کد خبر: ۶۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

رتبه دوم کشتی ایران در بزرگ‌ترین تقلب ورزشی

ورزش ایران به آن اندازه که در کشتی قدمت تاریخی دارد در دوپینگ این رشته هم جایگاه جهانی بالایی دارد طوریکه دو نفر از چهار کشتی‌گیر مادام‌العمر محروم جهان، ایرانی هستند.
به گزارش شیرازه به نقل از مهرتبه دوم کشتی ایران در بزرگ‌ترین تقلب ورزشیر، طی سال‌های اخیر و همگام با پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی، استفاده نابجا از برخی داروها در ورزش باعث اشاعه و گسترده‌تر شدن معضل "دوپینگ" در این عرصه شده است. موارد فراوان گزارش شده از بازپس گرفته شدن مدال، عوارض جسمی و روحی در ورزشکاران و حتی مرگ و میر ناشی از ارتکاب به دوپینگ هم حاکی از گسترش تکان دهنده این ضد ارزش در صحنه ورزش است.

دوپینگ تاریخی به قدمت خود ورزش دارد اما طی سال‌های اخیر و با پیشرفت فن آوری، روش‌های جدیدتری برای ارتکاب به این تقلب بزرگ ورزشی ایجاد شده طوریکه امروز پدیده دوپینگ از جمله معضلات ورزش جهان به حساب می‌آید که هر از چندگاهی باعث به وجود آمدن رسوایی‌های هم می‌شود.

ورزشکاران به دلایل فیزیکی، اخلاقی و قانونی از ارتکاب به دوپینگ منع می‌شوند با این حال بسیاری از آنها در رشته‌های مختلف و با اهداف متفاوت اقدام به انجام می‌کنند. طبق یک بررسی انجام شده بیشتر وزنه‌برداران و دوومیدانی‌کاران هستند که با استفاده از مواد نیروزا اقدام به دوپینگ می‌کنند اما در ایران کشتی‌گیران هم گرایش زیادی به استفاده از این مواد دارند طوریکه درحال حاضر از مجموع ۴ کشتی‌گیری که در سطح جهان به خاطر تکرار دوپینگ با محرومیت مادام‌العمر مواجه شده‌اند، ۲ نفرشان ایرانی هستند.

با استناد به سایت اتحادیه جهانی کشتی، ایران یکی از ۱۴ کشوری است که در فهرست محرومان اتحادیه جهانی کشتی - به دلیل استفاده از مواد نیروزا - ورزشکار خاطی دارد آنهم با آماری قابل توجه و تامل؛

در فهرست محرومان اتحادیه جهانی کشتی از ۲۰ کشتی‌گیر دوپینگی ۱۴ کشور نام برده شده که ۳ نفر از آنها ایرانی هستند. آرژانیتن، برزیل، رومانی، بلغارستان، اوکراین، لتونی، هند، مولداوی، ازبکستان، مصر و گرجستان کشورهایی هستند که در این فهرست تنها یک ورزشکار دوپینگی دارند. از کشور ترکیه نام دو ورزشکار خاطی برده شده و روسیه هم با چهار ورزشکار دوپینگی بیشترین سهم را در ناپاکی‌های کشتی جهان دارد.

از این حیث کشتی ایران در رتبه دوم قرار دارد و این در حالی است که کشتی ورزش اول ایران به حساب می‌آید و مدال آورترین رشته هم در بازی‌‎های آسیایی و المپیک محسوب می‌شود. علیرضا غریبی، امیر علی اکبری و طالب نعمت‌پور کشتی‌گیران دوپینگی و محروم ایران هستند.

