کد خبر: ۶۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

ابتکار بار دیگر مدعی شد؛ آلودگی هوا در سال های گذشته مربوط به بنزین بود

یکی از مواردی که باعث آلودگی هوا در سال‌های 93-91 شده بود بنزن موجود در بنزن‌های پتروشیمی بود که در دولت گذشته ارائه می‌شد.
احمدی‌نژاد مقصر آلودگی هواستشیرازه: به گزارش فارس؛ معصومه ابتکار در هجدهمین همایش روز جهانی آسم با بیان اینکه آلودگی‌های محیط زیست نقش بسیار مهمی در بروز بیماری‌ها دارد، گفت: سازمان بهداشت جهانی 35 تا 40 درصد بیماری‌ها را ناشی از مشکلات محیطی می‌داند.

وی افزود: انحراف مسیرها و تضعیف و سرکوب کردن ایمنی یکی از دلایل اثرگذار بر سلامت انسان است همچنین ترکیب‌های شیمایی که اشعه خورشید با ترکیب‌های ازت در هوا ایجاد می‌کند نیز در بروز آسم بسیار موثر است.

معاون رئیس جمهور در تشریح وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها در سال 91 تا 93 گفت: یکی از مواردی که باعث آلودگی هوا در سال‌های 93-91 شده بود بنزن موجود در بنزن‌های پتروشیمی بود که در دولت گذشته ارائه می‌شد و در دولت جدید با همکاری خوب وزارت نفت و تلاش سازمان محیط زیست، تولید این بنزین‌ها متوقف و از رده خارج شد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در شهرهای تهران، اراک و کرج به طور کامل بنزین یورو 4 پخش می‌شود و در اصفهان هم در حال تکمیل است، گفت: باید واقع‌بینانه بگویم که تحریم‌ها مانع رسیدن ایران به بسیاری از تکنولوژی‌ها برای کنترل گازهای گلخانه‌ای است.

وی افزود: خودروهایی که از شهریور سال گذشته تولید می‌شوند با استانداردهای یورو 4 است اما امروزه متاسفانه برخی از معاینه فنی‌های خودروها با پرداخت پول یا بدون توجه به استانداردهای موجود انجام می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه باید مردم در زمینه کاهش آلودگی هوا مشارکت کنند و از تردد با خودروهای شخصی در شهر بپرهیزند، گفت: در بحث پدیده گرد و غبار، تغییر آب و هوا در شمال آفریقا و غرب آسیا، همچنین کاهش بارندگی و افزایش دما، درست نبودن الگوی مصرف آب و جنگ و درگیری در منطقه و همچنین رهاسازی مناطق کشاورزی بسیار موثر است و همین امر باعث می‌شود که از سوی کشور عراق، مرزهای سوریه و بیابان‌های عربستان طوفان گرد و خاک به سوی ما بیاید.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه خیلی از شهرهای مرزی ما و حتی شهر تهران با پدیده گرد و غبار درگیرند، گفت: باید با همکاری منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی از پدید آمدن گرد و غبار پیشگیری کنیم و این در صورتی است که فرسایش بادی خاک و الگوی غلط مصرف در کشور خودمان نیز باعث استمرار این پدیده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در موضوع گرد و غبار هیچ مسئولی نمی‌تواند به مردم وعده دهد که این مشکل تا چند سال آینده حل می‌شود و مردم باید با مشکل گرد و غبار کنار بیایند.

این درحالی است که ادعای خانوم ابتکار در مورد بنزین های پتروشیمی به صراحت توسط تیم تحقیقاتی مجلس رد شده است.

نظرات بینندگان