کد خبر: ۶۹۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
همزمان با عید مبعث؛

دانشگاه شیراز میزبان سفیران و دانشجویان ۳۰ کشور جهان می‌شود

سیزدهمین آئین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز اعلام کرد: ۲۶ اردیبهشت‌ماه همزمان با سالروز مبعث پیامبر مکرم اسلام(ص) سیزدهمین آئین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی و هشتمین جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی سراسر کشور در دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز برگزار می‌گردد.

سیده‌زهره عظیمی‌فرد در نشست خبری گفت: مراسم افتتاحیه صبح روز شنبه با حضور وزیر علوم و معاونان وی، معاون وزیر امور خارجه، روسای دانشگاه‌های کشور و سفرا و رایزن‌های فرهنگی ۳۰کشور برگزار می‌شود؛ همچنین از وزیر امور خارجه نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده است.

دبیر سیزدهمین آئین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی گفت: این مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان غیر ایرانی ۲۶ کشور است که در ۲۱ دانشگاه ایران تحصیل کرده‌اند و همگی بورسیه وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در این مراسم از ۲۱۹ دانش‌آموخته غیرایرانی که از دانشگاه‌های سراسر کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند با اهدای لوح تقدیر می‌شود، گفت: از این تعداد ۷۸ دانشجو دختر و ۱۴۱ دانشجو پسر هستند که ۱۷ نفر از آنان فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز می‌باشند.

دبیر سیزدهمین آئین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی خاطرنشان کرد: دانشجویان غیرایرانی فارغ‌التحصیل از کشورهای افغانستان، اندونزی، اوکراین، آرژانتین، آلمان، بلغارستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، چاد، چین، ژاپن، سودان، سوریه، عراق، عمان، فلسطین، قرقیزستان، قزاقستان، کره شمالی، لبنان، مصر، موریتانی، نیجریه، هندوستان و ارمنستان در مراسم حضور دارند.

عظیمی‌فرد در ادامه برنامه‌های هشتمین جشنواره ملی فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی سراسر کشور را تشریح و اظهار کرد: این جشنواره با حضور دانشجویان ۳۰ کشور طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت در محل دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با آئین نکوداشت برگزار می‌شود اما نمایشگاه تا روز دوشنبه برپا خواهد بود که در آن هر کشوری دارای یک غرفه است ضمن اینکه گردانندگان این جشنواره همگی دانشجویان غیرایرانی هستند.

دبیر هشتمین جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی سراسر کشور گفت: در این نمایشگاه حدود ۵۰ دانشجوی غیرایرانی دستاورد‌ها و محصولات فرهنگی، صنایع دستی و غذایی و آداب و سنن کشورهای خود را ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: به دلیل مسائل امنیتی، بازدید از نمایشگاه عمومی نیست اما سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که علاقه‌مند هستند، می‌توانند با هماهنگی دبیرخانه این جشنواره از ساعت ۸ الی ۱۶ از نمایشگاه بازدید کنند.

عظیمی‌فرد با بیان اینکه دانشجویان غیر ایرانی از صبح جمعه ۲۵ اردیبهشت وارد شیراز شده و به رسم میهمان‌نوازی اسکان مناسبی خواهند یافت، گفت: طی ایام برگزاری این جشنواره برنامه‌های گردشگری و زیارتی، برپایی جشن عید مبعث و غیره برای دانشجویان به منظور آشنایی با جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری فارس و ظرفیت‌های دانشگاه شیراز در نظر گرفته شده است.

وی در پایان بر لزوم همکاری مسئولان جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره تأکید و اظهار کرد: از آنجا که هر کدام از دانشجویان شرکت‌کننده در این جشنواره سفیران جمهوری اسلامی در کشورهای خود هستند، باید تلاش کنیم تا فرهنگ دوستی و میهمان‌نوازی شیراز را به تمام نقاط دنیا نشان دهیم.

عظیمی‌فرد با یادآوری اینکه دانشگاه شیراز برای نخستین بار میزبان این مراسم شده است، گفت: پیش از این نکوداشت دانش‌آموختگان غیر ایرانی یک بار در پایتخت و یک بار نیز در سایر شهرستان‌ها برگزار می‌شد که امسال برای نخستین بار مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه‌های کشور در شیراز برگزار می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه دانشگاه شیراز از معدود دانشگاه‌هایی است که مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دارد، تصریح کرد: در این مرکز به فارسی‌آموزان ایرانی مقیم خارج از کشور خدمات ارائه می‌شود که به زودی دوره‌های آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرفارسی زبان نیز در این مرکز برگزار خواهد شد.

به گفته وی در کل کشور ۲۰ هزار دانشجوی غیر ایرانی تحصیل می‌کنند که ۵۰ درصد این افراد از طریق کنکور سراسری پذیرفته شده‌اند و حدود هزار دانشجوی غیرایرانی نیز در دانشگاه‌های فارس مشغول به تحصیل هستند.

براساس این گزارش، دوازدهمین آئین نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی دانشگاه‌های سراسر کشور اردیبهشت ماه ۹۳ در دانشگاه تهران برگزار شد که طی آن ۱۸۰ دانش‌آموخته در مقاطع دکتری، کار‌شناسی ارشد و کار‌شناسی مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین اوایل اسفندماه گذشته غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص توسعه مراکز آموزش زبان فارسی تاکید کرده بود که در مجلس شورای اسلامی، شورای تحول علوم انسانی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در بنیاد سعدی سعی می‌کنیم با مراکز علوم انسانی ارتباط داشته باشیم و آنچه از دست ما برمی آید را برای رفع موانع و تقویت و توسعه موسسات و مراکز آموزش زبان فارسی انجام دهیم.

وی ضمن ابراز خوشحالی از ایجاد مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه شیراز اظهار امیدواری کرده بود که به زودی شاهد آغاز به کار موسسه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شیراز باشیم.

نظرات بینندگان