سهم بیشتر ایران در محرومیت‌های مادام العمر کشتی جهان

طبق قانون مصوب آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) که تمام فدراسیون های بین المللی و داخلی در تمام رشته ها موظف به تبعیت از آن هستند، اگر ورزشکاری برای دومین بار اقدام به دوپینگ - به صورت آگاهانه - کند برای همیشه از حضور در تمام میادین ورزشی محروم می شود. تاکنون دو کشتی گیر در سطج جهان با این محرومیت مواجه شده‌اند که دو نفر از آنها ایرانی هستند یعنی علیرضا غریبی و امیر علی اکبری.

دوپینگی های کشتی ایران

علیرضا غریبی: بعد از اینکه این کشتی‌گیر فرنگی در وزن ۱۲۰ کیلوگرم مسابقات دانشجویان جهان به عنوان قهرمانی دست یافت آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شد. این اتفاق ۹۸ سال پیش افتاد، زمانی که غریبی تنها امید سنگین وزن تیم‌ملی کشتی فرنگی برای حضور در مسابقات جهانی چین و بعداز آن المپیک چین بود. در هر صورت محرومیت علیرضا غریبی که برای همیشه بود راه را برای رقیبانش یعنی سجاد برزی و مهدی شربیانی جهت ورود به این دو رویداد بزرگ باز گذاشت.

امیر علی اکبری: این کشتی گیر که در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو به مدال طلای وزن ۹۶ کیلوگرم کشتی فرنگی دست یافته بود، در اردوهای آماده سازی برای مسابقات جهانی ۲۰۱۱ اقدام به دوپینگ کرد و با ۲ سال محرومیت مواجه شد. اکبری پس از المپیک لندن و پایان دوران محرومیتش بازگشت طلایی به میادین داشت طوریکه در وزن ۱۲۰ کیلوگرم مسابقات جهانی مجارستان به عنوان قهرمانی دست یافت البته با دوپینگی که منجر به محرومیت همیشگی او و بازپس گرفته شدن مدالش شد.

طالب نعمت پور: آخرین کشتی گیر ایرانی که به خاطر دوپینگ محروم شد، طالب نعمت پور است. سال گذشته نتیجه هر دو نمونه A وB نعمت پور در مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی تهران مثبت اعلام شد و بدین ترتیب وی با محرومیت مواجه شد.

محروم سرشناس برای کشتی ایران!

هارون دوغان یکی از چهره های سرشناس در فهرست محرومان اتحادیه جهانی کشتی است به خصوص برای ایرانی ها؛ این کشتی گیر سال ۱۹۹۸ در مسابقات جهانی تهران در دیدار نهایی وزن ۵۸ کیلوگرم با ناداوری مغلوب علیرضا دبیر شد و به مدال نقره بسنده کرد اما او یک سال در مسابقات آنکارا در رویارویی دوباره با دبیر که بازهم در قالب دیدار فینال انجام شد، شکست تهران را جبران کرد و به مدال طلا دست یافت. این کشتی گیر کهسال ۲۰۰۲ در جریان مسابقات قهرمانی جهان در تهران شرکت کرده بودبه خاطر مصرف افدرین ۲ سال محروم شد اما پس از پایان آن و بازگشت به میادین دوباره مرتکب دوپینگ شد و به همین دلیل از سال ۲۰۰۵ برای همیشه از حضور در میادین کشتی ترکیه و جهان محروم شد.

زنان دوپینگی در کشتی

کشتی جهان در بخش زنان هم شاهد ارتکاب به معضل دوپینگ بوده است. رومانی، مولداوی، لتونی، هند و ازبکستان پنج کشوری هستندکه به واسطه استفاده از موادنیروزا توسط یکی از کشتی گیران شان در بخش زنان، نام شان در فهرست دوپینگی های اتحادیه جهانی قرار داده شده است.

فهرست دوپینگی‌های کشتی در اتحادیه جهانی

کشتی جهان در حال حاضر ۲۰ کشتی گیر دوپینگی دارد که چهار نفرشان برای همیشه محروم هستند اما محرومیت ۱۶ کشتی گیر دیگر طی ماه و سال های آینده به پایان می رسد.
نظرات بینندگان