کد خبر: ۶۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 19 اردیبهشت 94

صنایع فارس، هر روز بدهکارتر از دیروز!

مراسم بزرگداشت حافظ در تمام روزنامه‌ها بازتاب یافته اما هر روزنامه با جهت‌گیری خاص خود این مطلب را به چاپ رسانده است. برخی در صفحه نخست و برخی در لابه‌لای صفحات داخلی.

صنایع فارس، هر روز بدهکارتر از دیروز!به گزارش شیرازه؛ روزنامه های امروز مطالب چندانی ندارند و بسیار سطحی تر از دیگر روزها به چاپ رسیده اند.

صنایع فارس، هر روز بدهکارتر از دیروز! «بدهکاری دوباره صنایع فارس» را تیتر کرده. قرار است با ارایه تسهیلاتی با سود 24 درصد، به واحد های صنعتی در آستانه ورشکستگی کمک کنند. رییس مجلس نیز مدتی پیش در این باره از پیگیری طرحی برای اعطای وام با سود 5 درصد به صنایع خبر داده بود. این درحال است که مشکل اصلی واحدهای صنعتی واردات بی‌رویه است نه نبود اعتبارات. پرداخت وام بدون محدود کردن واردات نه تنها دردی دوا نمی‌کند بلکه بدهکاری واحدهای صنعتی را نیز افزایش می‌دهد.

از میان تمام اخبار و حواشی همایش بزرگداشت حافظ، این روزنامه «رونمایی از قدیمی ترین نسخه حافظ در شیراز» را در صفحه اول در کنار عکسی از حافظیه تیتر کرده است.

یادداشت امروز این روزنامه اما با تیتر «یادواره شهدا» به چاپ رسیده که نویسنده به عملکرد کنگره و سازمان تبلیغات در این عرصه انتقاد کرده است. نویسنده گفته اقدامات این دو نهاد اکثرا موازی کاریست و باید برای آن فکری اندیشیده شود. همچنین عملکرد نمایندگان شیراز در مجلس و شهرداری را نسبت به محلاتی مثل سنگ سیاه نقد کرده است و گفته چرا فقط در بعد عمرانی به این محلات می پردازند و مسایل فرهنگی را فراموش کرده‌اند؟ این یادداشت که به شدت درگیر پراکنده‌گویی شده از همه چیز و همه جا سخن گفته تا در آخر بگوید باید بودجه کنگره یادواره شهدا را افزایش دهند.

صنایع فارس، هر روز بدهکارتر از دیروز! امروز بسیار ضعیف ظاهر شده و مطلب چندانی را در خود جای نداده است. این روزنامه «سیستم دولت سالاری، حوزه گردشگری فارس را به جایی نخواهد رساند» را تیتر یک خود کرده. معاون عمران استانداری با بیان این مطلب در جمع ستاد خدمات سفر فارس گفته باید از ظرفیت بخش خصوصی در بخش گردشگری استفاده کرد.

«نظام سلطه به دنبال تجزیه کشور های منطقه هستند» را آیت الله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز ایراد فرموده‌ که در صفحه سوم این روزنامه تیتر شده است.

صنایع فارس، هر روز بدهکارتر از دیروز! هم امروز دست خالی به روزنامه فروشی‌ها آمده است. تصویری از وزیر ارشاد را در صفحه نخست با این تیتر« امسال ناشران ممنوع الورود به نمایشگاه کتاب نداشتیم» به نقل از ایرنا، تیتر امروز سبحان است. وزیر ارشاد در نشست خبری که در نمایشگاه کتاب تهران داشته همچنین گفته که از رهبر معظم انقلاب برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت کرده است.

«سرّ واجب شدن امر به معروف، لزوم قانون گرایی جامعه» به نقل از آیت الله ایمانی دیگر تیتر صفحه اول این روزنامه است.

پرداختن به اخبار مربوط به دستگاه‌های مختلف استان هم در ستون سمت راست روزنامه مشاهده می‌شود.

صنایع فارس، هر روز بدهکارتر از دیروز! پس از شجریان که تیتر یک چهارشنبه به وی اختصاص داده شده بود، این‌بار تیتر یک خود را به شهرام ناظری اختصاص داده است. ناظری که برای شرکت در مراسم بزرگداشت حافظ به شیراز آمده طی صحبت‌هایی گفته: «جامعه فرهنگی از فضای نامساعدی که بر آن حاکم بود لطمه دید».

