صد و بیست ساله‌ی اخیر کشور بشود، نام این مرد بزرگ در این تاریخچه، برجسته و درخشنده است.»

و ایشان همچنین در پیامی به بزرگداشت سید عبدالحسین لاری، این عالم لاری را پرچمدار مبارزه با اشغالگران و برپایی حکومت کوچک اسلامی در خطه ی لارستان می نامد.

«مرحوم سید عبدالحسین لاری پرچم جهاد و مبارزه‌ی با اشغالگران را برافراشت؛ و اولین نمونه‌ی کوچک، ولی پرمعنا از حکومت اسلامی را، در این خطه تشکیل داد.»

رهبر جامعه ی اسلامی در ادامه، شناخت تاریخ گذشتگان برای فهمیدن درست امروزمان و آینده لازم و ضروری می داند.

«نمی خواهیم به افتخار به گذشتگان اکتفا کنیم، اما میخواهیم از راه شناختن تاریخ خود، گذشته‌ی خود و برجستگان این تاریخ، خود را درست بشناسیم؛ امروزمان را درست بفهمیم و راه فردامان را تشخیص بدهیم و باز کنیم.»

ایشان در اشاره به تاریخ برای تشخیص راه آینده، منطقه ی لارستان بزرگ را نمونه قرار می دهد و می فرمایند:

« منطقه‌ی لارستان در صد و اندی سال پیش به همت این مرد بزرگ و کمک مردم این منطقه - مردم شهرها و عشایر - یک حرکت اسلامی بسیار پرماجرائی را در تاریخ ما ثبت کردند.
اگر ارزیابی ما در باره‌ی ملتها تابع این است که مقدار آگاهی آنها را بسنجیم، مقدار عزم و اراده‌ی ملی آنها را بسنجیم، روشن‌بینی و شجاعت آنها در اقدام را بسنجیم - اگر این وسیله‌ی سنجش قدر و قیمت جمعیتها و ملتهاست - باید بگوئیم مردم لار و منطقه‌ی لارستانِ بزرگ، به حسب این مقیاسها و معیارها جزو برجسته‌ترین مردمکشورِ پهناور ما هستند.»


رهبری انقلاب برجستگی های لارستان بزرگ را به آگاهی سنجی، عزم و اراده ملی، روشن بینی و شجاعت مرتبط می داند، شاخصه هایی که امروز ملت های جهان بالاخص جهان اسلام برای رهایی از بند استعمار و استقلال به آن نیازمندند.

امام خامنه ای با برشمردن این شاخصه ها در مردمان و بزرگان این خطه اینگونه می فرمایند: «از این گذشته‌ی لار یک بهره‌مندی عبرت‌آموز برای وضع امروز خودمان و آینده‌ی ملت عزیز و نیرومند خودمان باید بکنیم. که ایران اسلامی با استفاده از دیگر نقاط کشور و لارستان که با رهبری سید عبدالحسین لاری توانسته است بر لجوج ترین دشمنان فائق آید در انقلاب اسلامی به کار بندد.»


اما شاخصه های لارستان از منظر رهبری چه بوده است که ایستادگی مردمان این خطه درس عبرتی برای انقلاب اسلامی ایران شده است را می توان اینگونه برشمرد:

۱- حضور شخصیت های برجسته از جمله سید عبدالحسین لاری و ایستادن این رهبر تا آخرین قطره ی خون در برابر زورگویی های انگلیس و استعمار و به کار بستن عزم و اراده مردم و هدایت آنها .

۲- حضور مردم در صحنه که از شاخصه های آنها آزادی خواهی و مبارزه با استبداد و مقاومت در برابر اشغالگران است.

۳- آگاهی سنجی، عزم و اراده ملی، روشن بینی و شجاعت در اقدام

۴- برادری نمونه و تحسین برانگیز شیعه و سنی در این خطه

۵- پیروزی در دشوارترین میدان ها بر بزرگترین دشمنان با رهبری که دل به دنیا و مطامع دنیا نسپرده

۶- تلاش مردم خیر لارستان در خدمت رسانی به مردم، کمک به محرومان، کمک به علم،ساخت مساجدو...


نگاه به همین شاخصه ها به تنهایی می توان دلیل الگو بودن لارستان را نشان دهد و پایان بخش این یادداشت می تواند گذری باشد بر قاب عکسی که در دفتر ملاقات رهبری معظم انقلاب قرار دارد.

http://www.ladestan.com/images/docs/000005/n00005214-b.jpg



نصب قاب عکس در منزل یا در اتاق کار نمایش یک تعلق است. عکسی که بر دیوار نصب می‌شود، عکسی که در چهار گوشه یک قاب جا می‌گیرید و بر طاقچه‌ اتاقی نصب می‌شود، حکایت از یک عاطفه دارد.
نظرات بینندگان