معاون سیاسی امنیتی استاندار، شیراز را با اصفهان مقایسه کرده و گفته: «دراصفهان پای توسعه استانشان که به میان می آید بحث های سیاسی را رها می کنند». این مطلب با تیتر «بروکراسی اداری، اختلافات و کج سلیقگی مانع توسعه فارس» در صفحه اول چاپ شده است. استان اصفهان برای مسئولان فارس همیشه یک جایگاه دست نیافتنی داشته و مسئولان همیشه به عنوان یک نمونه‌ی موفق از همبستگی و مدیریت به اصفهان نگاه می‌کردند. اما به جای الگو برداری و استفاده از تجارب موفق این استان فقط به مقایسه فارس با اصفهان می‌پردازند و حسرت نداشته‌ها را می‌خورند!

اعتراض فرهنگیان به میزان درآمد و سطح معیشتیشان باعث شده تا آیت الله ایمانی هم به حمایت از این قشر بپردازد. «مسئولان اجازه ندهند قشر عظیم و زحمتکش معلمان دچار مشکلات معیشتی باشند» را ایشان گفته‌اند که سومین تیتر این صفحه است.

صدر اخبار داخلی اما به درددل‌های معاون برنامه ریزی استاندار اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه دولت ترجیح می‌دهد طرح‌های زیربنایی را به اتمام برساند تا طرح‌های فرهنگی را در جواب یکی از خبرنگاران که از عدم تکمیل باغ موزه مشاهیر سوال پرسیده بود، گفته: «پروژه باغ موزه مشاهیر با 30 میلیارد تومان هم به اتمام نمی رسد».

روابط عمومی سپاه فجر با انتشار تکذیبیه‌ای در پاسخ به اظهارات وکیل علی مطهری اعلام کرده از هیچ فرد حقیقی و حقوقی شکایتی نکرده است. این خبر هم در صفحات داخلی تیتر شده است. وکیل علی مطهری مدعی شده بود در جریان رسیدگی به پرونده مطهری سپاه فجر از عده‌ای شکایت کرده است.

صفحه فرهنگ و هنر اما تقریبا یک پارچه از حافظ و بزرگداشت وی گفته است و تک تک اتفاقات و حواشی مراسم بزرگدات حافظ را به چاپ رسانده است.

صنایع فارس، هر روز بدهکارتر از دیروز! «طرح دو فوریتی مجلس برای تصویب و نظارت بر اجرای توافق هسته ای» را تیتر یک خود کرده است.

این روزنامه استانی در صفحه اول خود تصویری از راهپیمایی نمازگزاران تهرانی در محکومیت کشتار مردم یمن را در حالی منتشر کرده که روز گذشته نمازگزاران شیراز و شهرستان‌های استان حضوری پرشور در راهپیمایی بر علیه آل سعود و حمایت از مردم یمن داشتند.

در این شماره مدیر مسئول روزنامه طی یادداشتی با عنوان« فارس بعد از سفر رئیس جمهور» به بررسی دلایل عدم تکمیل بعضی از پروژه‌های بزرگ در طول سال‌های گذشته پرداخته است. "عسلی" در بخشی از یادداشتش آورده است« بخش مهم و بسیار زیادی از اوقات مدیران استان صرف درگیری های سلیقه ای و جناحی شده و می شود تا مدام برای رقبا توجیه گر عملکردهای خود باشند که یکی از دلایل عمده عقب افتادن فارس در توسعه و عمران نسبت به همسایه های شمالی و شرقی همین اختلاف نظرها و چوب لای چرخ گذاشتن ها است».

از دیگر تیترهای صفحه اول این رونامه می‌توان به «مشکل کشور وجود سیستم دولت سالار است» به نقل از معاون عمرانی استاندار فارس، « برگزاری 2 جشنواره رسانه ای در فارس» به نقل از رئیس سازمان بسیج رسانه فارس، « تاکید دستغیب نماینده شیراز در مجلس بر لزوم تشکیل کار گروه و ستاد پیگیری مصوبات سفر هیات دولت» و «تکذیب سپاه فجر مبنی بر خبر شکایت سپاه از افراد حقیقی و حقوقی در پی حمله به علی مطهری» اشاره نمود.


نظرات بینندگان